۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۱۰:۱۳ ب٫ظ

تماشاگران سينمايي عصر مدرن که با تصاوبر خیالی هالیوود مسحور شده‌اند احتمالا با دیدن این مستند بر خود خواهند لرزید... مردم نمی‌خواهند درد و ناامیدی را احساس کنند. آنها فقط می‌خواهند سرگرم شوند و این درست نیست

مستند اشک‌های غزه؛ گواه نروژی ضد جنگ

امسال مستندي نروژي به نام «اشك‌هاي غزه» توليد شده است كه هر بار با اكران در يك جشنواره بين‌المللي، از كن گرفته تا تورنتو و برلين و ابوظبي و الجزيره، تماشاگران را حيرت‌زده و چشم‌ها را با نشان‌ دادن اشك‌هاي كودكان غزه، گريان كرده است. اين فيلم نه سفارشي از سوي ارگان حامي منافع فلسطين است و نه عرقي فلسطيني و يا اسلامي در سازنده آن وجود دارد. «ويبكي لوكربرگ» كارگردان، نويسنده و بازيگر زن سينمايي نروژ، در افتتاحيه جشنواره ابوظبي با اعلام ناراحتي خود از سانسور خبري جهان نسبت به حوادث غزه، انگيزه خود از توليد اين مستند تاثيرگذار را اينچنين مي‌گويد:« «من با تماشاي صحنه‌هاي شبكه‌هاي خبري از كشتار كودكان و زنان غزه در حملات 22 روزه اسرائيل، احساس كردم كه ديگر نمي‌توانم بنشينم و تنها تماشا كنم، بايد كاري كنم، بايد وجدان مردم كشور خودم و ديگر كشورها را بيدار كنم».

همچنین اين كارگردان زن نروژي در مصاحبه مطبوعاتي تورنتو گفته بود: «ما باید واقعیت جنگ را روی پرده سینما به تصویر بکشیم. تماشاگران سينمايي عصر مدرن که با تصاوبر خیالی هالیوود مسحور شده‌اند احتمالا با دیدن این مستند بر خود خواهند لرزید... مردم نمی‌خواهند درد و ناامیدی را احساس کنند. آنها فقط می‌خواهند سرگرم شوند و این درست نیست».

اشك‌هاي غزه حكايت سه كودك آواره فلسطيني است كه در پي حملات موشكي اسرائيل خانواده‌هاي خود را گم كرده‌اند و پنج ماه به دنبال آنها مي‌گردند. يكي از اين كودكان دختري 10 ساله به نام آمنه است كه برادرانش در مقابل چشمان او تيرباران و بدن پدرش تكه تكه شده بود. جمله‌اي كه او با خود زمزمه مي‌كند اين است كه: «اي كاش من‌هم با پدر و برادرانم مي‌رفتم».

روحيه ضد اسرائيلي اين فيلم با تصاوير بدن‌هاي سوخته و اندام‌هاي قطع‌ شده و شكم‌هاي پاره‌ شده، خشم هر تماشاگر منصفي را به جوش مي‌آورد. اكران اين فيلم در سينماهاي شهر اوسلو پايتخت نروژ نيز با استقبال پرشوري روبرو شده است. يكي از دلايل استقبال از اين فيلم، سابقه درخشان كارگردان آن است كه پيش از اين نيز فيلم‌هاي مستند اثرگذاري همچون «وحي»، «هود» و «خيانت» را توليد كرده بود. در مصاحبه‌اي كه ميدل ايست اونلاين با كارگردان در جشنواره الجزيره انجام داده، افشاي دروغ‌هاي جهانيان در مظلوم‌نمايي اسرائيل، مهمترين اثر اين فيلم بيان شده  است. لوكربرگ در اين مصاحبه مي‌گويد: «هنگامي كه حوادث دلخراش اين فيلم را مشاهده مي‌كنيد، ناخودآگاه با خود مي‌گوييد كه چه دروغ‌هايي كه توسط رسانه‌هاي جهاني و اسرائيلي براي بي‌اهميت نشان‌دادن حملات اسرائيل به نوار غزه در سال‌هاي 2008 و 2009 گفته نشد».

مستند اشك‌هاي غزه با رويكردي كاملا واقع‌نگر و ضبط مصاحبه‌هاي مختلف از خانواده‌هاي آسيب‌ديده غزه، به دنبال جلب اعتماد تماشاگر براي باور واقعيت رخ‌داده در غزه و افشاگري دروغ‌هاي رسانه‌اي است. واقعيتي كه در آن 1500 كشته و  حدود 450 زخمي به جا مانده است. 85 دقيقه نتيجه زحمات تيم توليدكننده اين فيلم است كه تصاوير آرشيوي آن نيز تا كنون از هيچ شبكه خبري و رسانه‌اي پخش نشده است و همين نكته، نظر داوران جشنواره كن را به خود جلب كرده بود. فيلمبرداران اين مستند يوسف أبو شريع و سعد الصباغ فلسطيني هستند تا گوشه‌هاي پنهان حوادث غزه را كه خود بهتر مي‌دانند به تصوير كشند. تهيه كننده فيلم «تريا كرستيانسن» همسر كارگردان و موسيقي آن نيز توسط «هانس زيمر»، آهنگساز فيلم گلادياتور ساخته شده است.  

مجله هاليوود ريپورتر در گزارشي با معرفي اين فيلم، آن را «برترين فيلم ضد جنگ» تا كنون توصيف كرده است. لوكربرگ در گفتگوي مطبوعاتي خود در تورنتو، اشك‌هاي غزه را تنها اشك‌هاي كودكان يك سرزمين خاص و محدود در فلسطين نمي‌داند. او فيلم خود را ضد جنگ معرفي كرده و اميدوار است كه تماشاگر در پايان فيلم با لحظه‌اي درنگ در انديشه‌هاي خود، شنيدن خبر هيچ جنگ و خونريزي در هيچ نقطه‌اي از جهان را تحمل نكند. ويبكي لوكربرك در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از او پرسيد آيا تصوير آن دختر خردسالي كه نيمي از تن او بر اثر اصابت بمب فسفري سوخته بود، احساس انزجار و افسردگي به مخاطب نمي‌دهد، گفت: «فكر نمي‌كنم باخبر شدن از آوارگي و آسيب يك انسان، نتيجه‌اي جز افسردگي و تهوع نداشته باشد. به نظر من هيچ چيز ضروري‌تر از اين نيست كه مردم اين تصاوير واقعي از انسان‌هاي متوحش قرن 21 را ببينند كه براي حفظ قدرت خود، چه بر سر مردم بي‌پناه مي‌آورند. حال در اين بين براي افشاي تصاوير سانسور شده، ديگر مخفي كردن مورد استثنايي را جايز نمي‌دانم».

ويبكي در پايان گفتگوي خود در تورنتو اعلام اميدواري كرد كه تماشاي اين فيلم، مردم جهان را براي پاسخ خواستن از سياستمداران اسرائيلي بشوراند تا نظام سياسي غير موجه آنان را بازخواست كنند.

زمان انتشار : 1390-01-01