۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۶:۱۰ ب٫ظ

بسیاری از دانش‌آموزان تحصیلات خود را با وجود انبوه مشکلات تحصیلی ادامه می‌دهند اما این سئوال همیشه ذهن ما را به خود مشغول کرده است که این دانش‌آموزان کی و چه وقت دست از ادامه تحصیل برخواهند داشت.

مشکلات مدارس و دانشگاه های دولتی لبنان

کمبود معلم، نبود آزمایشگاه‌های لازم درسی، وسائل گرمایشی و دستشوئی از مشکلاتی است که مدارس لبنان را دچار یک بحران کرده است.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، حسان قبیسی استاد دانشگاه لبنان و عضو هیئت لبنانی شیوه‌های آموزشی درمورد وضعیت کنونی مدارس ابتدائی لبنان گفت که وضع مدرسه‌های دولتی فاجعه‌بار و یا حتی بدتر از آن است. این وضعیت واقعا ترسناک و تاسف‌برانگیز است. او در ادامه به نقش دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت که دولت اهتمام لازم را درمورد وضع مدارس این مناطق از خود نشان نمی‌دهد.

قبیسی درمورد وضعیت خود دانش‌آموزان و میزان موفقیتشان در تحصیل به آمار و ارقام موجود در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید که 20 تا 30 درصد دانش‌‌آموزان مدرسه‌های دولتی موفق نمی‌شوند و در درس‌های خود مردود می‌شوند و یا این که بسیاری از آن‌ها در همان مقطع ابتدائی به کلی مدرسه را رها می‌کنند.

افزون بر تمام این مشکلات و نابسامانی‌ها باید گفت که مدارس مذکور که یک سوم مدارس لبنان را تشکیل می‌دهند معلمان و کارکنانی دارد که از سطح علمی کافی و لازم برخوردار نیستند و خود نیز با مشکل حقوق‌های پایین مواجه هستند. 

رئوف غصینی استاد علوم تربیتی دانشگاه آمریکائی بیروت و رئیس هیئت شیوه‌های آموزشی به مشکلات دانش‌آموزان این مدارس دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید که بسیاری از دانش‌آموزان تحصیلات خود را با وجود انبوه مشکلات تحصیلی ادامه می‌دهند اما این سئوال همیشه ذهن ما را به خود مشغول کرده است که این دانش‌آموزان کی و چه وقت دست از ادامه تحصیل برخواهند داشت.

مدیر کل وزارت تربیت لبنان فادی یرق نیز درمورد اوضاع آشفته این مدارس می‌گوید که ما می‌دانیم که بسیاری از مدارس دولتی احتیاج به امکانات و لوازم دارد، اما مدرسه‌های دولتی دیگری هم هستند که از سطح خوبی برخوردار هستند. او مشکلات این مدرسه‌ها را در اثر جنگ داخلی لبنان دانست و گفت که مشکلات این مدرسه‌ها به خاطر جنگ داخلی لبنان در میان سال‌های 1975 تا 1990 به وجود آمده است و این مدرسه‌ها در آن دوران دچار آسیب شده‌اند.

بودجه آموزش و پرورش لبنان سالیانه 8000 میلیون دلار است که نود درصد این میزان برای مصارف اداری خرج می‌شود. در حال حاضر موسسه جهانی یونیسف در لبنان حضور پیدا کرده تا برای حل مشکل مدارس دولتی این کشور کمک کرده و فضای بهتری را برای تحصیل کودکان لبنانی ایجاد کند.

 

زمان انتشار : 1391-02-17