۱۳۹۷/۰۵/۱۴
۱۲:۰۹ ب٫ظ

شیخ «احمد محمد قیس» روحانی لبنانی و عضو تجمع علمای لبنان است و تفسیری به زبان عربی به نام «المؤتلف و المختلف فی التفسیر» با مقدمه شیخ الازهر دارد.

مقدمه شیخ الازهر بر تفسیر عالم لبنانی

به گزارش الأمه به نقل از ایکنا:

شیخ «احمد محمد قیس» روحانی لبنانی و عضو تجمع علمای لبنان است كه دارای تألیفات متعددی است و بعضی از آنها در مصر با مقدمه‌ای از «احمد الطیب»، شیخ الازهر منتشر شده است.

رایزنی فرهنگی ایران در لبنان با اعلام این خبر آورده است: مهمترین اثر احمد محمد قیس، تفسیر چهار جلدی«المؤتلف و المختلف فی التفسیر» است كه به آرای مشترک و نیز اختلاف‌های موجود میان شیعه و سنی در تفسیر قرآن اشاره دارد.

این كتاب با مقدمه شیخ الازهر از سوی دار الملاك لبنان منتشر شده و تنها جزء اول قرآن كریم را در بر گرفته است. پروژه كتاب المؤتلف و المختلف برای همه جزء‌های قرآن كریم با روش تطبیقی میان پنج تفسیر مهم شیعی و پنج تفسیر مهم اهل سنت ادامه خواهد یافت.

از دیگر آثار شیخ احمد قیس می‌توان به  مصر و اهل بیت علیهم السلام اشاره كرد كه پژوهشی درباره دادگاه‌ها و مقابر منسوب به اهل بیت در مصر است و چند تن از مسئولان، علما و نویسندگان مصر بر آن مقدمه نگاشته‌اند.

نقطه‌های نورانی در میراث فرهنگی اسلامی مسیحی نیز كتابی است كه مطالعه‌ای اسلامی در زندگی و شرح حال بعضی از قدیسان مسیحی به شمار می‌رود و وزیر اوقاف مصر برای آن مقدمه‌ای نگاشته است.

دیدگاه فكری و فلسفی علامه طباطبایی كتاب دیگر شیخ احمد محمد قیس است كه از سوی مجمع پژوهش های اسلامی دانشگاه الازهر مجوز نشر یافته و توسط یک ناشر مصری چاپ و منتشر شده است كه در نوع خود دستاورد مهمی به شمار می‌رود.

توسل از نگاه قرآن، سنت و عقل، نیز كتاب دیگری است كه با اجازه مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر به چاپ رسیده است.

«توشه راه»، «آراء علمای اسلام درباره تكفیر»، «نصیرالدین طوسی، زندگی، و نظریات سیاسی و فلسفی او»، «خدای یگانه و انسان‌های دروغگو» و «دین، عُرف یا چیز دیگر؟(تحقیقی درباره قمه‌زنی و نظریه علما درباره آن)» از دیگر آثار این عالم لبنانی است.

پروژه آینده وی نگارش كتابی درباره آثار و قبور بعضی از چهره‌های برجسته در تاریخ اسلام از جمله نفیسة الكبری(نواده امام حسن مجتبی علیه السلام)، السیده فاطمه(ام الیتامی) و احمد بن طولون است كه مقبره آن‌ها در مصر وجود دارد.