۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۱۰:۲۹ ب٫ظ

وسام شرف در جواب اعتراض منتقدان، آمارهاي فرار جوانان از خانه، گسترش قتل و اعتياد و آسيب‌هاي رواني و انحرافات جنسي در ميان جوانان لبناني را متاثر از سال‌هاي جنگ دانست كه البته هنوز هم براي بسياري از بزرگان احزاب و اقوام، جنگ هنوز تمام نشده است.

فیلم «ارتش مورچگان» برای خلع سلاح لبنان

جنگ‌هاي داخلي لبنان سال‌ها در ميان قوميت‌ها و احزاب داخلي لبنان ادامه دارد، مدتي بود كه به دليل شدت‌ تهاجم‌هاي اسرائيل از سال 1990 موج جنگ‌هاي داخلي فروكش كرده بود، اما در ماه مي 2008 باز اين اختلاف سرباز كرد و نشان داد كه اين كينه سر دراز دارد. فيلم‌هاي سينمايي دهه اخير در لبنان نيز متاثر از اين موج اختلاف، بيشتر بر آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي حاصل از جنگ‌هاي داخلي تكيه داشتند.

فيلم سينمايي «ارتش مورچگان» به بررسي آسيب‌هاي رواني جنگ‌هاي داخلي لبنان بر سه جوان بيروتي مي‌پردازد كه پس از اتمام جنگ تموز، اسلحه‌هاي خود را براي تسكين دردهاي خود نگه داشته‌اند. اين فيلم كه مدتی است بر روي پرده‌ سينماهاي لبنان رفته، به دليل لحن شديد انتقادي خود از نسل گذشته كه سالها زندگي را با جنگ و برادركشي گذراند، با اعتراض بسياري از محافل سياسي روبرو شده است. «وسام شرف» كارگردان اين فيلم در گفتگو با روزنامه الحياة چاپ لندن، دوگانگي‌هاي ميان هويت،‌اصالت و وجدان جوانان لبناني را عامل سرگرداني و تشتت فكري آنان دانست و در جواب اعتراض منتقدان، آمارهاي فرار جوانان از خانه، گسترش قتل و اعتياد و آسيب‌هاي رواني و انحرافات جنسي در ميان جوانان لبناني را متاثر از سال‌هاي جنگ داخلی میان گروه‌ها و اقوام و طایفه‌های مختلف دانست كه البته هنوز هم براي بسياري از بزرگان احزاب و اقوام، جنگ تمام نشده است. فيلم ارتش مورچگان، داستان سه دوست جوان است كه پس از پايان جنگ‌هاي داخلي تموز، بر سر ادامه جنگ مسلحانه اختلاف نظر پيدا كرده‌اند و يكي از آنان به نام سمير، خلع سلاح را تنها راه آباداني كشور مي‌دانست، اما دو نفر ديگر كه سلاح را زينت جوان لبناني مي‌ناميدند، بر ادامه جنگ تاكيد داشتند. در نهايت در حادثه‌اي سمير به صورت ناخواسته در كنار دو دوستش، توسط نيروهاي معارض كشته مي‌شود و در آن حال دوستانش، با پرتاب اسلحه‌هاي خود، پشيماني و تنفرشان را از جنگ و درگيري‌‌هاي داخلي نشان مي‌دهند.

زمان انتشار : 1390-01-26