۱۳۹۸/۰۲/۰۸
۹:۳۴ ق٫ظ

خانه فرهنگ ایران در کویته پاکستان همزمان با ماه شعبان مسابقات قرائت قرآن را با حضور قاریان شیعه و سنی برگزار کرد.

مسابقات قرآن شعبانیه در پاکستان/ اقامه نماز وحدت

به گزارش الأمه:

در راستای ایجاد تقریب مذاهب اسلامی و نشان دادن اتحاد بین مذاهب اسلامی، خانه فرهنگ ایران در کویته با همکاری دارالقرآن «اقرأ» وابسته به اهل سنت پاکستان به مناسبت ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان مسابقه قرائت قرآن را در خانه فرهنگ برگزار کرد.

مقدمات برگزاری این برنامه چندی قبل، با برگزاری جلسه هماهنگی میان دو تن از مسئولان دارالقرآن‌های اهل سنت و تشیع برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که قاریان منتخب در دو گروه 5 نفره در مسابقه قرائت قرآن به رقابت بپردازند.

در این مسابقه که روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد، محمد رفیعی، سرکنسول ایران؛ کوروش عقدایی، مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته؛ انوارالحق حقانی، امام جمعه اهل سنت شهر کویته؛ جمعه اسدی و سیدهاشم موسوی، امامان جمعه شیعیان شهر کویته؛ کارگزاران کنسولگری کشورمان در کویته؛ جمعی از شخصیت های فرهنگی و دینی و تعدادی از قاریان دارالقرآن‌های شیعیان و اهل سنت شهر حضور داشتند.

برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز و سپس یکی از قاریان نعتی را در مدح پیامبر(ص) خواند. در ادامه عقدایی، مسئول خانه فرهنگ، در سخنانی به اهمیت برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری مسابقات فرهنگ‌سازی و ایجاد اقبال به سمت کلام الهی و نشان دادن این است که قرآن می‌تواند مدیریت زندگی افراد را در دست گیرد. قرآن برای همه موقعیت‌های زندگی انسان‌ها برنامه‌ریزی کرده است و به تمام ابعاد وجودی انسانی توجه دارد و با مطالعه می‌توانیم به ابعاد مختلف آن، که به صورت کلی و جزیی پرداخته شده است، دست یابیم.

وی یکی از اهداف مهم مسابقات را جذب جوانان و انس آنها با قرآن دانست و گفت: بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از بی‌توجهی به قرآن ایجاد می‌شود.

پس از سخنان مسئول خانه فرهنگ، قاریان قرآن در دو گروه 5 نفره با نظارت و ارزیابی دو نفر از قاریان بنام منطقه، ابراهیم کاسی، قاری ممتاز بین‌المللی کشور پاکستان و قاری انور الحسن به رقابت پرداختند.

قاریان شرکت‌کننده دراین مسابقه چنان با شور و اشتیاق آیات قرآن تلاوت کردند که مستمعان را به وجد آورد و فضای مجلس را آکنده از تحسین کرد. زینت‌بخش قسمت انتهایی این برنامه، تلاوت قرآن ابراهیم کاسی بود که نورانیت و شور مجلس را دوچندان کرد.

در پایان اسامی نفرات برتر اعلام شد و قاری عبدالله جان(اهل سنت)، سید سجاد حیدر(شیعه) و محمد عدیل از اهل سنت به ترتیب اول تا سوم شدند و جوایزی به آنان اهدا شد. این مسابقات را شبکه‌های مختلف تلویزیونی همچون آج نیوز، 92 نیوز، هم نیوز، دنیانیوز، داون نیوز و رسانه‌های نوشتاری پوشش خبری دادند.

پایان‌بخش برنامه برگزاری نماز جماعت با حضور علما و شخصیت های دینی و فرهنگی و سیاسی اهل سنت و تشیع به امامت مولانا انوار الحق حقانی امام جمعه اهل سنت شهر کویته بود که جلوه‌ای از اتحاد و همبستگی مسلمانان را به تصویر کشید.

 

منبع: ایکنا