۱۳۹۸/۱۰/۳۰
۷:۰۳ ق٫ظ

مجسمه‌ای که حدود ۳۰ سال پیش از موزه ملی افغانستان ربوده شده بود،‌ پس از دیده شدن در یک وب‌سایت مزایده بریتانیایی توسط پلیس متروپولیتن به افغانستان بازگردانده می‌شود.

میراث دزدیده شده افغانستان بازگردانده می‌شود

 به گزارش الأمه:

این مجسمه سنگ‌آهکی که در قرن دوم میلادی خلق شده است و دو گاو را به تصویر می‌کشد در ابتدا در دهه پنجاه میلادی و در شمال افغانستان کشف شد اما در دهه  نود میلادی و در جریان نزاع‌های داخلی دوباره ناپدید شد. 

هنوز مشخص نیست این مجسمه در  تمام این سال‌ها در چه مکانی قرار داشته است اما پایگاه داده‌های «ثبت آمار آثار هنری گمشده»‌ (ALR) که اطلاعات کلی آثار هنری گمشده را در اختیار دارد، در سال‌های اخیر این مجسمه را تحت نظر داشته است. مسوولان این پایگاه، مجسمه باستانی گاو را در وبسایت مزایده «‌تایم لاین» دیدند و این موضوع را به پلیس اطلاع دادند.

فروشنده این اثر به سرعت از مالکیت خود چشم‌پوشی کرد و دکتر «جان سیمپسون»- یکی از مدیران ارشد موزه بریتانیا – نیز بلافاصله صحت اصالت این اثر را تایید کرد. 

موزه ملی افغانستان واقع در «کابل»  نیز پس از تایید اصالت این اثر، با برگزاری نخستین نمایشگاه عمومی خارج از افغانستان این مجسمه موافقت کرد.

قرار است موزه بریتانیا این مجسمه را از فردا (دوشنبه) به مدت سه ماه به نمایش عموم بگذارد.

 این مجسمه در «سرخ‌کوتل» یکی از مهم‌ترین مناطق تاریخی افغانستان که در بناهای تاریخی آن در زمان حکومت امپراتوری «کوشانی» ساخته شده‌اند،‌ کشف شد.

این اثر تاریخی که در جریان کاوش‌های یک باستان‌شناس فرانسوی کشف شد، بخشی از تخته‌سنگ‌های حکاکی‌شده‌ای است که زمانی به عنوان کتیبه‌های زینتی در فضای داخلی معبد «سرخ‌کوتل» که در قرن دوم میلادی بنا شده بود، مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در آن زمان مجسمه‌ای از «کانیشکا اول» - امپراتور امپراتوری کوشانی – نیز در معبد کشف شد.

«هارتویگ فیشر» - مدیر موزه بریتانیا – بازیابی این اثر تاریخی را به عنوان "قدمی مهم در راستای بازگرداندن میراث فرهنگی غنی افغانستان‌ پس از دهه‌ها نزاع، ویرانی و فقدان"  توصیف کرد.

 حدود ۷۵ درصد از آثار تاریخی موزه‌های «کابل» نابود یا غارت شده‌اند. اگر چه خشونت‌های مرگبار همچنان در افغانستان ادامه دارد،‌ اما موزه‌های افغانستان درتلاشند تا آثار تاریخی افغانستان را به کشور بازگردانند و نمایشگاه‌های عمومی ترتیب دهند.

موزه بریتانیا با همکاری با پلیس مرزی بریتانیا بسیاری از آژانس‌های مختلف موفق شده از سال ۲۰۰۳ تاکنون هزاران اثر تاریخی غارت‌شده افغانستان را به این کشور بازگردانده است.

این درحالیست که موزه بریتانیا در سال‌های اخیر بارها به دلیل مقاومت برای بازگرداندن مجموعه آثار تاریخی دوران استعمار و مرمرهای پارتنون مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

منبع: ایسنا