۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۲:۲۹ ب٫ظ

مخالفان مسواتي سوم پادشاه سوازيلند روز پنجشنبه با صدور اطلاعيه اي از مردم خواستند براي مقابله با اقدامات خودكامگي پادشان دست به تظاهرات بزنند

مخالفان پادشاه سوازیلند فراخوان راهپیمایی کردند

مديركل اتحاديه هاي كارگري اين كشور در اين اطلاعيه از مردم خواست تا به رغم سركوبي تظاهرات سراسري پريروز مردم توسط نيروهاي امنيتي پادشاهي، بار ديگر به خيابان ها آمده و اعتراض خود را بطور جدي تر به گوش دولت برسانند.

'مدودوزي جينا' افزود: احزاب و گروه هاي جامعه مدني سوازيلند مصمم هستند تا زماني كه به مطالبات برحق خود دست نيابند به اعتراض هاي مدني خود ادامه دهند.

اين فراخوان در حالي انجام مي گيرد كه دولت اين كشور ديروز با اعلام اينكه تظاهرات راه حل مناسبي براي حل مشكلات نيست از گروه هاي مخالف دعوت كرده بود براي حل مشكلات موجود، با نمايندگان دولت به مذاكره بنشينند.

در عين حال رئيس اتحاديه دانشجويان اين كشور نيز كه از يكشنبه تا سه شنبه شب زنداني بود سركوبي تظاهرات مردم را واكنش طبيعي نظام خودكامه خواند و گفت: ما مردم را تشويق مي كنيم كه در هرجايي مي توانند به اعتراض هاي خود ادامه داده و تظاهرات كنند.

ماسول دلاميني از تشكل هاي سياسي و دانشجويي نيز خواست به هر نحو ممكن گروه هاي مردمي را براي ادامه اعتراضات بسيج كنند.

دولت پادشاهي 'سوازيلند' روز سه شنبه تظاهرات سراسري ضد دولتي اتحاديه هاي كارگري و فعالان سياسي را در اين كشور افريقايي را سركوب كرده بود.

تظاهرات مذكور با فراخوان گروه هاي دمكراسي خواه سوازيلند آغاز شد ولي پس از يك ساعت با حمله نيروهاي امنيتي و پليس به صفوف تظاهر كنندگان سركوب شد.

اين دسته از تظاهر كنندگان كه بيشتر شامل كارگران بخش خدمات شهري، اعضاي اتحاديه هاي كارگري و كارمندي و فعالان دانشجويي مي شدند آمارشان در اين كشور يك و نيم ميليون نفري به 250 هزار نفر رسيد.

آنها خواستار پايان پادشاهي 25 ساله 'مسواتي سوم' و برقراري يك نظام حكومتي دمكراتيك در كشورشان هستند.

'سوازيلند' كه كشوري كوچك در دل آفريقاي جنوبي و هم مرز با موزامبيك است به عنوان آخرين پادشاهي به سبك انگليس در جنوب قاره آفريقا باقي مانده است كه طي دو ماه گذشته مردم آن به دليل بروز بحران سياسي در شمال آفريقا جرات يافتند صداي اعتراضات خود به گوش پادشاه برسانند.

مردم پيشتر اعلام كرده بودند، اعتراضات مدني خود را كه از محيط مجازي در اينترنت آغاز كرده بودند پريروز به صورت فيزيكي و گسترده در خيابان ها به گوش پادشاه برساند.

در هر حال تظاهارت برگزار شده بود ولي نيروهاي پليس آن كشور مانع از آن شدند كه اتوبوس ها به شهر مانزيني كه در آن تجمعي در طرفداري از دموكراسي قرار بود برگزار شود عزيمت كنند و آنهايي را نيز كه در خيابان هاي امبانه پايتخت جمع شده بودند با گاز اشك آور، گلوله هاي پلاستيكي و ضربات باتوم متفرق كرده بودند.

تلويزيون اس اي بي سي آفريقاي جنوبي امروز از زخمي شدن حداقل 30 نفر از جمله دو افسر پليس خبر داد و آورده است كه تظاهرات مذكور با وجود تخريب اموال عمومي، تلفات جاني نداشته است.

اغلب رسانه هاي مخالفان و رسانه هاي منطقه اي به نقل از سازمان 'مبارزه دمكراتيك' سوازيلند اعلام كردنده بودند كه دولت اين كشور از دوشنبه شب به يورش به خانه هاي مخالفان همه رهبران كارگري و سياسي را كه تعداشان به 100 نفر مي رسيد دستگير كرده بود تا آنها نتوانند در تظاهرات شركت و آنها را سازماندهي كنند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-25