۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۹:۰۱ ب٫ظ

داستان فیلم «تونل مرگ» روایت مشکلات بی‌پایان مردم غزه در پشت حصارهایی است که رژیم غاصب اسرائیل آن را ایجاد کرده است. کارگردان نشان می‌دهد که چگونه شرایط بسیار سخت زندگی، اجتماعی و اقتصادی در این حصار اجباری باعث شد که جوانان غزه دست به ساخت تونل بزنند. ساخت تونل‌هایی که اگرچه با

مبارزه مردم غزه علیه حصار اسرائیل

صحنه‌ای از فیلم «تونل مرگ»                                                                    

 

«تونل مرگ» برای اولین بار در لندن به نمایش گذاشته شد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، روز چهارشنبه گذشته فیلم «تونل مرگ» کاری از «محمد حرب» کارگردان فلسطینی برای اولین بار در لندن به روی پرده رفت.

پس از اتمام پخش این فیلم جلسه بحث و گفتگویی پیرامون مضمون فیلم برگزار شد. در این نشست یک ساعته «انس التکریتی» مدیر موسسه قرطبه، «میسون باباجی» کارگردانی از کشور عراق و کارگردان فیلم مذکور برپا شد.

در این جلسه بینندگان نیز نظرات خود را درمورد موضوع فیلم که روایت شرایط سخت زندگی مردم غزه می‌باشد، به کارگردان و دیگر حضار انتقال دادند.

داستان فیلم «تونل مرگ» روایت مشکلات بی‌پایان مردم غزه در پشت حصارهایی است که رژیم غاصب اسرائیل آن را ایجاد کرده است. کارگردان نشان می‌دهد که چگونه شرایط بسیار سخت زندگی، اجتماعی و اقتصادی در این حصار اجباری باعث شد که جوانان غزه دست به ساخت تونل بزنند. ساخت تونلی که اگرچه با مشکلات و خطرات بسیاری همراه است. اما در در عین حال راهی است برای زنده ماندن و امیدی برای آینده.

این داستان به مسئله انسانی بغرنجی می‌پردازد که نزدیک به یک ربع قرن است که زندگی مردم بی‌پناه و ستمدیده غزه را دربرگرفته است. حصار رژیم صهیونیستی بر این منطقه از فلسطین سال‌های متمادی است که ادامه دارد و ساکنان این منطقه که حتی از کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی محروم بوده‌اند، تنها راهی را که پیش روی خود داشتند را امتحان کردند. این مردم برای نجات زندگیشان به فکر حفر تونل‌هایی افتادند که بتوانند از طریق این تونل‌ها مواد غذایی و مایحتاج خود را به دست بیاورند. تا آن جا که حفر این تونل‌ها برای برخی از جوانان بیکار نیز منبع درآمدی شده است. اگرچه این کار با مشکلات و خطرهای فراوانی مانند مرگ همراه است، اما گویا تنها راه امید به زندگی این افراد به دست آوردن زندگی است که پا به پای مرگ به پیش می‌رود.

«تونل مرگ» همچنین روایت داستان انسان‌هایی است که برای زنده ماندن دیگران از جان خویش گذشته‌اند و در این راه جان سپرده‌اند.

کارگردان این اثر خود درباب فیلمش می‌گوید: «تونل مرگ» برای این ساخته شده است که زندگی دردناک انسان‌هایی را نشان بدهد که به خاطر حصار اسرائیل به طور کل فلج شده است و نشانه‌های زندگی در آن از بین رفته است.

او همچنین در ادامه توضیحاتش به سایت جزیره نت گفت: ساکنان غزه با حفر این تونل‌ها به مبارزه علیه اسرائیل برخواسته‌اند. این مردم در زیرِ زمین، دنیای جدیدی ساخته‌اند و به خاطر زنده ماندن دیگران از جان خود گذشته‌اند. 

 

زمان انتشار : 1391-04-09