۱۳۹۸/۰۹/۱۸
۵:۴۸ ق٫ظ

وبسایت جدید شبکه پرس‌تی‌وی به تازگی کار خودش را آغاز کرده است و مدیرش تأکید دو چندانی بر تولید محتواهای اختصاصی در این وبسایت دارد و قرار نیست پرس‌تی‌وی هم در دام اخبار کلیشه‌ای گرفتار شود.

قابلیت‌های سایت جدید “پرس تی وی” برای انتشار صدای بی‌صدایان به جهان

به گزارش الأمه:

سرعت تحول، پیشرفت، نفوذ رسانه‌ها و فضای مجازی آنقدر بالاست که لحظه‌ای تعلل ممکن است هر رسانه‌ای را نسبت به رقبایش کیلومترها عقب ببرد و در این شرایط طبیعتاً رسانه‌هایی که از جانب قدرت‌های جهانی، تحریمند یا برای رقابت در شرایط نابرابر کارشان سخت‌تر است، در شرایطی ویژه قرار دارند.

وبسایت پرس‌تی‌وی به عنوان فضای بازنمایی فعالیت‌های یکی از شبکه‌های اصلی برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از همین بسترها است که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های مداومی که از جانب غرب و قدرت‌های جهانی برایش ایجاد می‌شود، همچنان به راهش ادامه داده و حتی باعث نگرانی سایر رسانه‌ها از افشاگری‌های خبری‌اش شده است.

وبسایت پرس‌تی‌وی که چند ماه قبل از راه‌اندازی این شبکه در سال 1386، از اواسط سال 1385 فعالیت می‌کرد، به تازگی با طراحی گرافیکی و برنامه‌نویسی جدید منتشر و از آن رونمایی شد. وبسایت جدید پرس‌تی‌وی تغییرات اساسی در زمینه فرم و محتوا داشته است که می‌تواند در بیشتر دیده شدن این رسانه در بین رقبایش تأثیر بسزایی داشته باشد.

پایگاه معتبری که نه تنها جریان رونده و جاری آنتن پرس‌تی‌وی را حفظ و همواره در دسترس می‌کند که با تولید محتواهای اختصاصی و مستقل از آنتن، هم در قالب انتشار در وبسایت و هم در قالب تولید ویژه و اشتراک‌گذاری چند رسانه‌ای‌های جذاب در شبکه‌های اجتماعی، اثرگذاری پرس‌تی‌وی را دوچندان کرده و برگ برنده آن در حوزه‌های ادراک، اطلاع‌یابی و اقناع مخاطبان شده است. اتفاقی که مرجعیت خبری پرس‌تی‌وی برای رسانه‌های بی‌شمار داخلی و خارجی، نمودی از تأثیرات شگرف آن است. 

حبیب عبدالحسین مدیر وبسایت شبکه پرس‌تی‌وی در این گفت‌و‌گو به شرح جزئیاتی درباره وبسایت جدید این شبکه انگلیسی زبان خبری و تحولات این رسانه برون‌مرزی پرداخته است:

* بارها شنیده‌ایم که فضای مجازی و اکانت‌های مرتبط با شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مورد هجوم قرار گرفته است. شما چقدر در طراحی وبسایت جدید شبکه پرس‌تی‌وی این نکته را در نظر داشتید و برای شرایط حساس و مقابله با هجمه‌ها آماده‌اید؟

طبیعتاً به این نکته فکر کرده‌ایم و اگر راهکاری برای مقابله وجود داشته در طراحی لحاظ شده است. وبسایت با توجه به اینکه در فضای مجازی حضور دارد، تمام تمرکزش را برای تولید محتوا گذاشته است. همه ویدئوهای سایت و تولیدات را با هر سرعت اینترنتی می‌توان به راحتی تماشا کرد و این حداقل کاری بود که از نظر فنی و طراحی می‌توانستیم در وبسایت جدید بکنیم. درمورد دامنه‌ها تمهیداتی اندیشیده‌ایم و می‌دانیم هر لحظه ممکن است به هر دلیلی دامنه‌های ما را مسدود کنند. در زمان نیاز قطعاً از این پیش‌بینی‌ها و تمهیدات استفاده خواهیم کرد و فکر همه‌چیز را کرده‌ایم.

