۱۳۹۸/۱۲/۰۳
۶:۱۲ ق٫ظ

مساحت حرم امام علی (ع) با تکمیل بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) ۱۰۰ هزار مترمربع افزایش یافت.

فضای زیارتی حرم علوی ۱۰۰ هزار مترمربع افزایش یافت

به گزارش الأمه:

 حرم امام علی (ع) در سال‌های گذشته بسیار کوچک بود تا جایی که شاید گنجایش ۳۰۰ زائر را به طور هم‌زمان نداشت. 

بر همین اساس، پس از اینکه سردار سلیمانی در عراق حضور یافت و به حرم امیرالمؤمنین (ع) مشرف شد، با دیدن غربت این حرم مطهر تصمیم به تشکیل ستاد بازسازی عتبات و توسعه حرم امام علی (ع) گرفت و در گام نخست برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه حرم علوی آغاز و صحن حضرت زهرا (س) حرم امام علی (ع) به عنوان نخستین و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در عراق اجرایی شد و پس از آغاز طرح توسعه حرم علوی، برنامه ریزی شد تا این حرم مطهر بیش از ۲۲۰ هزار مترمربع افزایش یابد و مساحت آن ۲۰ برابر شود. 

با این روند قراردادی با متولیان حرم امام علی (ع) بسته و طبق آن مقرر شد با کمک مردم خیر و همچنین مهندسان ایرانی حرم امام اول شیعیان که به عنوان یکی از کوچک‌ترین حرم‌های ائمه اطهار (ع) بود، توسعه یابد به طوری که نسبت به مساحت قبلی ۲۰ برابر شود.

در طرح توسعه حرم علوی مقرر شد تا زمین‌های اطراف حرم خریداری و در اختیار مهندسان ایرانی قرار گیرد تا روند احداث صحن حضرت زهرا (س) آغاز شود. اواخر سال ۱۳۹۱ با برگزاری جلسات مختلف این روند به نتیجه رسید و اولین اقدامات برای توسعه حرم امیرالمؤمنین (ع) اجرایی شد و روند ساخت صحنی با نام حضرت زهرا (س) در ضلع جنوبی حرم مطهر آغاز شد.

صحن حضرت زهرا (س) در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی ساخته شد که ساختمان بخش زیارتی در سه طبقه و بخش غیرزیارتی نیز شامل موزه، کتابخانه، ساختمان اداری و پارکینگ و ... در چهار طبقه طراحی شد.

به گفته حسن پلارک رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات طراحی صحن به‌گونه‌ای انجام گرفته که ارتفاع نهایی پروژه از ۱۵متر تجاوز نکند تا موجب اخلال در دید گنبد حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) نشود.

با این برنامه‌ریزی‌ها، صحن حضرت زهرا (س) با معماری ایرانی و اسلامی طراحی و اجرایی شد، در حالی که ساخت و سازهای مربوط به حرم مطهر علوی در آخرین دوره‌ها به نادرشاه افشار بازمی‌گردد. بر همین اساس، سید حسن خوشرو معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به کیفیت بالای مصالح به کار رفته در صحن حضرت زهرا (س)، می‌گوید: «طراحی صحن حضرت زهرا (س) بر اساس الگوهای اسلامی است و ستون‌ها و سازه اصلی صحن حضرت زهرا (س) با مقاومت بتنی ۵۰۰کیلوگرم سیمان در واحد مترمکعب ساخته شده که بیشترین مقداری است که می‌توان در یک پروژه بتنی به کار گرفت».

در سال‌های نخست دهه ۹۰ روند ساخت صحن حضرت زهرا (س) با وجود حضور داعش و آمریکایی‌ها در نجف اشرف به خوبی طی شد و حتی در زمانی که دشمن قصد تعرض به حرم حضرت علی (ع) را داشت، نیروهای ستاد بازسازی عتبات در کنار نیروهای حشدالشعبی رو در رو با آمریکایی‌ها و داعش ایستادگی کردند و اجازه ندادند حتی یک خشت از حرم مطهر امام علی (ع) آسیب ببیند.

