۱۳۹۷/۰۲/۱۱
۱:۱۶ ب٫ظ

آمريكا و عربستان كه روابط متشنج آنها به بروز شوك هاي ناشي از افزايش قيمت نفت، حملات تروريستي 11 سپتامبر سال 2001 و تهاجم آمريكا به عراق منجر شد، طبق گفته ديپلمات ها، تحليلگران و مقامات پيشين آمريكايي در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري در حال فاصله گرفتن از يكديگر هستند.

ناآرامی های جهان عرب به اختلافات آمریکا و عربستان دامن زده است

ناآرامي هاي جهان عرب ضمن بر ملا كردن تنش در روابط واشنگتن و رياض به طور بي سابقه اي بر شدت اختلافات دو كشور افزوده و باعث فاصله گرفتن هر چه بيشتر آمريكا و عربستان از يكديگر شده است.

آمريكا و عربستان كه روابط متشنج آنها به بروز شوك هاي ناشي از افزايش قيمت نفت، حملات تروريستي 11 سپتامبر سال 2001 و تهاجم آمريكا به عراق منجر شد، طبق گفته ديپلمات ها، تحليلگران و مقامات پيشين آمريكايي در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري در حال فاصله گرفتن از يكديگر هستند.

چنين شكافي در روابط دو كشور كه به واسطه مجموعه حوادث ديپلماتيك دو هفته گذشته بيش از پيش آشكار شد، مي تواند تبعات دشواري براي نقش آمريكا در خاورميانه داشته باشد.

اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي و عربي خاطرنشان كرد: حكومت عربستان كه خود در معرض فشارها براي اجراي اصلاحات دمكراتيك بوده است در شرايطي كه كاخ سفيد از جنبش هاي مخالف عربي حمايت مي كرد و به خلع 'حسني مبارك' همپيمان قديمي آمريكا كمك كرد، اوضاع را به دقت تحت نظارت داشت.

زنگ خطري كه عربستان در رابطه با حمايت دولت آمريكا از جنبش عربي احساس كرده بود، زماني كه دولت اوباما از حكومت پادشاهي بحرين كه تحت حمايت عربستان قرار دارد، خواست با تظاهركنندگاني كه نماينده اكثريت شيعي در اين كشور بودند، مذاكره كند به ترس و وحشت بدل شد.

به نقل از يكي از ديپلمات هاي عرب كه خواست نامش فاش نشود، گفت: 'ما قصد نداريم موضع خود را تغيير دهيم و حضور دولتي شيعي را در بحرين بپذيريم.'

دولت عربستان آشكارا نارضايتي خود را از تشكيل دولتي شيعي در بحرين نشان داده است. مقامات سعودي ماه جاري به بهانه بيماري جدي 'عبدالله بن عبدالعزيز' پادشاه اين كشوراز پذيرش درخواست 'هيلاري كلينتون' وزير خارجه و 'رابرت گيتس' وزير دفاع اين كشور براي ديدار با وي سرباز زدند.

اين روزنامه خاطرنشان كرد، اين در حالي بود كه نيروهاي تحت امر عربستان از شوراي همكاري خليج فارس با ناديده گرفتن درخواست آمريكا براي خويشتن داري به منظور حمايت از بحرين در مقابل تظاهركنندگان حامي دمكراسي وارد بحرين شدند.

برخي ديپلمات هاي آگاه گفتند: بيانيه كاخ سفيد كه يك روز قبل از مداخله نظامي نيروهاي خليج فارس در بحرين منتشر شد، خشم دولت هاي عربستان و بحرين را بيش از پيش برانگيخت. در اين بيانيه آمريكا از همپيمانان خود در شوراي همكاري خواست خويشتن داري و به گونه اي عمل كنند كه ازمذاكره با مخالفان بحريني حمايت شود.

اين گزارش افزود: 'تركي الفيصل' وليعهد عربستان و سفير پيشين اين كشور در واشنگتن طي سخنراني در امارات در تاريخ بيستم مارس گفت كه كشورهاي خليج فارس اكنون بايد مراقب امنيت خود باشند.

اين مقام سعودي كه خبرگزاري امارات اقدام به ترجمه و انتشار سخنانش كرده، به طرح اين پرسش ها پرداخته است كه به چه دليل شوراي همكاري بايد از تشكيل اتحاديه اي شبيه اتحاديه اروپا محروم باشند وچرا آنها نبايد ارتش مشتركي را تشكيل دهند؟

'‌گريگوري گاس' /Gregory Gause/ كارشناس مسايل منطقه و استاد علوم سياسي دانشگاه 'ورمونت'‌ آمريكا، معتقد است: روابط آمريكا و عربستان و ساير حكومت هاي پادشاهي منطقه به اندازه دوران پس از سرنگوني شاه مخلوع ايران وخيم است.

وي خاطرنشان كرد، اين ايده كه عربستان براي هر مساله اي به حمايت آمريكا نياز دارد، اكنون ديگر معنايي ندارد.

وي در تشريح اين ديدگاه خود ضرورتا از بكار بردن اصطلاح ' طلاق سياسي' در روابط دو كشور خودداري، اما به 'اصلاح' در روابط دو كشور اشاره كرد.

سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست ها براي اظهار نظر در اين زمينه پاسخي نداده است.

بر اساس اين گزارش، مقامات آمريكايي به اختلافات چشمگير خود با سعودي ها بر سر مصر و بحرين اذعان دارند. آنها مي گويند ايران نقشي در ناآرامي هاي بحرين ندارد. نگاه آمريكا به ناآرامي هاي منطقه همچنين بر خلاف حكام خليج فارس از دريچه اختلافات فرقه اي نيست.

ميامي هرالد با اشاره به احتمال افزايش تنش در روابط عربستان و آمريكا خاطرنشان كرد: نگراني سعودي ها در رابطه با سياست آمريكا عميق است و به تهاجم آمريكا به عراق در سال 2003 بازمي گردد كه باعث روي كار آمدن نخستين دولت شيعي در عراق شد.

'كن پولاك' /Ken Pollack/ مدير مركز مطالعات مربوط به سياست خاورميانه موسسه تحقيقاتي بروكينگز آمريكا(سابان) خاطرنشان كرد: 'مشكل اين است كه عربستان و كشورهاي خليج فارس از تغييرات حاصله وحشت زده شده اند.'

 

زمان انتشار : 1390-01-09