۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۵:۴۷ ب٫ظ

وي گفت: يکي از راه‌هايي که متاسفانه برخي از اين کشورها در منطقه دنبال کردند اتهام زدن به جمهوري اسلامي ايران بود و اتهام دخالت را به ما وارد مي‌کنند که اين به هيچ وجه صحت ندارد.

مهمان‌پرست در واکنش به ادعای بی‌اساس اوباما: ادعای دخالت ایران در امور سوریه را مردود می‌دانیم

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان توجه به خواست مردم را تنها راه حل مشکلات کشورهاي منطقه دانست و گفت: سرکوب اين خواسته‌ها، برخورد خشونت آميز و مداخله نظامي ساير کشورها اين بحران را عميق تر مي‌کند و زخم‌هاي کهنه‌يي را به وجود مي‌آورد.

رامين مهمانپرست اظهار كرد: راه حل مشکلات منطقه و تحولاتي که به شکل مردمي دنبال مي‌شود توجه کردن به خواسته‌هاي مردم است.

وي گفت: يکي از راه‌هايي که متاسفانه برخي از اين کشورها در منطقه دنبال کردند اتهام زدن به جمهوري اسلامي ايران بود و اتهام دخالت را به ما وارد مي‌کنند که اين به هيچ وجه صحت ندارد.

مهمانپرست افزود: خواسته اصلي ما همگرايي و همکاري بين کشورهاي منطقه است هر چقدر اين دولت‌ها فاصله خودشان را با مردم کمتر کنند و خواسته‌هاي آنها را تحقق ببخشند از اقتدار بالاتري برخوردار خواهند بود.

وي گفت: اين اقتدار کمک مي‌کند تا کشورهاي مؤثر و مستقل منطقه در کنار هم جمع شوند و با فتنه اصلي و تهديد اصلي که رژيم صهيونيستي و حاميانش است، مقابله جدي کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، اتهامات مربوط به دخالت ايران در امور داخلي ساير کشورها را مردود دانست و آن را موضعي سياسي عليه تهران ارزيابي کرد.

وي افزود: اظهارنظرهايي را که درباره دخالت ايران در امور کشورهايي مانند سوريه مي‌شود، قبول نداريم و آن را مردود مي‌دانيم و احساس‌مان اين است که اين اظهارات از موضع سياسي گفته مي‌شود.

مهمانپرست گفت: سياست خارجي ما کاملا روشن و مشخص است، نه در امور داخلي ساير کشورها دخالت مي‌کنيم و نه به اين امر اعتقاد داريم.

سخنگوي وزارت خارجه با تاکيد بر احترام ايران به تماميت ارضي و مطالبات مردم در کشورهاي ديگر اظهار كرد: دولت‌ها بايد نقطه نظرات مردم خودشان را بشنوند و مطالبات مشروع آنها را دنبال کنند؛ تحقق اين خواسته‌ها موجب اقتدار بيشتر اين دولت‌ها مي‌شود.

وي بيان كرد: آمريکايي‌ها و برخي کشورهاي حامي رژيم صهيونيستي به دنبال اين هستند که در بعضي از کشورها خواسته‌هاي بخش کوچکي از مردم را به عنوان خواسته‌هاي اکثريت جامعه جلوه بدهند و آن را به همه مردم تحميل کنند که ما اين دخالت آمريکا را محکوم مي‌کنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران خاطرنشان کرد: بايد به خواسته‌هاي مردم احترام گذاشت به ويژه درباره کشور برادر سوريه احساس ما اين است که مقام‌هاي آن کشور توانايي و تدبير لازم را براي مديريت اوضاع داخلي دارند.

 

وي گفت: ممکن است مردم حتي عده کوچکي خواسته‌هايي داشته باشند که بايد بررسي و مورد توجه قرار گيرد؛ ولي اين به آن معنا نيست که کشورهاي ديگري مثل آمريکا بخواهند ديگران را متهم به دخالت بکنند؛ اين‌ها اهداف خاصي را دنبال مي‌کنند.

 

وي كه با شبکه خبري العالم سخن مي‌گفت، افزود: ما روش برخورد خشونت آميز را با مردم در هر کشوري که باشد قابل قبول نمي‌دانيم؛ سرکوب نظرات مردم را درست نمي‌دانيم و رويکردي را درست مي‌دانيم که بتواند با خواسته‌هاي مردمي به شکل مناسب کنار بيايد و تدبير لازم را براي اداره کشور دنبال کند.

 

مهمانپرست گفت: اميدواريم در کشور سوريه هم آن بخش از مردم که خواسته‌هاي مشروعي دارند مورد توجه قرار بگيرند و اصولا مسائلي را که در همه کشورها از جمله سوريه اتفاق مي‌افتد مسائلي داخلي مي‌دانيم و فکر مي‌کنيم با تدبير مقامات آن کشور قابل حل است.

 

زمان انتشار : 1390-02-04