۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۹:۳۷ ق٫ظ

این روزها رسانه های صهیونیستی نتوانستند نگرانی خود را از تحولات تونس وانقلاب مردمی این کشورپنهان نگاه دارند ، به گونه ای که روزنامه های اسرائیلی با اشاره به این تحول از نگرانی وهراس بزرگتری سخن به میان آوردند ، وآن چیزی جزگسترش این انقلاب به کشورهای منطقه خاورمیانه و به ویژه مصر

مقاله/انقلاب تونس از نگاه رسانه های صهیونیستی ( نبیل السهلی)

این روزها رسانه های صهیونیستی نتوانستند نگرانی خود را از تحولات تونس وانقلاب مردمی این کشورپنهان نگاه دارند ، به گونه ای که روزنامه های اسرائیلی با اشاره به این تحول از نگرانی وهراس بزرگتری سخن به میان آوردند ، وآن چیزی جزگسترش این انقلاب به کشورهای منطقه خاورمیانه و به ویژه مصر نیست، چرا که اگر این اعتراض به خیابانهای مصر به عنوان مهمترین کشور عربی گسترش یابد بدون تردید آغاز کابوسی هولناک برای کشورهای به اصطلاح " میانه روی عربی " خواهد شد.

در این میان آنچه اهمیت دارد ، این است که اسرائیل برای حفظ ساختار کنونی برخی حکومت های عربی به ویژه کشورهایی که با این رژیم روابط دیپلماتیک رسمی و غیر رسمی دارند، تلاش می کند و ازاینرو موساد برای شکست انقلاب مردمی تونس برنامه ریزی می کند.

روابط رژیم صهیونیستی و بن علی

رسانه های رژیم صهیونیستی پس از سقوط نظام بن علی در تونس از نگرانی این رژیم مبنی بر قطع روابط پنهان باتونس که در شخص بن علی رئیس جمهورسرنگون شده این کشور تجلی یافته بود،پرده برداشتند. در همین راستا تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه 16/1/2011 به نقل از "سیلوان شالوم" جانشین نخست وزیررژیم صهیونیستی از سقوط دولت بن علی ابراز نگرانی شدید کرد و از هراس این رژیم مبنی بر نزدیک شدن نظام جدیدتونس به گروه هایی که آنان را بنیاد گراهای اسلامی وعربی نامید ، پرده برداشت.

وی با اشاره به اهمیت روابط اسرائیل با تونس به دلیل وجود اقلیت یهودی در این کشور گفت :"جهان چشمان خود را بر نبود مردم سالاری درتونس بسته بود تا این کشور بتواند در جبهه کشورهای غربی بماند ومنافع آنها را تأمین کند، اما اکنون بیم آن می رود که وضعیت در این کشور دچار بحران شود و این کشور به جریان های تندروی اسلامی سوق پیدا کند".

همچنین بنیامین نتانیاهو نیز گفت : با توجه به تحولات منطقه نتیجه می گیریم که تأمین امنیت اسرائیل در شرایط کنونی اهمیت بیشتری پیدا کرده است که می بایست در هرگونه تفاهمی که بین ما وکشورهای منطقه صورت می گیرد مورد لحاظ قرار گیرد . وی ادامه داد : تحولات تونس برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است که آن را دنبال می کنیم.

نتانیاهو در آغاز جلسه روز یکشنبه کابینه رژیم صهیونیستی افزود:"ما در منطقه ای زندگی می کنیم که از ثبات برخوردار نیست و همه شاهدیم که مناطق مختلفی در اطراف ما وجود دارند که بعنوان مراکز بحران شناخته می شوند وما امیدواریم بتوانیم امنیت وآرامش را در منطقه برقرار کنیم".

 

منبع:الجزیرة

 

زمان انتشار : 1390-01-01