۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۱۰:۲۳ ب٫ظ

سرپرست گروه كر نروژي 'اسكروك' گفت: فرازها و جمله بندي هاي موسيقي سنتي ايراني بسيار شبيه به آثار فولكلور نرو‍‍ژي است، هر چند در برخي موارد نيز تفاوت هاي وجود دارد.

موسیقی سنتی ایرانی شباهت بسیاری به آثار فولکلور نروژی دارد

'پرادوار هيلدره' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا در مورد اجراي گروه كر 'اسكروك' در هفتمين جشنواره موسيقي نواحي افزود: تصميم داشتيم تا در اين جشنواره قطعات محلي كشور نروژ را به همراه دو قطعه از اشعار حافظ به نام هاي 'يوسف گمگشته' و در 'وفاي عشق تو' و 'بهار دلنشين' زنده ياد خالقي را اجرا كنيم.

وي افزود: اما به علت كمبود وقت اجرا، مجبور به كاهش قطعات انتخابي شده و فقط مجموعه اي از قطعات محلي نروژ و آوازهاي منطقه اسكانديناوي را اجرا كرديم.

اين موسيقيدان نروژي گفت: گروه كر 'اسكروك' از چهل هنرمند تشكيل شده و سي سال است كه به اجراي برنامه هاي موسيقايي در سراسر دنيا مي پردازد.

پرادوار هيلدره با اشاره به اينكه گروه كر 'اسكروك' موسيقي هاي آفريقايي و نروژي را اجرا مي كند، خاطرنشان كرد: اجراهاي موسيقايي اين گروه بيشتر شامل مضاميني از جمله 'خدا'، 'مردم'، 'طبيعت' و 'ارتباط بين خدا و مردم' است.

سرپرست گروه كر 'اسكروك'، مخاطبان موسيقي در ايران را پر احساس و بي ‌نظير توصيف كرد و گفت: در زمان اجرا، احساس وصف ‌ناشدني از حاضران در سالن دريافت كرديم، به گونه‌اي كه همه مخاطبان احساس خوبي به اعضاي گروه ارائه دادند و تصور مي شد همه چيز را آنها اداره مي ‌كنند.

گروه كر 'اسكروك' دوشنبه شب و در هفتمين جشنواره موسيقي نواحي، مجموعه اي از قطعات محلي نروژ و آوازهاي منطقه اسكانديناوي را به همراه چند نغمه ايراني ديگر به زبان هاي انگليسي و نروژي به اجرا در آوردند.

هفتمين جشنواره موسيقي نواحي عصر چهارشنبه پايان مي يابد. اين رويداد هنري از 24 ارديبهشت ماه در تهران و كرمان آغاز شد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01