۱۳۹۷/۰۸/۳۰
۱:۴۱ ب٫ظ

چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ وادبیات انقلاب اسلامی در آئین رونمایی از مجموعه «چاپ بیروت» در باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی از لزوم نوگرایی در سبک شاعران معاصر سخن گفتند.

در آئین رونمایی از اثر علی داوودی مطرح شد؛

مودب: «چاپ بیروت» عَلَم نوگرایی را بالا نگه می‌دارد

به گزارش الأمه:

 نشست نقد و بررسی کتاب «چاپ بیروت» سروده علی داوودی، عصر دوشنبه با حضور حجه الاسلام محمدرضا زائری، علی محمد مودب و با اجرای میلاد عرفان پور در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام زائری که آشنایی طولانی با فرهنگ کشور لبنان دارد به صحبت درباره جهات مختلف برجستگی این کتاب پرداخت.

زائری: رنگ شرقی در ادبیات ما کم رنگ است

زائری به لزوم پرداختن به حوزه ادبیات لبنان اشاره کرد و گفت: آشنایی با فرهنگ این کشور موضوعی است که از طرف شعرا و ادیبان معاصر ما مورد غفلت قرار گرفته است. رنگ حوزه های مختلف جغرافیایی ادبیات ما غربی است و رنگ شرقی که به فرهنگ ما نزدیک تر است کمرنگ است و به دلیل اشتراکات بین دو فرهنگ می تواند برای مخاطب جذاب باشد.

وی در ادامه افزود: این کتاب سفرنامه شاعرانه و هنرمندانه ای است از لبنان که عناصر مختلفی از فضای فرهنگی و اجتماعی این کشور در اشعار کتاب دیده می شود. مانند غذاهای پخت شده در لبنان که در دنیا معروف است، طبیعت، مد، هنر و رسانه های لبنان. شعرای لبنانی بعضا برای ما شناخته شده نیستند و لبنان به دلیل فرهنگ مشترکی که با ما دارد می تواند سوژه های نابی برای پرداختن باشد و این ظرفیت تا به حال ناشناخته باقی مانده است. بعد از انقلاب اسلامی به دلایلی فقط از پنجره سیاست به لبنان نگریسته شده و این ظرفیت بکر مانده است.

زائری در ادامه به زندگی مسالمت آمیز مذاهب مختلف در کنار هم در لبنان اشاره کرد و افزود: ارتباط بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان بسیار واقعی و قابل لمس است. شعرای مسیحی در لبنان هستند که برای پیامبر اکرم (ص)، امام علی(ع) و امام حسین (ع) سروده دارند. در این کتاب به خوبی به قرابت پرداخته شده است. اگر این کتاب با ترجمه خوب و روان ارائه شود به دلیل نگاه های مشترکی که وجود دارد، می تواند برای مردم لبنان هم جذاب باشد.

مودب: این کتاب علم نوگرایی را بالا نگه می‌دارد

در ادامه نشست باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی علی محمد مودب از دیگر شعرای سبک سپید درباره خاصیت نوگرایی در کتاب «چاپ بیروت» سخن گفت.

وی درباره نیاز ادبیات معاصر به سبک های جدید در شعر یادآور شد: در سال های اخیر جریان نوگرایی در ادبیات انقلاب اسلامی کمرنگ شده است و نسل جدید بیشتر به سبک غزل واره سروده می گوید. در دنیای امروز و با این تغییرات سرسام آور در همه ارکان زندگی نیاز به نوگرایی و نوشدن در ادبیات معاصر بیشتر احساس می شود. زندگی در حوزه فرم و سبک، مفاهیم و ارزش ها دچار تغییرات شده و با سبک های قدیمی نمی توان این مفاهیم را انتقال داد. اگر سنت گرایی در شعر غلبه کند شاعر در انتقال مفهوم در می ماند. این کتاب بشارتی است که عَلَم نوگرایی را بالا نگه دارد و می تواند چشمه اتفاقات متفاوتی در ادبیات معاصر باشد. این کتاب پیشنهادهایی دارد که می گوید جریان شعر دنباله رو مد نباشد.

مودب در ادامه با اشاره به نیاز شناخت مخاطب نسبت به پیرامونش افزود: رسانه های دشمن با شبهه افکنی و ایجاد سئوال در مورد لبنان و فلسطین و تولید محتوای غلط در جواب این سوالات باعث شده اند دید مردم ما نسبت به لبنان اشتباه باشد و این کتاب در شناخت بهتر لبنان به مخاطب کمک خواهد کرد چراکه یک بیت شعر می تواند اثری بیشتر از چندین ساعت مستند داشته باشد.

در پایان این نشست، علی داوودی، سراینده مجموعه شعر چاپ بیروت درباره این کتاب گفت: مهمترین مسئله انسان ها مواجهه با جهان پیرامون است و برای این مواجهه باید جهان را شناخت و این می تواند از وظایف ادبیات و هنرمند باشد که آن را به مخاطب بشناساند. ما با لبنان از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اشتراکات زیاد داریم که نادیده گرفته شده است.

ما بیشتر مشغول خودمان هستیم و برای شناخت بهتر خود باید جهان را بشناسیم. و در نگاه من با دید بیگانه بیروت پر بود از حرف های ناگفته که تلاش کردم به شکل شعر درآورم.

در ادامه نشست شاعر مجموعه به خواندن قطعاتی از کتاب پرداخت.

در پایان با حضور مهمانان و مخاطبان برنامه آئین رونمایی از کتاب «چاپ بیروت» برگزار شد. «چاپ بیروت« تازه‌ترین مجموعه شعرعلی داوودی شاعر معاصر است که در مجموعه شهرستان ادب به چاپ رسیده است. مجموعه، شعری سپید است که به دو بخش تقسیم شده است؛ منظومه‌ای به نام از «تنهایی موج‌ها» که شعری است در سه اپیزود روایی و«گزارش از خاک مقدّس» که به کشتگان عاشق تقدیم شده است و شامل پنج شعر سپید کوتاه به یاد ماندنی است. این مجموعه سفرنامه شاعرانه مولف از سفر به بیروت است.

 

منبع: فارس