۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۸:۴۵ ب٫ظ

علواش: مردم الجزائر ترجیح می‌دهند که همیشه به خوب بودن تظاهر کنند. اما آن چیزی که من می‌خواهم با این فیلم بگویم، یادآوری حادثه بزرگ تاریخی است که منجر به قربانی شدن افراد بسیاری و مهاجرت هزاران انسان و در نهایت تهی شدن این کشور از نخبگان است. این درست همان چیزی است که من در این

مجازات توبه‌کاری بیگناه

فیلم جدید مرزاق علواش داستان دوره تیره‌ای از تاریخ الجزایر را بازخوانی می‌کند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، «توبه‌کار» فیلم اخیر «مرزاق علواش» کارگردان الجزائری، حوادث دوره‌ای از خشونت را در این کشور به تصویر می‌کشد.

مهمترین‌ سئوالی که این کارگردان در فیلم مذکور مطرح می‌کند آن است که آیا پیمان صلح و دوستی ملی که در سال 1999 در الجزائر منقعد شده، برای پایان دادن به خاطره چنین حادثه‌ای کافی بوده است؟ آیا صرفا انجام همین یک کار دردهای مرتبط با این واقعه را التیام می‌دهد و رنج‌های آن دوره را به فراموشی می‌سپارد؟

فیلم «توبه‌کار» الهام‌گرفته از یک داستان واقعی است و نشان می‌دهد که پیمان صلح و تفاهم ملی توانست صدها جوان متعصب و افراطی را دعوت به بازگشت کند. این جوانان که به کوهستان رفته بودند پس از انعقاد پیمان مذکور نزد خانواده‌های خود بازگشتند و خود را به دولت تسلیم کردند.

«علواش» در توضیح چگونگی ساخت این فیلم گفت: فیلم‌نامه مدت‌ها پیش آماده شده بود. اما وزارت فرهنگ الجزائر با کمک به ساخت این فیلم مخالف بود. در نهایت من مجبور شدم با یک دوربین دیجیتالی این فیلم را بسازم. وقتی این فیلم را می‌ساختم احساس می‌کردم بار دیگر به روزهای جوانی خود در سینما برگشته‌ام.

وی معتقد است این پیمان و نتایج آن، نوعی خوش‌بینی ساختگی را در کشور به وجود آورده است. «علواش» همچنین با اشاره به تاریخ کشورش می‌گوید: تاریخ الجزائر از زمان استقلال تا به امروز سرشار از مسائلی است که در سکوت  قرار گرفته است و کسی هم تمایلی به سخن گفتن درباب آن‌ها را ندارد. مردم الجزائر ترجیح می‌دهند که همیشه به خوب بودن تظاهر کنند. اما آن چیزی که من می‌خواهم با این فیلم بگویم، یادآوری حادثه بزرگ تاریخی است که منجر به قربانی شدن افراد بسیاری و مهاجرت هزاران انسان و در نهایت تهی شدن این کشور از نخبگان است. این درست همان چیزی است که من در این فیلم قصد دارم درباره آن سخن بگویم.

«رشید» قهرمان داستان «توبه‌کار» نقش انسانی را ایفا می‌کند که توسط خانواده قربانیان بخشیده می‌شود. در واقع این شخصیت نماینده صدها جوانی است که پس از پیمان صلح از کوه‌های که در آن جا پناه گرفته بودند، خارج شدند و به سوی خانواده‌های خود بازگشتند. افرادی که جامعه الجزائری به آن‌ها نام توبه‌کار را داده است.

فیلم، استقبال بسیار گرم مردم از این فرد را به تصویر می‌کشد. استقبالی که آن چنان صمیمی و بی‌عقاب است که عرصه را بر وی تنگ کرده مجبور به ترک شهر می‌کند. او در پی کار به شهر دیگری می‌رود اما علی‌رغم ظاهر مهربان افراد، گویی تمام مردم نسبت به وی احساس بدی دارند. اگرچه «رشید» مدعی است که کسی را به قتل نرسانده است، اما نگاه‌های سنگین مردم از وی قربانی دیگری می‌سازد.

 

زمان انتشار : 1391-03-13