* در مقایسه کلی وبسایت جدید و قدیم، چه تفاوت‌هایی وجود دارد و چه رویداد تازه‌ای اتفاق افتاده است؟

در وبسایت جدید شبکه پرس‌تی‌وی سادگی و سهولت دسترسی به محتواها از شاخصه‌های اصلی محسوب می‌شود. همچنین ما کار رصد و پایش توانمندی‌ها و نقاط ضعف احتمالی سایت را مثل هر وبسایت پویای دیگری، به طور مستمر در دستور کار داریم. ما هر لحظه رصد می‌کنیم و  تمام اقداماتی را که به نظر می‌رسد به بهتر شدن عملکرد سایت کمک خواهد کرد، در نظر گرفته و می‌کنیم. ما از مخاطبان نظرسنجی می‌کنیم و مخاطبان می‌توانند نظر بدهند. مصرف‌کننده اصلی محتوا و تولیدات ما مخاطبانند، به همین جهت سعی می‌کنیم نظرات کاربردی آنها را پیاده کنیم. از ابتدا با این ایده شروع کردیم که محتوا را دچار تحول کنیم و دست به تولیدات اختصاصی بیشتری بزنیم.

در وبسایت جدید ما محدودیت هدلاین و گزینه را برداشتیم و دیگر هر خبری هدلاین نیست و ما به سمت تحلیلی شدن پیش رفتیم. در قسمت آخرین اخبار سایت مشخص است که ما دیگر فقط درگیر این نیستیم که هر خبری را منتشر کنیم، البته به صورت لحظه‌ای دست به انتشار اخبار می‌زنیم، اما بیشتر دنبال اینیم که داستان و روایت‌های خودمان را ارائه و آنها را به عنوان هدلاین قرار بدهیم. این تصمیم، سرعت محتواسازی را بالا می‌برد و مخاطب احساس می‌کند که لزوماً خبر نمی‌بیند بلکه به محتواهای تازه هم دست پیدا می‌کند. در رقابتی که بین ما و رسانه‌های قدرتمند دنیا وجود دارد، شاید آنها بتوانند پلتفرم‌های ما را ببندند یا دسترسی‌هایمان را محدود کنند، اما نمی‌توانند محتواهای ما را از بین ببرند زیرا محتواهای ما نشأت گرفته از کار حرفه‌ای است. ما تکنیک‌های ساخت محتوا را فرا گرفته‌ایم و این تکنیک‌ها از دست رفتنی نیست! بیل گیتس اواسط دهه 90 مقاله‌ای نوشت و جمله‌ای معروف در آن بود که می‌گفت «محتوا پادشاه است» و همه‌چیز را در فضای مجازی و اینترنت تعیین می‌کند.

داشتن محتوا به خصوص محتوای متفاوت از سایر رسانه‌ها حتی در شرایطی که محدودیت برایمان ایجاد شده باشد، باعث می‌شود مخاطب هرجا که باشیم ما را پیدا کند و در این عصر تکنولوژی کسی نمی‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد. با این اندیشه و این هدف روی طراحی وبسایت جدید کار کردیم. ما موفق شدیم جامعه مخاطب وفاداری به دست بیاوریم.

‌* آیا این روش کاری در وبسایت شبکه پرس‌تی‌وی باعث به دست آوردن مخاطبان وفادار به این رسانه شده است؟

بله دقیقاً همین‌طور است. این جامعه و این مخاطبان به ما اعتماد دارند، خبرها و تحلیل‌هایمان را می‌پذیرند و تحت هر شرایطی دنبال‌کننده شبکه پرس‌تی‌وی‌اند. ما درگیر اعداد و ارقام نیستیم و همین حالا به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد پرس‌تی‌وی در بخش اخبار موتورهای جست‌و‌جو مثل گوگل‌نیوز، یاهونیوز و... نیست. نبودن در بخش اخبار مهمترین موتورهای جست‌و‌جو یعنی از دست‌دادن بهترین فرصت‌های جست‌و‌جو، اما با این حال چندان روی بازدیدهای پرس‌تی‌وی تأثیری نداشته است و اتفاقاً ما فهمیده‌ایم مخاطبان ما وفادارند و وقتی یک‌بار به سایت پرس‌تی‌وی مراجعه می‌کنند، باز هم این کار را می‌کنند و اتفاقاً تعداد این افراد از آنهایی که اولین‌بار به سایت مراجعه می‌کنند، خیلی بیشتر است، هرچند اولین بازدیدکنندگان از سایت پرس‌تی‌وی خودشان به همین مخاطبان وفادار تبدیل می‌شوند و این روند ادامه دارد. طبیعتاً چنین نکته‌ای خیلی امتیاز بزرگی است؛ مخاطبان ما، هرجایی باشیم دنبال ما می‌آیند.

