۱۳۹۹/۰۳/۲۰
۸:۲۱ ق٫ظ

محمود الطوخی از قاریان معاصر مصری است که صوت قرآنش شنوندگان را به وجد می‌آورد و صداهای ماندگار بزرگان تلاوت مصر را تداعی می‌کند و تلاوت‌های او را شبیه محمد رفعت می‌دانند. الطوخی به سبک مصطفی اسماعیل هم تلاوت‌هایی زیبا و دلنشین دارد.

«محمود الطوخی»، از قرائت در نیویورک تا شباهت به محمد رفعت + تلاوت

به گزارش الآمه:

مصر از دیرباز مهد پرورش قاریان و حافظان قرآن بوده و تلاوت‌های قاریان بنام این کشور زبانزد خاص و عام است. نوای ملکوتی قاریانی چون استاد عبدالباسط عبدالصمد، مصطفی اسماعیل و محمد رفعت هنوز هم دلنشین و گیراست و استعداد ذاتی و الهی، تلاوت آنان را در تاریخ ماندگار کرده است.

هر چند جای خالی‌شان احساس می‌شود، اما هنوز افرادی هستند که پا جای پای آنان گذاشته‌اند و قرآن را چنان گوش‌نواز تلاوت می‌کنند که انسان را به وجد می‌آورد و طنین تلاوت‌های قاریان گذشته را تداعی می‌کند. محمود الطوخی یکی از این قاریان است که در روستایی در استان «قلیوبیه» مصر متولد شد. او در رادیو و تلویزیون این کشور فعالیت دارد. الطوخی قاری مسجد «فتح» در «رمسیس» مصر بوده است.

محمود سعد، از خبرنگاران مصری، که یک روز اتفاقی صدای اذان الطوخی را می‌شنود، به شدت از آن لذت می‌برد و از تشابه این صدا با صوت شیخ محمد رفعت تعجب می‌کند و از او می‌خواهد که در برنامه «البیت بیتک: خانه خانه توست» به مناسبت میلاد پیامبر(ص) در شبکه ماهواره‌ای مصر شرکت کند و ورود الطوخی به جهان تلاوت آغاز می‌شود.

بنا به گزارش پایگاه خبری اخبارک نخستین تلاوت الطوخی در برابر مقامات مصری به زمان حسنی مبارک از رؤسای جمهور مصر مربوط می‌شود و او در افتتاح آکادمی امنیتی «مبارک» در سال ۲۰۰۷ این تلاوت را در مقابل رئیس‌جمهور وقت ارائه داد. الطوخی در زمان سربازی در ارتش مصر قاری مسجد «الجیش الثانی» در اسماعیلیه بود و پس از آن به طور حرفه‌ای تلاوت را دنبال کرد.

تلاوت‌های محمود الطوخی به مکتب شیخ محمد رفعت و مصطفی اسماعیل نزدیک است. گفته می‌شود این قاری مصری ۵۰ بار دعوت ترکیه را برای شرکت در کنفرانس‌ها و محافل این کشور در سال ۲۰۱۷ رد کرد. کمیته گزینش قاریان رادیو مصر چندین بار انتخاب این قاری را به عنوان قاری رادیو رد کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۵ الطوخی رسماً قاری رادیو مصر شد.

انس با قرآن از کودکی وی در گفت‌و‌گو با العربیه خود را این گونه معرفی کرده است: در یکی از روستاهای استان «قلیوبیه» مصر به نام «سندیون» به دنیا آمدم. اهالی این روستا از عاشقان و دوستداران قرآن بودند و در ماه رمضان محافل قرآنی برگزار می‌کردند. روی آوردنم به قرآن به زمان کودکی برمی‌گردد.

پدرم یکی از همین عاشقان قرآن بود و در ماه رمضان محفل انس با قرآن برگزار می‌کرد. شیخی به این محفل می‌آمد که قرآن می‌خواند و در خانه ما در کل ماه رمضان به روی مردم باز بود تا بتوانند در این محافل شرکت‌ کنند. آن‌ها قرآن را باز می‌کردند و قرائت شیخ قاری قرآن را از روی آیات دنبال می‌کردند. در آن زمان کودکی بیش نبودم و قرآن خواندن به این شکل را دوست داشتم. مکتبخانه‌هایی هم در روستا داشتیم که قرآن آموزش می‌دادند و وقتی کودک چهار یا پنج ساله می‌شد، والدین او را به این مکتبخانه‌ها می‌فرستادند تا قرآن یاد بگیرد و می‌گفتند این کودک را برای خدا تربیت کرده‌ایم.

اساتید قدیم درس زندگی می‌دادند من از شاگردان مرحوم شیخ احمد الشلقانی، از اساتید قرآنی، بودم. در قدیم رسم بود که استاد و شیخی که قرآن آموزش می‌دهد، مردی مسن باشد که کودکان علاوه بر قرآن، از او حکمت و درس زندگی یاد بگیرند. شیخ کودکان را تذهیب می‌کرد. به آنان ادب یاد می‌داد و به آن‌ها می‌گفت چگونه حرف بزنند، چطور رفتار کنند، گاهی با ما بازی می‌کرد و داستان می‌گفت.

تلاوت تصویری سوره فرقان از محمود الطوخی

منبع: ایکنا