۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱۰:۰۴ ق٫ظ

برخي منابع در طرابلس پايتخت ليبي گفتند كه پس از پيوستن جمعي از افسران ارتش قذافي به صف انقلابيون ليبي، مخالفان هدايت قيام مردمي در مناطق و شهرك‌هاي اطراف طرابلس را بدست گرفتند.

موج انقلاب به پایتخت لیبی رسید

به نقل از پايگاه خبري الجزيره، از اولين ساعت‌هاي بامداد امروز شهر طرابلس در معرض بمباران جنگنده‌هاي ناتو قرار داشت و خبرنگار الجزيره به نقل از منابع آگاه در پايتخت اعلام كرد، انقلابيون ليبي موفق شدند، پرچم خود را در پايگاه هوايي "معيتيقه " به اهتزاز درآورند.

* حمله ناتو به طرابلس و هدف قرار گرفتن يكي از مراكز حضور قذافي

خبرگزاري رويترز هم گزارش داد كه صداي پنج انفجار شديد در اولين ساعت‌هاي بامداد امروز از طرابلس به گوش رسيد كه در اثر حمله جنگنده‌هاي ناتو به اين شهر بوده كه گفته مي‌شود، طي آن يكي از مراكز حضور و نشست قذافي نيز هدف قرار گرفت.

پيش از اين نيز خبرنگار الجزيره گزارش داده بود، به دنبال حملات ناتو دو ساختمان اداري كه مركز تحقيقات و پژوهش‌هاي كتاب سبز ليبي بشمار مي‌آمد، در مركز طرابلس و در نزديكي ساختمان تلويزيون و خبرگزاري رسمي ليبي هدف قرار گرفت.

* وقوع برخي درگيري‌ها ميان انقلابيون با نيروهاي قذافي در طرابلس

خبرگزاري رويترز به نقل از يكي از روزنامه‌هاي معارض ليبي از وقوع درگيري‌ ميان انقلابيون اين كشور با نيروهاي قذافي در چندين نقطه از شهر طرابلس خبر داد.

* بدست گرفتن رهبري و هدايت قيام مردمي در طرابلس توسط انقلابيون

روزنامه معارض "برنيق " به نقل از شاهدان عيني نوشت: پس از پيوستن افسران دستگاه‌هاي امنيتي به انقلابيون ليبي و مجهز كردن آنها به سلاح‌هاي سبك اين انقلابيون هم اكنون قيام عليه رژيم قذافي را در شهرك‌هاي اطراف طرابلس هدايت و رهبري مي‌كنند.

* تلاش معارضان ليبي براي حركت به سوي مركز طرابلس

با اين كه اين خبر مورد تاييد منبع مستقل قرار نگرفته است، با اين حال روزنامه برنيق در ادامه به نقل از شاهدان عيني افزود: هم اكنون قيام مردمي گسترده‌اي در شهرك‌هاي اطراف طرابلس عليه رژيم قذافي در حال شكل‌گيري است و انقلابيون قصد دارند، به سوي مركز طرابلس حركت كنند.

* برافراشتن پرچم استقلال در يكي از پايگاه‌هاي هوايي طرابلس

خبرنگار الجزيره در بيه ولد مهادي در بنغازي گزارش داد كه برخي منابع از اقدام انقلابيون ليبي مبني بر برافراشتن پرچم استقلال در پايگاه هوايي معيتيه در شمال طرابلس خبر دادند كه در صورت تاييد رسمي خبر اين اقدام تحول بزرگ و غافلگير كننده‌اي براي رژيم قذافي بشمار مي‌آيد و قذافي را يك گام به سقوطنزديك‌تر مي‌كند.

* درگيري شديد نيروهاي قذافي با انقلابيون در نزديكي فرودگاه مصراته

در همين راستا سخنگوي انقلابيون ليبي در مصراته از ادامه درگيري‌هاي شديد ميان نيروهاي قذافي با انقلابيون ليبي در نزديكي فرودگاه مصراته خبر داد كه انقلابيون ليبي كنترل آن را در دست دارند.

اين درحالي است كه هواپيماهاي ناتو روز گذشته حملاتي را در شرق مصراته و عليه مواضع و محل تجمع نيروهاي قذافي در اين منطقه انجام دادند.

* بمباران مناطق غيرنظامي و مسكوني مصراته

همچنين نيروهاي قذافي روز گذشته نيز بمباران و موشك‌باران شهر مصراته را با توپ و موشك‌هاي گراد ادامه داده و حملات بر شهرك‌هاي مسكوني و مناطق غيرنظامي شهر تمركز يافته بود.

* موشك‌هاي عمل نكرده ساكنان مصراته را تهديد مي‌كند

در حملات روز گذشته نيروهاي قذافي به شهر مصراته بسياري از خانه‌هاي اين شهر و يكي از مدارس آن ويران شدند، اين درحالي است كه بسياري از اين موشك‌ها پس از اصابت منفجر نشده‌اند و اين خطري براي غيرنظاميان اين شهر تشكيل مي‌دهد.

از سوي ديگر تلويزيون ليبي اعلام كرد كه ناوهاي ناتو اهداف نظامي و غيرنظامي چندي را در دو شهر مصراته و زليطن بمباران و به نقل از سخنگوي نظامي رژيم قذافي ادعا كرد، اين حملات خسارات جاني و مادي از خود برجاي گذاشته است.

* درگيري‌هاي شديد در منطقه كوه‌هاي غربي جهت بازپس گيري آن از انقلابيون

اما در منطقه كوه‌هاي غربي درگيري‌هاي شديد نيروهاي قذافي با انقلابيون ليبي همچنان ادامه دارد و منطقه الاربعين ميان اجدابيا و البريقه كه در كنترل انقلابيون ليبي است، پس از 20 روز آرامش روز گذشته شاهد آغاز درگيري‌هاي سخت ميان نيروهاي قذافي با انقلابيون جهت بازپس گيري اين منطقه بود.

* درخواست ناتو از انقلابيون جهت عقب نشيني از خطوط مقدم نبرد

اين درحالي است كه ناتو از انقلابيون خواسته تا از خطوط مقدم درگيري عقب نشيني كنند تا هنگام حملات جنگنده‌هاي آن به نيروهاي قذافي مورد اصابت قرار نگيرند.

* وزير دفاع انگليس ادعاي به بن رسيدن اوضاع ليبي را رد مي‌كند

از سوي ديگر "ليام فوكس " وزير دفاع انگليس اين ادعا را كه اوضاع در ليبي به بن بست رسيده و به بحران نظامي تبديل شده، رد كرد و پس از گفتگو با همتاي فرانسوي خود در لندن خواستار عدم عقب نشيني جامعه بين المللي از آنچه حمايت از شهروندان و غيرنظاميان ليبي ناميد، شد.

* برگزاري نشست ابوظبي با حضور شوراهاي محلي ليبي

در عرصه سياسي نيز روز گذشته نشستي در ابوظبي پايتخت امارات با حضور شوراهاي محلي و منطقه‌اي مناطق غرب، مركز و جنوب ليبي برگزار شد و طي آن شركت‌كنندگان در نشست راهبردهاي بازگرداندن امنيت و ثبات در ليبي را بررسي كردند.

* اعلام حمايت نشست از شوراي ملي انتقالي ليبي

اين گردهمايي حمايت كامل خود را از شوراي ملي انتقالي ليبي براي تحقق هدف‌ها و خواسته‌هاي ملت ليبي و گام برداشتن به سوي تشكيل دولتي دموكراتيك اعلام كرد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01