۱۳۹۸/۰۴/۱۲
۹:۴۳ ق٫ظ

محسن اسلام‌زاده، کارگردان مستند «شیخ آلوسی» گفت: برخی فکر می‌کنند که داعش فقط دشمن شیعه است اما داعش بزرگ‌ترین دشمن اهل سنت بوده و هست. علمای بسیاری از اهل سنت به دست داعش به شهادت رسیدند.

محسن اسلام زاده: مستند «شیخ آلوسی» روایتی از وحدت شیعه و سنی در مبارزه با داعش است

به گزارش الأمه:

مستند «شیخ آلوسی» چندی پیش به روی آنتن رفت. این مستند که روایتی از بازگشت مردم عراق به شهر فلوجه است، یکی از عالمان بزرگ این شهر را به تصویر می‌کشد که پس از ماه‌ها به شهر خود برمی‌گردد. او که به دلیل حملات داعش مجبور به ترک خانه و شهر شده است، روایتی متفاوت از حضور داعش در عراق را بیان می‌کند. 

محسن اسلام‌زاده، کارگردان مستند «شیخ آلوسی» در مورد ساخت این مستند گفت: در روزهای پس از آزادی شهر فلوجه باخبر شدیم که شیخ آلوسی پس از ماه‌ها قصد بازگشت به شهر خود را دارد. بر همین اساس، با ایشان همراه شدیم تا روایت او از تجاوزگری داعش به این شهر را نشان بدهیم. در این سفر، همراه با ایشان به بسیاری از نقاط شهر فلوجه از جمله منزل و مسجدی که ایشان در آن‌جا نماز می‌خواند، رفتیم و نشان دادیم که داعش چه بلایی بر سر این شهر آورده است. 

وی به معرفی شیخ آلوسی پرداخت و گفت: شیخ آلوسی از جمله علمای اهل سنت شهر فلوجه است که به دلیل مخالفتش با داعش مجبور به ترک شهر می‌شود. داعشی‌ها منزل او، مسجدی که در آن نماز می‌خواند و ... را به آتش کشیده بودند و به همین دلیل، امنیت جانی نداشت. بر همین اساس، ایشان مجبور می‌شود که فلوجه را ترک کرده و یک گروه مقاومت مردمی در شهر حدیثه تشکیل دهد. 

این کارگردان و مستندساز ادامه داد: شیخ آلوسی را باید از جمله علمای اهل سنت دانست که به وحدت شیعه و سنی اعتقاد دارد. باید بگویم که ایشان از شاعران اهل بیتی نیز می‌باشد که شعرهای زیادی نیز در وصف امام حسین علیه‌السلام دارد. چندی پیش، ایشان برای حضور در کنفرانس وحدت، سفری به تهران داشت و در آن سفر به جاهای مختلفی نظیر نماز جمعه اهل سنت در تهران، امامزاده صالح و ... رفتند. در نهایت، به دیدار رهبر انقلاب رفتند و توانستند چند کلمه ای نیز با ایشان صحبت کنند. 

او به نقش اهل سنت در مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت: برخی فکر می‌کنند که داعش فقط دشمن شیعه است اما باید تاکید کنیم که داعش بزرگ‌ترین دشمن اهل سنت بوده و هست و علمای بسیاری از اهل سنت به دست داعش به شهادت رسیدند. هم‌چنین یکی از بزرگ‌ترین گروه‌هایی که در برابر تجاوز داعش مقاومت کردند، اهالی سنت هستند. آنان شهدای زیادی داده اند، خانه‌های بسیاری از آنان خراب شد و مقاومت جانانه‌ای داشتند. وقتی که داعش شهر فلوجه را اشغال کرد، بسیاری از شهرهای همجوار آن مقاومت جانانه‌ای کرده و داعش نتوانست پیش‌روی و نفوذ بیش‌تری داشته باشد. 

اسلام‌زاده در مورد روند تولید این مستند گفت: تصویربرداری این مستند کوتاه 30 دقیقه‌ای در دو کشور ایران و عراق انجام شده است. در شهرهای تهران، بغداد، کربلا و فلوجه تصویربرداری داشتیم. هم‌چنین همراه با شیخ، به مزار سلمان فارسی رفتیم. اهل سنت، سلمان فارسی را سلمان محمدی نامیده و او را یکی از پیروان راستین پیامبر می‌دانند و به همین دلیل احترام ویژه‌ای به این صحابه پیامبر می‌گذارند. 

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان محسن اسلام‌زاده، تهیه‌کننده سید محمد حسینی، دستیار کارگردان علی‌اکبر سیاح طاهری، تصویربردار علی پور اسد و امیر شاملو. تدوین علی مومن علایی. مشاور کارگردان حجت الاسلام و المسلمین براتی، حجت‌الاسلام و المسلمین غریب رضا و هادی معصومی. 

این مستند با حمایت مرکز مستند بسیج صدا و سیما تولید شده و مجری طرح آن موسسه امت محمد است.

 

منبع: تسنیم