۱۳۹۷/۰۴/۲۵
۱۱:۰۰ ق٫ظ

مختار دهقان: استقبال از برنامه‌های قرآنی در کشور لبنان خوب بود و خوشبختانه آنجا دیدگاه مثبت و خوبی به ایرانی‌ها وجود دارد.

نامه‌های مردم لبنان برای امام رضا(ع)

به گزارش الأمه به نقل از ایکنا:

 مختار دهقان، قاری بین‌المللی کشورمان رمضان امسال برای تبلیغ قرآن کریم به کشور لبنان اعزام شده بود. در این سفر تبلیغی که «سیدمصطفی حسینی» و «حامد علیزاده»، دو قاری بین‌المللی دیگر کشورمان نیز حضور داشتند، قاریان جوان به اجرای برنامه‌های قرآنی متعددی پرداختند.
برنامه‌هایی که با استقبال مطلوبی از سوی شهروندان لبنانی همراه بود و بدون شک دستاوردهایی را به لحاظ فرهنگی برای کشورمان به دنبال داشته و وجود چنین دستاوردهایی باعث شده تا هر سال در ایام ماه مبارک رمضان قاریان و حافظان قرآن کریم به کشورهای مختلف اعزام شوند. در ادامه گفت‌وگویی با مختار دهقان، در مورد این سفر تبلیغی انجام داده‌ایم. 
مختار دهقان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این سفر تبلیغی گفت: ماه مبارک رمضان امسال به اتفاق دو قاری بین‌المللی کشورمان به کشور لبنان اعزام شدیم و ۱۷ روز در این کشور اقامت داشتیم. در طی این ۱۷ روز بیش از ۴۵ برنامه اجرا کردیم که شامل محافل انس با قرآن در شهر‌ها و استان‌های مختلف این کشور بود. 
وی با اشاره به اینکه علاوه بر محافل انس با قرآن، تلاوت‌هایی برای پخش در رادیو و تلویزیون و به صورت ضبط استودیویی صورت گرفت، افزود: در این سفر تبلیغی شاهد برنامه‌های مطلوب بودیم که در سطح عالی برگزار شد. همکاری‌ها برای برگزاری محافل نیز در حد بسیار خوبی بود.
دهقان تصریح کرد: امکاناتی که برای برگزاری محافل و اجرای برنامه‌ها در اختیار قرار گرفته بود، نیز در حد مطلوبی بود و دعوت‌کنندگان تلاش کرده بودند تا در حد وسع خودشان امکاناتی را فراهم کنند. با اینکه شاهد کمبود قرآن یا ضعف سیستم صوتی در برخی محافل بودیم، اما اغلب محافل از امکانات خوبی برخوردار بودند و نظم بسیار خوبی نیز داشتند.
این قاری بین‌المللی در ادامه در مورد نقش و اثراتی که چنین اعزام‌هایی می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: این اعزام‌ها قطعاً از لحاظ تبلیغی برای کشورمان اثرات خوبی را به دنبال خواهد داشت. با توجه به تجربه شخصی که از سفر حج دارم، نتایج چنین سفرهایی بسیار اثرگذار خواهد بود. در ایام حج زمانی که با برخی از مسلمانان کشورهای آفریقایی صحبت می‌کردیم، آنها گمان می‌کردند قرآن ایرانی‌ها با بقیه کشورها فرق دارد، اما وقتی تلاوت ما را شنیدند، خوشحال ‌شدند و متوجه جوسازی‌های خبری دشمنان ایران اسلامی شدند و به اعتقاد من چنین سفرهایی می‌تواند بسیاری از تبلیغات سوء دشمنان را بی‌اثر کند. 
دهقان با اشاره به اینکه اعزام‌هایی که صورت گرفته، باعث شده تا بخشی از مردم کشور میزبان، دیدشان نسبت به ایرانی‌ها تغییر کند، گفت: به عنوان مثال بسیاری از افرادی که در محافل انس با قرآن در لبنان حضور داشتند، متوجه سطح بالای قاریان ایرانی شدند و اذعان داشتند که ایران در زمینه تلاوت جایگاه بالایی دارد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا به حضور تعدادی از قاریان مصری همزمان با حضور قاریان ایرانی در کشور لبنان اشاره و اظهار کرد: در ایام ماه مبارک رمضان حدود ۲۰ قاری مصری نیز برای تلاوت قرآن کریم دعوت شده بودند. بسیاری از اوقات، تلاوت‌های صورت گرفته توسط ایرانی‌ها بالاتر از قاریان مصری بود. البته این را هم بگویم که این قاریان در سطوح مختلفی بودند، اما به جرات می‌توانم بگویم سطح قاریان ما از قاریان مصری حاضر در لبنان بالاتر بود و این را خود مردم و مستمعین اعتراف می‌کردند.
این قاری بین‌المللی در ادامه به استقبال شهروندان لبنانی از محافل انس با قرآن اشاره و بیان کرد: استقبال از برنامه‌های قرآنی در کشور لبنان خوب بود و خوشبختانه آنجا دیدگاه مثبت و خوبی به ایرانی‌ها وجود دارد. همین هم باعث شده بود تا استقبال از قاریان ایرانی و محافلی که با حضور آنها برگزار می‌شود، در سطح خوبی باشد. ایرانی‌ها و به خصوص قاریان ایرانی در کشور لبنان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا به بیان خاطراتی که از این سفر داشته اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم کشور لبنان برنامه‌های فرهنگی و از جمله تلاوت قاریان ایرانی را دنبال می‌کنند. به طوری که از حضور من در مسابقات مالزی و نیز تلاوت در محضر مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان اطلاع داشتند که این برای همه ما جالب بود.
وی در پایان اظهار کرد: قبل از تلاوت‌ها در محافلی که حضور داشتیم، مجری مراسم به معرفی قاری و خلاصه‌ای از افتخارات او می‌پرداخت. وقتی اعلام شد که من قاری و موذن حرم امام رضا(ع) هستم، بسیار خوشحال شدند و نامه‌های بسیار زیادی را برای امام رضا(ع) نوشتند تا در زمان بازگشت در ضریح قرار دهم. این موضوع نیز از خاطرات بسیار شیرینی بود که در طول این سفر رقم خورد.