۱۳۹۹/۰۳/۲۶
۹:۴۸ ق٫ظ

شیخ ابراهیم نیاس می‌گفت: در یکی از سفر های زیارتی خود به عربستان به طور اتفاقی در زیارت قبر با برکت رسول خدا (ص)، به «بن باز» مفتی سعودی برخوردم، او نیز در نگاه اول مرا شناخت و از من درخواست کرد تا پیرامون مسائل عقیدتی قدری بحث و گفتگو کنیم.

ماجرای مناظره جالب مرشد تیجانیه آفریقا با «بن باز»

به گزارش الأمه:

مرحوم شیخ ابراهیم نیاس از علمای برجسته آفریقا و مرشد فرقه تیجانیه بود. وی همواره خود را خادم و مطیع پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) می‌دانست و بارها در جلسات و محافل مذهبی اذعان می‌داشت که مذهب تیجانیه بر اساس کتاب خدا، سنت پیامبر و احترام به خاندان عصمت و اصحاب و صالحان امت بنا شده است.

وی سرانجام پس از سال ها مجاهدت و تبلیغ شریعت در سال ۱۹۷۵ و در سن هفتاد و پنج سالگی به دنبال بیماری شدید و یک دوره بستری شدن در یکی از بیمارستان های شهر لندن، دار فانی را وداع گفت و در زادگاه خود شهر داکار کشور سنگال به خاک سپرده شد که امروزه مقبره و آرامگاه وی مملو از علاقه مندان و مریدان وی می باشد.

برای اولین بار نوه دختری شیخ ابراهیم نیاس در گفتگویی کوتاه و اختصاصی با خبرگزاری «حوزه»، خاطره ای جالب از مناظره این عالم بزرگ تیجانی با بن باز مفتی سعودی را بازگو کرد که متن این خاطره به شرح زیر می‌باشد:

شیخ ابراهیم نیاس می‌گفت: در یکی از سفر های زیارتی خود به عربستان به طور اتفاقی در زیارت قبر با برکت رسول خدا (ص)، به «بن باز» مفتی سعودی برخوردم، او نیز در نگاه اول مرا شناخت و از من درخواست کرد تا پیرامون مسائل عقیدتی قدری بحث و گفتگو کنیم من نیز دعوت وی را اجابت کرده و وارد بحث شدیم.

بعد از احوال پرسی بن باز از من پرسید: با مطالعه تالیفات و مطالعات تو دریافتم که در علم و فقاهت جلیل القدر و به راستی عالمی؛ اما اینکه از مذهب و طریقت تیجانیه تبعیت می‌کنی؛ خطا و اشتباهی بزرگ بوده و این راه، راه بدعت، ضلالت و تباهی است.

من درجواب گفتم، ای شیخ بگو به من که حقیقت تیجانیه چیست؟

وی(بن باز) در جواب گفت: حقیقتا نمی‌دانم.

من پاسخ گفتم: ای شیخ سعودی، من به راستی حقیقت مکتب تیجانیه را دریافته ام و آن را با ذرات وجودم حس می‌کنم پس اگر قادر به پاسخ گفتن هستی بگو والا من جواب دهم.

بن باز جواب داد: طبیعتا یاد دادن مطلب به فرد جاهل بر عهده شخص عالم مخاطب اوست.

پس به او گفتم: طریقت تیجانیه را از من بیاموز و در کلام من وارد نشو بدون آنکه تامل کرده باشی.

طریقت تیجانیه «استغفار به درگاه الهی»، «تکریم و درود فرستادن بر محمد مصطفی و خاندان و صحابه ایشان» و «ذکر و یاد خداوند» است. پس به من بگو: آیا مسلمانی مسلمان دیگر را به ترک استغفار، ترک یاد خداوند و ترک صلوات بر پیامبر اسلام، توصیه می‌کند؟

بن باز پاسخ داد: هرگز

گفتم: اینها که گفتم به راستی همه آن است که از مذهب تیجانیه باید بدانی؛ اما اگر با این وجود باز هم مذهب ما را بدعت می‌دانی باید هر آنچه را که نیز در قرآن کریم آمده منکر شده و قائل به تحریم کلام الله شوی.

در نهایت مفتی سعودی گفت: شیخ نیاس هرآنچه که تو گفتی حق است و صحت دارد پس کتابی بنویس و در آن همه آنچه را که به ما گفتی به تالیف در بیاور، باشد که موجب رهایی آیندگان از ضلالت باشد.

 

منبع: حوزه نیوز