۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۸:۱۳ ب٫ظ

هدف از نوشته شدن این کتاب، اهمیت تاریخ سیاسی و اجتماعی قبیله در جوامع غرب جهان عرب و در روزگار جهانی شدن، می‌باشد. در واقع بوطالب می‌کوشد در این کتاب به مخاطبان خود تفهیم کند که قبیله از نظر فکری و سیاسی در دو کشور لیبی و تونس بسیار تاثیر‌گذار بوده است.

قدرت قبایل تونسی و لیبیایی

کتاب محمد بوطالب به مسئله قبیله‌گرایی در جامعه عربی می‌پردازد.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، محمد بوطالب در کتاب «نشانه‌های قبیله‌گرایی در جامعه معاصر عرب» به مفهوم قبیله و قبیله‌گرایی می‌پردازد و به برخی رویکردهای موجود در این زمینه استناد می‌کند.  

در واقع «نشانه‌های قبیله‌گرایی در جامعه معاصر عرب» کتابی است که به مقایسه میان دو انقلاب تونس و لیبی می‌پردازد و از میان این دو اتفاق بزرگ تاریخی، مفهوم قبیله در دوران معاصر را به خواننده معرفی می‌کند. همچنین سمت‌ و سوی منطقی این مفهوم در دو کشور مذکور بررسی می‌شود و ابزارهای که دولت از طریق آن با جامعه ارتباط برقرار می‌کند، نشان داده می‌شود.

این کتاب توسط انتشارات مرکز عربی پژوهش‌ها و تحقیقات سیاسی دوحه به چاپ رسیده است. هدف از نوشته شدن این کتاب طبق گفته‌های این سایت، اهمیت تاریخ سیاسی و اجتماعی قبیله در جوامع غرب جهان عرب و در روزگار جهانی شدن می‌باشد. در واقع بوطالب می‌کوشد در این کتاب به مخاطبان خود تفهیم کند که قبیله از نظر فکری و سیاسی در دو کشور لیبی و تونس بسیار تاثیر‌گذار است. قبیله‌های متفاوت موجود در این دو کشور نقش بسیار مهمی را در انقلاب سال گذشته نیز ایفا کرده است و تحت تاثیر گفته‌ها و اعتقادات این قبایل، مردم برای حضور در مبارزات علیه ستم دیکتاتوری بیش از پیش مشارکت می‌کردند.

نویسنده همچنین معتقد است که محققان به این بعد از جامعه لیبی و تونسی توجه نداشته‌اند و تحلیل‌هایی که درمورد انقلاب این دو کشور نوشته‌ شده است به طور کل اهمیت قبایل را نادیده گرفته. چرا که محققان بدون استناد به حقایق این جوامع مدعی هستند که این دو کشور به طور ریشه‌ای و بنیادین تغییر کرده‌اند و مبدل به کشورهایی شده‌اند که روابط شهروندی به دولت‌ها خلاصه می‌شود.

نویسنده با استناد به برخی رویکردهای اجتماعی موجود، مفهوم قبیله و قبیله‌گرایی را به طور کامل توضیح می‌دهد. به عنوان مثال رویکرد اجتماعی ابن خلدون، رویکرد استعماری و رویکرد جدایی‌طلب در این میان از دیگر موارد بارزتر می‌باشد. بررسی ویژگی‌های ساختاری قبیله و رابطه آن با جنبش‌های سیاسی، توان قبیله در تبدیل شدن به قطبی سیاسی و همچنین استفاده از قبایل در راستای کمک به مردم در زمان‌های ویژه، موارد مختلفی است که مولف مذکور در این کتاب به آن می‌پردازد.  

 

زمان انتشار : 1391-03-11