۱۳۹۷/۰۳/۰۹
۱۲:۳۸ ب٫ظ

شیخ ممدوح ابراهیم عامر، حافظ کل قرآن و قاری روشندل مصری است که قرآن را طی یک سال و ۴ ماه حفظ کرده و اکنون آرزوی تلاوت در جوار خانه خدا و مسجدالاقصی را دارد.

شیخ ممدوح ابراهیم عامر

قاری روشندل مصری و خاطرات کودکی / آرزویم تلاوت در کعبه است

به گزارش ایکنا، شیخ ممدوح ابراهیم عامر، قاری و حافظ کل روشندل مصری است که در سال ۱۹۸۷ میلادی در روستای «حلاوجه»، از توابع شهرستان «ابو مطامیر» استان «بحیره» مصر متولد شد. وی هنوز شش سال نداشت که موفق شد کل قرآن را با کمک استادش «شیخ ابوزید بسیونی» حفظ کند.

این نابغه مصری در هفت سالگی «کودک معجزه» و «صاحب صوت آسمانی» لقب گرفت و به یکی از قاریان برجسته جهان اسلام تبدیل شد.

وی در اوایل دهه ۹۰ میلادی و در حالی که تنها ۷ سال داشت، از سوی رئیس‌جمهور وقت مصر به خاطر کسب رتبه نخست در مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن مصر مورد تجلیل قرار گرفت. این قاری روشندل تاکنون به بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی برای تلاوت سفر کرده و شیخ محمدصدیق منشاوی، الگویش در قرائت قرآن بوده و بسیاری از مسائل از جمله خشوع در قرائت، تصویرگری معانی قرآن، روان‌بودن تلاوت و .. را از این استاد ماندگار مصری آموخته است.

شیخ ممدوح دارای دو فرزند پسر و دختر به‌ نام‌های عمر و مریم است و در سال ۲۰۱۵ میلادی به‌عنوان قاری رادیو انتخاب شد، او در نظر دارد کل قرآن را با صدای خود به ضبط برساند.

در همین راستا، پایگاه خبری «صدی البلد» مصر گفت‌وگویی با این قاری و حافظ کل قرآن روشندل مصری انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

شیخ ممدوح ابراهیم عامر در ابتدای این گفت‌وگو به داستان زندگی خود اشاره کرد و گفت: خداوند نعمت بینایی را از من گرفت و در عوض حافظه‌ای بسیار قوی‌ به من داد که توانستم آیات قرآن و ابیاتی که علوم قرآنی و علوم تجوید و قرائات را به طور خلاصه بیان کرده‌اند، حفظ کنم.

 

شیوه حفظ قرآن

وی درباره چگونگی حفظ قرآن گفت: استادم، آیات را یک یا دو مرتبه برایم می‌خواند و من گوش می‌دادم و بعد تکرار می‌کردم و به این صورت، هر روز تا ظهر ۱۵ سطر و هنگام عصر نیز ۱۵ سطر را حفظ می‌کردم.

شیخ ممدوح گفت: اگر قرآن نبود، من اکنون در این جایگاه نبودم، بنابراین جا دارد از تلاش‌ها و زحمات اساتید و تمامی کسانی که تلاوت قرآن را به من آموختند، تشکر کنم و همچنین، از دولت مصر به دلیل فراهم کردن امکانات حفظ قرآن و یادگیری خط بریل تشکر می‌کنم.

وی در ادامه به خاطرات دوران دانش‌آموزی خود اشاره کرد و گفت: وقتی دانش‌آموز بودم، قبل از این که خط بریل را یاد بگیرم درس‌ها را روی نوار کاست ضبط می‌کردم و بعد از کلاس گوش می‌دادم تا مبادا نکته یا مسئله‌ای را فراموش نکنم و این برای من قبل از این که خط بریل را فرا بگیرم، امر سختی بود.

این حافظ مصری با اشاره به توانایی‌اش در انجام امور شخصی بدون کمک گرفتن از افراد دیگر می‌گوید: وقتی در نوارهای کاست مشکلی پیش می‌آمد، خودم آن‌ها را درست می‌کردم و هرگاه نیاز بود به تنهایی سفر می‌کردم، همانطور که تنهایی به کشورهای مختلف سفر کرده‌ام.

 آرزوها

شیخ ممدوح در بخش دیگری از این گفت‌وگو به آرزوهای دوران خردسالی خود اشاره کرد و گفت: وقتی بچه بودم از خدا می‌خواستم تا صدایی مثل صدای استاد محمدصدیق منشاوی به من بدهد که خدا را شکر این نعمت به من ارزانی شد. همچنین آرزوی دیگری که داشتم و محقق نشد و این که مجری رادیو قرآن و رادیو سراسری باشم. اگرچه یک بار وقتی برای ضبط یک برنامه رفته بودم از مسئولان استودیو خواستم اجازه بدهند وارد استودیویی بشوم که برنامه‌های رادیو مستقیما از آن‌جا پخش می‌شد، وقتی وارد شدم و با میکروفون مواجه شدم، آن را بوسیدم.

وی در بیان علت علاقه‌اش به رادیو گفت: «در کودکی پدربزرگم به من یک رادیو هدیه‌ داد و من کنجکاو بودم تا ببینم صدای آن از کجا می‌آید، بنابراین آن را شکستم، ولی کسی را در آن ندیدم، فکر کردم شاید صدا از سیم باشد، برای همین سیم را از رادیو در آوردم و با آن صحبت کردم، اما دودی از آن بلند شد و برق من را گرفت، این آخرین باری بود که چنین کاری می‌کردم».

 

شیخ ممدوح در سن ۱۲ سالگی

این قاری روشندل مصری در بیان آرزوهای کنونی‌ خود گفت: «آرزو دارم که مصر و جهان اسلام را در آرامش ببینم. اما برای خودم آرزو دارم که در کعبه و در مسجدالأقصی حتی یک آیه از قرآن را تلاوت کنم و همچنین، آروز دارم که کل قرآن را با ترتیل ضبط کنم».

 خاطرات

شیخ ممدوح در بخش دیگری از این گفت‌وگو، خاطره‌ای از دوران کودکی‌ خود تعریف کرد و گفت: روزی با دوستانم مشغول بازی بودم که اتومبیلی کنار ما توقف کرد و نشانی ممدوح عامر که قاری قرآن است را پرسید و گفت که می‌خواهم از وی برای تلاوت قرآن در مراسم عزا دعوت کنم. من پشت درختی پنهان شدم، یکی از دوستانم من را به آن‌ها نشان داد و من از پشت درخت آمدم و همراه آن‌ها رفتم تا لباسم را عوض کنم. وقتی به مراسم عزا رسیدیم برخی از حضار در ابتدا من را مسخره کردند، اما بعد از اینکه قرائتم تمام شد آن‌ها از صدایم خوششان آمد و افرادی که بیرون از مراسم بودند هم وقتی صدایم را شنیدند آمدند داخل تا به قرائتم گوش دهند. من آن روز ۱۰۰ پوند مصری دستمزد گرفتم.

 

 

گواهینامه دانش‌آموختگی شیخ ممدوح از آموزشگاه قرائات مصر

 اعطای نشان دانشگاه اسلامی «منظور» پاکستان به شیخ ممدوح