* در بین وبسایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف فکر می‌کنید پرس‌تی‌وی به خصوص وبسایت جدید با ویژگی‌های به روزی که دارد، در مقایسه با سایر وبسایت‌های خبری دنیا چه جایگاهی دارد و آیا توان رقابت با آنها را داریم؟

سادگی و سهولت استفاده، اصل مبنایی سایت جدید پرس‌تی‌وی است. ما فکر می‌کنیم اگر مطالب ساده‌تر و در پلتفرمی سبک ارائه بدهیم به هدف نزدیک می‌شویم. در بیشتر سایت‌های خبری چنین شرایطی برای تسهیل دیده شدن مطالبشان حاکم است. با تقویت بخش جست‌و‌جوی وبسایت، پخش ویدئوها و کلیت طرح و شاکله سایت به استانداردهای روز وبسایت‌های مطرح دنیا نزدیک شده‌ایم.

امروز عصر سادگی، سهولت و سرعت بالای انتشار اخبار است. ما این نکته را در نظر داشتیم که برای رقابت با سایر سایت‌ها طوری طراحی کنیم که خیلی سریع مطالب مورد نظر مخاطب یافت شود و به اصطلاح سایت بالا بیاید. اتفاقاً از موفقیت‌های وبسایت جدید آماری هم در دست داریم که به زودی منتشر می‌کنیم. مشکلاتی که این اواخر در اینترنت کشور ما پیش آمد، روی  کار ما در زمینه وبسایت تأثیر گذاشت و بعد از بهبود شرایط اینترنت، سرعت روند و رسیدن به هدف بالاتر هم می‌رود.

* خیلی از مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی و به خصوص فعالیت‌های پرس‌تی‌وی را با شعار«صدای بی‌صدایان» می‌شناسند. آیا وبسایت جدید پرس‌تی‌وی در فرم و محتوای جدیدی که انتخاب کرده به این شعار توجه داشته و نمود آن کجا است؟

وقتی از محتوای اختصاصی حرف می‌زنیم یعنی رفتن به سمت نمایاندن همان صداهای بی‌صدا. ما در طراحی وبسایت جدید این نکته را در نظر داشتیم که قرار نیست در دام اخبار کلیشه‌ای بیفتیم و نمی‌خواهیم هرچیزی که در هر رسانه‌ای خبر است، در پرس‌تی‌وی هم عیناً پوشش داده شود. در عین حال که این اخبار را از دست هم نمی‌دهیم! اصل تحلیلی و چند رسانه‌ای شدن وبسایت پرس‌تی‌وی هم برای این بود که بتوانیم اخبار پنهان مانده، صداها و تصاویر شنیده و دیده نشده را منعکس کنیم. اصل تولیدات پرس‌تی‌وی بر شعار صدای بی‌صدایان منطبق است.

* با این تفاسیر از رویکرد و گام‌های تازه پرس‌تی‌وی قطعاً نیاز است که نیروهای فعال در اتاق خبر شما هم برای رسیدن به این هدف آموزش ببینند و مسیری که قرار است طی کنند برایشان روشن شود. شما چه اقداماتی برای بالا بردن سطح توانمندی‌های نیروهای شاغل در وبسایت پرس‌تی‌وی صورت داده‌اید؟

اتفاقاً ما هم به این قضیه فکر کردیم و برنامه‌های آموزشی متناسب با هدفمان درنظر گرفته‌ایم. قرار ما این است که به صورت چهره به چهره و در جلسات فردی و جمعی هرچه لازم است به همکاران گفته شود تا آنها راه خود را پیدا کنند. بهینه‌سازی محتوا یکی از مقولات مهم آموزشی ما است. من شخصاً کار جامعی در این زمینه می‌کنم و اخبارش را اعلام خواهم کرد. بهینه‌سازی در زمینه تولیدات محتوا به نیروها کمک می‌کند تا آنها بتوانند برخلاف محدودیت‌هایی که در کارشان دارند، بتوانند از سدها عبور کنند. اولین مرحله بهینه‌سازی تولید محتوای سردبیر است و او باید به نیروهایش منتقل کند و در کتابی جامع همه این نکات را بیان کرده‌ایم که از آن رونمایی خواهیم کرد. اولین جایی که بهینه‌سازی به صورت عملی اجرا می‌شود، در سایت شبکه پرس‌تی‌وی است و شامل محتوا و موتورهای جست‌وجو می‌شود. با این کار مخاطبان خیلی راحت‌تر به محتوای تولیدی ما دست پیدا می‌کنند.

 

منبع: تسنیم