۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۷:۱۳ ق٫ظ

به گفته او مذاکرات صورت گرفته قضايي و حقوق بشري دوجانبه موفقيت‌آميز بوده و تفاهم خوبي پديد آمده است که به صورت يک بيانيه و يک تفاهم‌نامه کاري منتشر و منعقد خواهد شد.

مذاکرات دوجانبه حقوق بشری روابط ما و ایران را تقویت کرد

عاون وزيرخارجه آفريقاي جنوبي، ديدار با هيات عالي‌رتبه حقوق بشري ايران را مايه تقويت روابط دو کشور ايران و آفريقاي جنوبي دانست.

ابراهيم اسماعيل ابراهيم درگفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني حقوق بشر، با با اشاره به ديدار و گفت‌وگوي موثر صورت گرفته ميان هيات عالي‌رتبه قضايي ايران و طرف آفريقاي جنوبي گفت: روابط ما با جمهوري اسلامي ايران روابطي بسيار مستحکم است که با اين ديدار به طور قطع زواياي تازه‌اي براي تقويت آن پديدار شده است.

به گفته او مذاکرات صورت گرفته قضايي و حقوق بشري دوجانبه موفقيت‌آميز بوده و تفاهم خوبي پديد آمده است که به صورت يک بيانيه و يک تفاهم‌نامه کاري منتشر و منعقد خواهد شد.

معاون وزيرخارجه آفريقاي جنوبي حضور هياتي قضايي متشکل از قضات برجسته ايراني در اين مذاکرات را نشان از حسن نيت و توجه جدي به موضوعات حقوق بشري دانست و گفت به طور قطع با تفاهم‌نامه همکاري مشترکي که ميان دو طرف به امضا مي‌رسد شاهد توسعه اين همکاري‌ها و مذاکرات دوجانبه خواهيم بود.

ابراهيم در پاسخ به اين سوال که موضع آفريقاي جنوبي درباره مداخله نظامي ناتو در بحران ليبي چيست گفت: ما از همان ابتدا مخالف حمله به خاک ليبي از سوي ناتو يا هر قدرت نظامي ديگر بوديم. اکنون نيز مخالفت خود را به طور صريح نسبت به اين حملات که جان شهروندان ليبيايي را گرفته است اعلام کرده‌ايم.

وي در ادامه اظهار كرد: حمايت ما در روزهاي اول صرفا درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع بود تا نيروهاي نظامي قذافي نتوانند مردم يا انقلابيون را بمباران کنند اما به شدت نسبت به کشتاري که توسط ناتو صورت مي‌گيرد حساس هستيم. ما درعين حال کشتن فرزند قدافي را محکوم کرديم، همين‌طور تصميم براي کشتن قذافي را هم محکوم مي‌کنيم و معتقديم که صرفا بايد قطعنامه شوراي امنيت درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع اجرا مي‌شد.

ابراهيم در پاسخ به اين سوال که دولت آفريقاي جنوبي چه راه حلي را براي بيرون آمدن ليبي از اين بحران پيش‌بيني کرده و پيشنهاد داده است گفت: ما بارها گفته‌ايم که ليبي به صحنه جنگ داخلي تبديل شده و گروه‌ها بايد بدون اين که به فکر کشتن يا حذف يکديگر باشند باب گفت‌وگو و مذاکره را باز بگذارند و مشکلات‌شان را بدون خونريزي حل کنند.

 

زمان انتشار : 1390-01-23