۱۳۹۹/۰۳/۰۳
۵:۳۷ ق٫ظ

یک از اقوام «بهنام بهرامی» درباره مرگ این کاریکاتوریست برگزیده هولوکاست گفت: هیچ چیزی درباره مرگ مشکوک او نمی دانیم و متاسفانه هنوز وزارت امور خارجه نیز پاسخی به ما نداده است.

مرگ مشکوک کاریکاتوریست ضدصهیونیست در سوییس/ وزارت امورخارجه پاسخگو نیست

به گزارش الأمه:

علی فراحی در گفت و گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: بهنام را به واسطه آثار ضد صهیونیستش در حوزه کاریکاتور خیلی ها می شناسند. او سال 96 برای ادامه تحصیل به سوییس رفت و مشغول تحصیل بود.

وی ادامه داد: سال گذشته پلیس سوییس او را بازداشت کرد و از او بابت کاریکاتور معورف هولوکاستش که سالها پیش آن را کشیده بود، سوال و جواب می کنند و در نهایت هم اعلام می کنند که باید خاک این کشور را ترک کند. بهنام هم می پذیرد اما در اقدامی عجیب همان شب، که از ساختمان پلیس بیرون می آید، حوالی یک پارک، کوله پشتی او که حاوی مدارک شناسایی و لپ تاپش بوده را به سرقت می برند.

 

فراحی تاکید کرد: او به سرعت موضوع را انتقال می دهد و پیگیر گرفتن مدارکش می شود تا بتواند به سرعت برگردد. اما به یکباره تلنفش خاموش شد و ما حدود 20 روز از بهنام خبر نداشتیم. این اتفاق همزمان می شود با اواخر سال گذشته که اینترنت در ایران قطع شده بود. و در نهایت پلیس سوییس، پیکر بهنام را بی هیچ توضیحی درباره دلیل مرگ و چگونگی کشف جسد در اختیار کنسولگری ایران گذاشت.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که پلیس سوییس پاسخی به خانواده بهرامی و همچنین کنسولگری ایران نداده است و اصلا نکته اینجاست که اگر اینها ریگی به کفش نداشتند چرا پیکر بهنام با اسکورت پلیس دفن شد؟ آن هم در شرایطی که ابتدا اعلام کردند در یک گورستان در ژنو به دفن خواهد شد و علی رغم اینکه دوستان او و نمایندگان کنسولگری به گورستان یاد شده رفته بودند، ساعت یازده صبح اعلام می کنند که پیکر بهنام بناست در یک گورستان دیگر به خاک سپرده شود.

 وی در پاسخ به این سوال که حالا با گذشت چندین ماه از درگذشت بهنام بهرامی، آیا توضیحی به خانواده ایشان داده نشده؟ عنوان داشت: خیر. مساله همین جاست که ما به هیچ عنوان حتی نمی دانیم او کجا و به چه نحو درگذشته است. بهنام هنرمندی بود که به واسطه آثارش شناخته شده بود و حتی یکبار منافقین نمایشگاه او را به هم زده بودند. حالا هم پلیس و دولت سوییس هیچ پاسخی به ما نمی دهند.

فراحی درباره پیگیری موضوع از طریق وزارت امور خارجه نیز گفت: ما بارها از وزارت امور خارجه تقاضای پیگیری کرده ایم اما متاسفانه هیچکس هیچ پاسخی برای ما ندارد. وعده پیگیری زیاد گرفته ایم اما تا به حال هیچ پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده ایم.

وی در پایان گفت: ما همچنان پیگیر موضوع هستیم و امیدوارم که کنسولگری ایران در سوییس و وزارت امور خارجه یافتن دلیل مرگ بهنام را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش فارس، پیش از این سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص درگذشت مرحوم «بهنام بهرامی طاقانکی» در سوئیس اظهار داشت: حسب اطلاعات دریافتی متوفی در آذر ماه ۱۳۹۷ به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئیس مراجعه و ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ از ایران خارج و سپس به سوئیس پناهنده شده و گذرنامه‌اش در مسیر عزیمت به این کشور در آب‌های ترکیه و یونان مفقود شده، تقاضای صدور گذرنامه جدید می‌کند که برای وی صادر و تحویل می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پلیس سوئیس در آذر ماه سال ۹۸ طی مکتوبی خطاب به سفارت ایران در برن، ضمن اعلام اینکه جسد متوفی را در منزل شخصی‌اش پیدا کرده، تشخیص اولیه در خصوص علت مرگ را خودکشی ذکر و تاکید می‌کند جنازه متوفی به پزشکی قانونی ژنو منتقل شده است که بلافاصله پس از دریافت گزارش پلیس پیگیری‌های سفارت ایران در سوئیس و شخص سفیر از طرق مختلف برای تماس با خانواده مرحوم و کسب نظر آنها در خصوص انتقال جنازه متوفی به ایران انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مکتوب پدر آن مرحوم مبنی بر موافقت با دفن پیکر فرزندش در شهر ژنو در تاریخ ۲۷ آذر ۹۸ از طریق دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد مقدس به سفارت کشورمان در سوئیس ارسال می‌شود و بر این اساس متوفی با همکاری مرکز اسلامی ژنو و با رعایت شئونات اسلامی در سوئیس به خاک سپرده می‌شود.

موسوی در خاتمه افزود: پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئیس با مقامات ذیربط این کشور  برای دریافت گزارش رسمی پزشکی قانونی درباره علت مرگ متوفی همچنان ادامه دارد.

 

منبع: فارس