۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۱:۵۲ ق٫ظ

اشغال صهیونیستی مانند یک نامه و پیام خونین است که تمدن این سرزمین را رفته رفته از بین می‌برد و خاموش می‌کند. من سعی کردم تا تابلوهایم سندی برای حفظ و ضبط این اعمال غیرانسانی باشد. سعی کردم آثاری خلق کنم که سرشار از غم و در عین حال خشم باشند و هر فردی که برای اولین بار این تابلوها

مجسمه‌های شیشه‌ای خشم و غم

به نقل از سایت سانا، نمایشگاهی از آثار طلال دیوب در یکی از مراکز فرهنگی دمشق برپا شده است. این نمایشگاه که کار خود را از چهارم ژانویه آغاز کرده، 32 اثر از این هنرمند را در معرض دید دوستداران هنر قرار داده است.

آثار به نمایش درآمده در قالب مجسمه‌سازی با شیشیه هستند که با موضوع اشغال رژیم صهیونیستی ساخته شده‌اند. مصائب ساکنان مناطق اشغالی جولان، فلسطین و لبنان و همچنین جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی در فلسطین و جنوب لبنان موضوع آثار وی می‌باشند.

عنوان نمایشگاه مذکور «خون شیشه» می‌باشد و طلال دیوب خود درمورد آن می‌گوید: اشغال صهیونیستی مانند یک نامه و پیام خونین است که تمدن این سرزمین را رفته رفته از بین می‌برد و خاموش می‌کند. من سعی کردم تا تابلوهایم سندی برای حفظ و ضبط این اعمال غیرانسانی باشد. سعی کردم آثاری خلق کنم که سرشار از غم و در عین حال خشم باشند و هر فردی که برای اولین بار این تابلوها را می‌بیند با این احساسات ارتباط برقرار کند.

این هنرمند در زمینه استفاده زیاد از تصاویر مربوط به سیم‌های خاردار و میله‌های زندان در آثارش گفت: دیوار هائل در کرانه باختری که توسط اسرائیل ساخته شده است، یک دیوار تبعیض نژادی و زندانی ترسناک است. زندانی که در حدود یک میلیون و نیم فلسطینی را در خود اسیر کرده است.

وی در ادامه به دلیل انتخاب شیشه برای آفرینش آثار خود نیز اشاره کرد و در این زمینه گفت: شیشه ماده‌ای است که از آن عدسی دوربین‌ها و صفحه‌های تلویزیون را می‌سازند. یعنی ماده‌ای که به وسیله آن‌ها از حوادث مربوط به جنایات اسرائیل باخبر می‌شوییم. مدت‌هاست که با دیدن صحنه‌ای از مرگ و یا زخمی شدن افراد به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرم و پیش از آن که این تصاویر خودشان را بر چشمان من حک کنند، این من هستم که با نگاهم آن‌ها را در صفحه تلویزیون حک می‌کنم. من مدت‌هاست که به دنیا با دیده‌ای دیگر نگاه می‌کنم.

این هنرمند با ذوق به مشکلات کار ساخت مجسمه با شیشه اشاره کرد و گفت: در این کار هنرمند نمی‌تواند مرتکب کوچکترین اشتباه بشود. از طرف دیگر کار با شیشه به لحاظ شکنندگی بالای این ماده بسیار سخت است.

در تمامی مجسمه‌های به نمایش درآمده صرفا از دو رنگ سیاه و سفید استفاده شده و سازنده آن‌ها معتقد است عدم استفاده از رنگ‌های دیگر باعث شده تا این دو رنگ با تضادی که ایجاد می‌کنند به خوبی پیام خود را به مخاطب برسانند. وی همچنین می‌گوید: این دو رنگ نماد سیاهی اشغال و سفیدی نور مقاومت می‌باشند. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01