۱۳۹۷/۰۴/۱۷
۱۱:۱۶ ق٫ظ

مجتمع قرآنی امام حسین از مهمترین پروژه های تخصصی قرآنی در کربلا به شمار می آید که در آستانه به پایان رسیدن است.

معرفی بزرگترین مجتمع قرآنی در عراق

به گزارش الأمه به نقل از شبستان:

خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام حسین(ع)، مجتمع قرآنی امام حسین از مهمترین پروژه های در کربلا و نخستین پروژه تخصصی برای تدریس علوم قرآنی به شمار می آید.

 

آستان مقدس امام حسین(ع) ساخت این مجتمع را از سال 2014 میلادی در مساحت بیش از 10 هکتار در جاده مرتبط بین کربلا و بغداد برعهده گرفت.

 

این پروژه شامل کلاس های درس، ساختمان خوابگاه دانشجویان و خانواده ها، ساختمان مهد کوک و ساختمان خدمات است و  شرکت آلمانی «hoops» براساس سبک اسلامی این پروژه را طراحی کرده است.

 

«حیدر الشافعی» مهندس ناظر براین پروژه به این پایگاه اطلاع رسانی، گفت: این پروژه مشتمل بر چهار طبقه علاوه بر زیر زمین است و مساحت ساختمان به 42 هزار متر مربع می رسد.

 

الشافعی افزود: این مجتمع به دو بخش تقسیم می شود که یکی از آنها برای تدریس دانشجویان دختر و دیگری برای تدریس دانشجویان پسر در نظر گرفته شده است و در مرکز آن ورودی اصلی، سالن بزرگ اجتماعات و سالن تئاتر در دو طبقه با مساحت 600 متر مربع قرار دارد.

 

وی ادامه داد: طبقه همکف شامل سالن و سالن تئاتر، 18 سالن سخنرانی، 10 سالن کامپیوتر، سالن های امتحان، اتاق های تدریس، چهار کافه، سرویس های بهداشتی است.

 

طبقه اول مشتمل بر کتابخانه مرکزی در دو بخش مردان و زنان، طبقه دو شامل 22 سالن سخنرانی و سالن استادان، 8 سالن امتحان، چهار کافه، طبقه سوم نیز شامل دفتر های اداری، مرکز اطلاعات و سالن های اجتماعات و استودیو های ثبت صوتی شماره 2 است.

 

وی درباره ساختمان خوابگاه دانشجویان، گفت: این ساختمان مساحتی بیش از 700 متر مربع در چهار طبقه دارد و هر طبقه 20 اتاق و هر اتاق گنجایش دو دانشجوی را دارد و مساحت ساختمان مسکونی خانواده ها برای استادانبه 770 متر مربع می رسد و متشکل از چهار طبقه است و طبقه همکف آن به نمازخانه مردان و زنان اختصاص دارد.

 

الشافعی گفت: ساختمان مهد کودک برای خانواده ها در این مجتمع وجود دارد و یک طبقه و با مساحت آن 400 مترمربع است. ساختمان خدمات در مساحت 330 مترمربع و در یک طبقه ساخته شده و شامل اتاق های ترانسفورماتور و ژنراتورهاست.

 

این مهندس افزود: علت تاخیر در پایان این پروژه تاخیر در بودجه مالی به خاطر جنگ ضد داعش بوده است.

 

وی ادامه داد: اقدامات جاری در حال حاضر شامل کارهای برقی و فنی است و 90 درصد از این پروژه به پایان رسیده است و مصالح ساختمانی و تجهیزات سنگین مورد استفاده در این پروژه از اسپانیا، فرانسه و ترکیه رسیده است.