۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۱۰:۲۲ ب٫ظ

مهم‌ترین مشکل هنرمندان عرصه موسیقی در عربستان سعودی، نبود حمایت‌های دولتی در این زمینه می‌باشد. افزون بر نبود حمایت‌های دولتی برای نشر کارهای هنری انجام شده، نیروهای امنیتی عربستان این اجازه را دارند که مانع از استفاده آلات موسیقی در محافل شادی شهروندان عربستانی بشوند و به عنوان

موسیقی هنر ممنوع عربستانی‌ها

به نقل از روزنامه اینترنتی الشرق الاوسط، هنر موسیقی در عربستان سعودی هنری ناپسند است و فعالان این عرصه برای ادامه کارهای هنری خود ناگزیر هستند به شکل پنهانی و دور از چشم مردم به کار بپردازند.

در همین راستا الشرق الاوسط اخیرا مطلبی را با عنوان «موسیقی در عربستان سعودی.. مطلوب ناپسند» در سایت اینترنتی خود درج نموده و در این مطلب می‌نویسد: اگر چه هنرمندان موسیقی در عربستان سعودی کارهای خوب و قابل تاملی را تولید کرده‌اند و حتی برخی از چهره‌های این عرصه توانسته‌اند در سطح منطقه‌ای و جهانی شناخته بشوند، اما متاسفانه نگاه جامعه و دولت این کشور به موسیقی مانع از رشد و حضور پربار این هنر شده است.

طبق این گزارش مهم‌ترین مشکل هنرمندان عرصه موسیقی در عربستان سعودی، نبود حمایت‌های دولتی در این زمینه می‌باشد. افزون بر نبود حمایت‌های دولتی برای نشر کارهای هنری انجام شده، نیروهای امنیتی عربستان این اجازه را دارند که مانع از استفاده آلات موسیقی در محافل شادی شهروندان عربستانی بشوند و به عنوان مثال جشن تولد کودکی را تنها به لحاظ استفاده از موسیقی برهم بزنند.

در همین راستا عبدالله الجدیع یکی از علمای عراقی در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: فقهای عربستانی، موسیقی را ممنوع می‌دانند و معتقدند که تمام انواع این هنر مصداق سرگرمی و دور شدن از معنویات را دارد. اما واقعیت آن است که برخی از انواع موسیقی مباح است و حتی برای روحیه افراد و دور شدن از حس افسردگی موثر می‌باشد. می‌توان از موسیقی در جایگاه درست آن استفاده کرد و به این وسیله شادی و نشاط را در محیط به وجود آورد. اگر نکات دینی مربوط به این قضیه را رعایت کنیم، موسیقی نه تنها مخرب و ناپسند نیست که تاثیرگذار و سودمند خواهد بود.

عبدالعزیز الاسماعیل مدیر انجمن فرهنگی _ هنری عربستان، معتقد است مسئله ناشناخته بودن تاثیرات مثبت هنر موسیقی و دیدگاه منفی موجود نسبت به این قضیه در عربستان سعودی به دلیل نبود آموزش‌های لازم و محیط بسته این کشور می‌باشد.

شایان ذکر است که هنرمندان موسیقی عربستان اجازه برپایی هیچ برنامه هنری در این کشور را ندارند و در صورت مشاهده برنامه و حتی مجلس دوستانه‌ای که در آن از موسیقی استفاده شده است، پلیس این کشور مجاز به توقیف هنرمندان و برهم زدن مجلس می‌باشد. این در حالی است که جوانان این کشور روز به روز با هنر موسیقی بیشتر آشنا می‌شوند و گرایش به برپایی محافل موسیقی در این کشور بیش از پیش احساس می‌گردد.  

 

زمان انتشار : 1391-03-07