۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۱۰:۳۱ ب٫ظ

«قندیل‌های پادشاه جلیل» عنوان کتاب اخیر ابراهیم نصرالله است که در مسیر نویسندگی او تجربه‌ای جدید بشمار می‌رود. داستانی انقلابی که بر ستم می‌شورد و به دنبال آزادی و عدالت می‌گردد.

فلسطین؛ اولین دولت عربی مستقل

«قندیل‌های پادشاه جلیل» عنوان کتاب اخیر ابراهیم نصرالله که در مسیر نویسندگی او تجربه‌ای جدید بشمار می‌رود.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، روز شنبه گذشته «ابراهیم نصرالله» در حاشیه برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت، حضور پیدا کرد و کتاب اخیر خود را برای دوستداران نوشته‌هایش امضا کرد.

کتاب«قندیل‌های پادشاه جلیل» قسمتی از نوشته‌های این نویسنده و داستان‌نویس می‌باشد که به «تراژدی فلسطین» نامگذاری شده است و شامل شش داستان می‌شود. این داستان‌ها 250 سال از تاریخ فلسطین معاصر را دربرمی‌گیرد و مبارزه‌های ملی مردم فلسطین را برای خوانندگان خود بیان می‌کند.

کتاب مذکور از سال 1689 تا 1775 را دربرمی‌گیرد. در این تاریخ تاریخ شاهد حضور رهبری بود که قصد داشت اولین کشور عربی مستقل را در فلسطین ایجاد کند. این داستان به شخصیت این رهبر ملی که «ظاهر عمر» نام داشت می‌پردازد و به کارهایی که او در این زمینه انجام داد اشاره می‌کند. «ظاهر عمر» توانست امنیت را در منطقه تحت تسلط خود به خوبی برپا کند و با اتخاذ تدابیری باعث پویایی اقتصاد و تجارت بشود. از طرف دیگر او نسبت به ادیان مختلف با تسامح برخورد می‌کرد و این رفتار بلندنظرانه او باعث شد گروه‌های که در اماکن مختلف تحت فشار بودند به حیفاء، عکا، الناصره و طبریه مهاجرت کنند و در زمان حکومت او از آزادی و امنیت موجود در این شهرها برخوردار شوند.

این کتاب اگر چه راوی دوره‌ای از تاریخ درخشان فلسطین است اما به موضوع مسائل روزانه مردم، احساسات، شیوه زندگی و چگونگی روابط آن‌ها در عهد مورد نظر اشاره ندارد.

شخصیت‌های این کتاب برخی حقیقی و برخی نیز ساخته ذهن نویسنده هستند و نویسنده با تلفیق این شخصیت‌ها 86 سال از حوادث تاریخی، اجتماعی، سیاسی و انسانی مردم فلسطین، سوریه، لبنان، اردن، مصر و استانبول را برای دوستداران داستان‌های تاریخی روایت می‌کند.

«زیاد الزغبی» استاد نقد ادبی دانشگاه یرموک واقع در شمال اردن درمورد این کتاب گفت که ««قندیل‌های پادشاه جلیل» داستانی انقلابی است که بر ستم می‌شورد و به دنبال آزادی و عدالت می‌گرددو همچنین با استناد به مصادر و مراجع کافی یک دوره تاریخی از فلسطین را روایت می‌کند که تقریبا تاریک است و کسی از آن چیزی نمی‌داند.

«قندیل‌های پادشاه جلیل» در 555 صفحه نوشته شده است و توسط انتشارات دار العربیه للعوم به چاپ رسیده است.

 

زمان انتشار : 1391-03-07