۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۲:۳۳ ب٫ظ

رجا النقاش: نمی‌دانم چرا در آن وقت فکر می‌کردم محمود درویش یک اسم حقیقی نیست. فکر نمی‌کردم شاعر عربی در سرزمین‌های اشغالی وجود داشته باشد که بتواند با این نوع ادبیات انقلابی شعر بنویسد. ادبیاتی که واقعا ارزشمند و مهم باشد.

محمود درویش؛ شاعر سرزمین‌های اشغالی

انتشارات اطلس چاپ جدیدی از کتاب «محمود درویش.. شاعر سرزمین‌های اشغالی» را روانه بازار کتاب جهان عرب کرد.

به نقل از سایت البوابه، چاپ جدیدی از کتاب «محمود درویش.. شاعر سرزمین‌های اشغالی»، کاری از رجا النقاش نویسنده و منتقد فقید وارد بازار کتاب شده است. این کتاب کارهای ادبی این شاعر فلسطینی را از نظر ابداعی مورد ارزش‌گذاری قرار می‌دهد.

در مقدمه این کتاب به نقل از مولف آن مرحوم النقاش آمده است: اولین بار اواخر سال 1966 و خلال سفرم به الجزائر با ادبیات مقاومت آشنا شدم. وقتی سوار هواپیما بودم، روزنامه‌ای الجزائری در دست داشتم و آن را مطالعه می‌کردم. در همان حین با شعری از محمود درویش برخورد کردم. صداقت، سادگی و زیبایی هنری آن شعر مرا به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

النقاش در ادمه می‌گوید: نمی‌دانم چرا در آن وقت فکر می‌کردم محمود درویش یک اسم حقیقی نیست. فکر نمی‌کردم شاعر عربی در سرزمین‌های اشغالی وجود داشته باشد که بتواند با این نوع ادبیات انقلابی شعر بنویسد. ادبیاتی که واقعا ارزشمند و مهم باشد.

کتاب مذکور شامل 18 بخش جداگانه می باشد و شامل عناوین مختلفی می‌شود. «عرب‌ها در اسرائیل»، «کفر قاسم»، «شعرا و شهدا»، «شکست‌خوردگان»، «شاعر جدید»، «ویژگی‌های شخصیتی»، «ویژگی‌های هنری»، «پیچیدگی و تصوف»، «همراه با طبیعت»، «عشق و زن»، «مسیح در قرن بیستم»، «دین و انقلاب»، «طرفداران انسانیت متعصب نیستند»، «جایگزینی برای عشقی سنگدلانه»، «اتهامات ظالمانه»، «چرا از اسرائیل بیرون آمد»، «کمونیست‌ها و ملی‌گرایان» و در نهایت «از او و دوستان وی چه بیاموزیم»، عناوین مختلف این فصول را دربرمی‌گیرد.

مولف به ارائه خلاصه‌ای از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در زندگی هنری و فکری محمود درویش نیز می‌پردازد و در این زمینه می‌نویسد: عوامل مختلفی در زندگی هنری شاعر سرزمین‌های اشغالی موثر بوده است. وی گرایش شدیدی به اندیشه برابری انسان‌ها با یکدیگر داشت. این دیدگاه او باعث گشوده شدن افق‌های وسیعی در زندگی‌اش شد و به درویش نگاهی را عطا کرد که انسان معاصر را به مبارزه علیه ستم و بهره‌کشی سوق می‌داد. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01