۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۸:۳۶ ب٫ظ

لیتوانی گاز ارزان‌تر می خرد

گروه بین‌الملل: وزیر انرژی لیتوانی اعلام کرد بهای گاز وارداتی از شرکت آمریکایی چنی یر انرژی حدود 25 درصد کمتر از بهای گاز وارداتی از شرکت گازپروم روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، آرویداس سکموکاس، وزیر انرژی لیتوانی گفت: قیمتی که از سوی شرکت چنی یر انرژی ال.ان.جی آمریکا برای عرضه گاز به لیتوانی پیشنهاد شده است، حدود 25 درصد کمتر از بهای گاز خواهد بود که این کشور به شرکت گازپروم روسیه پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت چنی‌یر، صاحب پایانه دریافت ال.ان.جی مستقر در هوستون همچنین در حال بررسی سرمایه‌گذاری حدود 20 درصدی در پایانه ال.ان.جی لیتوانی در شهر «کلایپدا» است.

شرکت کلاپدوس نفتا، اپراتور پایانه نفتی لیتوانی در سواحل دریای بالتیک، در حال مذاکره برای احتمال واردات گاز از شرکت چنی‌یر به منظور کمک به لیتوانی برای تنوع بخشی به مسیرهای واردات گاز است.

سکموکاس اظهار داشت: دولت لیتوانی همچنین در حال مذاکره با نروژ و قطر برای واردات گاز از این کشورهاست.

شرکت کلاپدوس نفتا که 71 درصد از سهام آن در اختیار دولت لیتوانی است قصد دارد نخستین پایانه ال.ان.جی این کشور را با ظرفیت حدود 2 میلیون و 200 هزار تن احداث کند.

وزیر انرژی لیتوانی یادآور شد: احداث این پایانه ال.ان.جی ممکن است حدود 200 میلیون یورو (284 میلیون و 800 هزار دلار) هزینه داشه باشد، ضمن آن که پیش بینی شده است در سال 2014 به بهره‌برداری برسد.

آندریوس کوبیلیوس، نخست وزیر لیتوانی نیز گفت: دولت لیتوانی در حال آغاز احداث این پایانه با سرمایه داخلی است، اما احتمال دارد در مراحل بعدی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کند تا در احداث این پروژه مشارکت کنند.

وزیر انرژی لیتوانی همچنین پیش تر از احتمال جانشینی شیل گس (تولید گاز از سنگ‌های رسی) با گاز وارداتی از روسیه خبر داده بود.

 

زمان انتشار : 1390-01-12