۱۳۹۷/۰۵/۲۱
۱۰:۴۹ ق٫ظ

مركز مشورتی، مطالعات و اسناد از سلسله تحليل های راهبردی مسائل روز و مشكلات موجود با عناوین «جنگ و بازسازی جهان عرب، مقدماتی نظری و تحليلی درباره مسائل بين المللی و توسعه ای» و « روسيه و روند سياسی در سوريه، جستجو درباره راهبرد خروج » را در بيروت منتشر كرد.

مرکز مشورتی، مطالعات و اسناد بیروت دو ویژه نامه منتشر کرد

به گزارس الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران _بیروت:

در اين گزارش در ابتدا نگاهی به وضعيت اقتصادی كشورهای عربی انداخته و سپس به مسئله بازسازی كشورهای عربی پس از جنگ و چالش هايی كه پيش رو دارند می پردازد. در ادامه شاخص های بحران اقتصادی و پيامدهای آن در جهان عرب، توجيه های سقوط در سراشيبی شكست اقتصادی و عوامل آن و شكست حكومت ها در امر توسعه اقتصادی را مورد بررسی قرار می دهد و گزارشی از وضعيت بحران زده كشورهای عربی از نظر اقتصادی و نيز بحران توسعه ای و روند های متضاد با يكديگر ارائه می دهد. همچنين به مسئله بازسازی و گزينه های پيش روی اين امر و مسئله نفت و جنگ پرداخته و سپس نمودارها و آماری از ميزان مبالغ هزينه شده جهت خريد سلاح از سوی عربستان ارائه شده است.

همچنين در خصوص روند بازسازی كشورهای جنگ زده عربی به عنوان بخشی از ادامه جنگ اما با ابزار و شكلی ديگر اشاره نموده و نمونه هايی از اين نوع بازسازی ها را بر می شمارد و آماری از وضعيت اقتصادی كشورهای عربی از نظر اقتصادی و توسعه نيروی انسانی و توليد ناخالص داخلی ارائه می كند.

در پايان پيوستی از وضعيت بازسازی لبنان و گزارشی از تجربه بازسازی در اين كشور پس از جنگ ارائه شده است.

همچنین در خصوص  مقاله ی دیگر نیز  به مسئله ورود نظامی روسيه به خاك سوريه از آغاز سپتامبر سال 2015م پرداخته و به اقدام ها و موفقيت های نظامی روسيه در جنگ سوريه اشاره می كند. در ادامه اشاره ای به ديدارهای مستقيم بشار اسد با ولاديمير پوتين و تاريخ ديدارها و محتوای آنها كرده و سپس به نشست های مختلف بين المللی درباره سوريه می پردازد. ابتدا نشست آستانه را مورد بررسی قرار داده و نتايج آن را بر می شمارد و پس از آن به نشست سوچی و بحث های ارائه شده در آن اشاره می نمايد.

 همچنين به انتخابات روسيه و پيروزی دوباره پوتين پرداخته و ديدگاه موسكو درباره راه حل سياسی در سوريه را بيان نموده و اختلاف ميان سوريه و روسيه درباره انجام عمليات سياسی و يا تأخير آن را شرح می دهد و سپس ديدگاه تهران و دمشق درباره نحوه اجرای عمليات راه حل سياسی در سوريه را بيان می كند.

ديدگاه مسكو و واشنگتن درباره وضعيت سوريه و توافقات و نيز اختلاف ميان اين دو كشور بر سر سوريه محور بعدی اين گزارش تحليلی است. مسئله راه حل سياسی در سوريه و پافشاری بر سر برخی مسائل نيز از جمله موارد مورد بررسی اين ويژه نامه بوده كه مهمترين مسئله را در اين باره مسئله تشكيل كميته قانون اساسی سوريه و ارائه پيش نويس آن می داند كه مسائلی مانند دموكراسی، تنوع گرايی، عدم طائفه گری، حاكميت قانون، موضوع رياست جمهوری، نيروهای مسلح و انتخابات در سوريه از مسائل مورد بحث و اختلاف ميان طرفهای مختلف بوده كه اشاره ای به اين موارد شده است.