روند احداث صحن حضرت زهرا (س) با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بود. سال گذشته علیرضا فداکار، رئیس وقت ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف با اشاره به تکمیل برخی از قسمت‌های این صحن گفت: «بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) با توجه به گستردگی و ظرافت خاص زمان زیادی را برای احداث نیاز داشت که خوشبختانه به همت مهندسان و هنرمندان ایرانی بخش اعظمی از این صحن تکمیل شده است».

با این وجود، به مدد حضرت امیرالمؤمنین (ع) هم‌اکنون این پروژه عظیم مراحل پایانی را طی می‌کند و همانطور که مسؤولان ستاد بازسازی عتبات مطرح کرده‌اند، ساخت بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) تکمیل شده است و روند تجهیز آن در حال انجام است. به طوری که تمام طبقات صحن آماده شده و فقط در یکی از طبقات سیستم صوتی و گرمایشی در حال نصب است. این صحن ۶ ورودی دارد که یک ورودی از بالای سر حضرت علی (ع) است یک ورودی به مقام امام سجاد (ع)، دو ورودی در مقام زین‌العابدین (ع) و دو ورودی در مقام امام صادق (ع) است.

به گفته حسن پلارک، رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات صحن حضرت زهرا (س) بدون کمک‌های مردمی ساخته شده است و با وجود اینکه برخی مدعی هستند به جای هزینه کردن در اعتاب مقدسه عراق باید به فقرا کمک کرد، اما همین فقرا و افراد کم‌درآمد بیش از سایر افراد برای بازسازی و توسعه حرم امام علی (ع) تلاش و هزینه کردند؛ به طوری که حتی در برخی شهرهای استان خراسان جنوبی که کم‌برخوردار هستند، مبالغ بالایی به عنوان کمک به بازسازی عتبات جمع‌آوری و اهدا شده است.

طرح توسعه حرم امام علی (ع) در صحن حضرت زهرا (س) ۲۲۰ هزار مترمربع است که ۱۲۰ هزار مترمربع برای بخش غیرزیارتی و ۱۰۰ هزار مترمربع نیز برای بخش زیارتی در نظر گرفته شده بود و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

البته با وجود اینکه بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) آماده بهره‌برداری است و ریزه‌کاری‌های بخش غیرزیارتی صحن باقی مانده است، اما به دلیل اینکه ستاد بازسازی عتبات قصد دارد که صحن حضرت زهرا (س) به صورت یکباره بازگشایی شود، افتتاح این صحن عظیم را به زمانی دیگر موکول کرده است. در حالی که قرار بود امسال هم‌زمان با میلاد حضرت زهرا (س) این صحن به بهره‌برداری برسد.

بر همین اساس نیز مسؤولان ستاد بازسازی عتبات در نجف می‌گویند که پس از تکمیل بخشی از صحن در تلاش هستند تا به زودی صحن حضرت زهرا (س) به طول کامل تکمیل و به بهره‌برداری برسد. البته پس از شهادت سردار سلیمانی به عنوان بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات روند بازسازی اعتاب مقدسه به کُندی پیش رفت، اما با توجه به اهمیت توسعه عتبات، همانطور که ستاد بازسازی عتبات پس از شهادت سردار سلیمانی در بیانیه‌ای اعلام کرد،  پرچمی که سردار سلیمانی برافراشت، زمین نخواهد افتاد و پروژه‌های بازسازی عتبات تعطیل نخواهد شد.

ناگفته نماند که بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) پیش از این در سال‌های گذشته به ویژه ایام اربعین میزبان زائران حسینی بود و امسال نیز در این صحن بیش از هفتاد هزار زائر اسکان داده شدند. 

علاوه بر این، رئیس فعلی و سابق ستاد بازسازی عتبات در روزهای گذشته به عتبات سفر کرده‌اند که به نظر می‌رسد یکی از دلایل این سفر بررسی روند صحن حضرت زهرا (س) برای افتتاح این پروژه عظیم است که امیدواریم به زودی تمام بخش‌های آن به روی زائران باز شود.

به گزارش فارس، ستاد بازسازی عتبات علاوه بر صحن حضرت زهرا (س)، در حال ساخت صحن حضرت زینب (س) برای توسعه حرم امام حسین (ع) است که علاقه‌مندان برای مشارکت در این طرح عظیم می‌توانند کد دستوری#۲۳۳* (ستاره ۲۳۳مربع) را شماره‌گیری کنند.

 

منبع: فارس