۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۸:۵۶ ب٫ظ

لیلی الأطرش: این داستان از متن بسیار شجاعانه‌ای برخوردار است. نویسنده با چنگال‌های قلم خود جسم فساد را می‌کاود و از ستمی سخن می‌گوید که بر کشورهای عربی چیره بوده است. او فساد و ستم‌های حکومت‌های عربی را نشان می‌دهد که اگر بهار عربی روی نداده بود، هنوز بر گرده مردم سنگینی می‌کرد.

نان و ترس داستان فساد دولتمردان عرب

به نقل از سایت البوابه، کتاب «نان و ترس» از «فیصل الشبول» اخیرا توسط موسسه پژوهش و نشر عربی به چاپ رسیده و وارد بازار کتاب جهان عرب شده است.

«فیصل الشبول» مدیر کل خبرگزاری اردن موسوم به «بترا» می‌باشد و در این کتاب خود به برهه حساسی از تاریخ سیاسی جهان عرب می‌پردازد که سال گذشته بسیاری از کشورهای عربی را دربرگرفت و توانست در برخی از این کشورها به موفقیت نیز دست پیدا کند.

«نان و ترس» به بهار عربی و فسادهای مالی و اداری رایج در کشورهای عربی اشاره دارد و نشان می‌دهد که چگونه این مسائل و دیگر موارد حاشیه‌ای زندگی قهرمان داستان را به نابودی می‌کشاند.

البوابه همچنین نوشت که «الشبول» درباره داستان خود گفته است: من این داستان را پیش از شروع بهار عربی در کشورهای جهان عرب آغاز کردم. وی با تاکید بر این که او نویسنده و یا ادیب نیست گفته است: من داستان‌نویس نیستم اما از جمله افرادی هستم که ادبیات را دوست دارند. این داستان هم اگرچه کاملا داستان زندگی خود من نیست اما قسمت کوچکی از زندگی من نیز در آن وارد شده است. شخصیت‌های داستان نیز همگی خیالی هستند. اما طبیعتا امثال آن‌ها در میان ما و در کشورهای عربی بسیار به چشم می‌خورند.

«الشبول» در توضیح موضوع کتاب «ترس و نان» به عقب ماندگی کشورهای عربی اشاره کرده است و در این خصوص گفته: این کتاب پاسخ سئوال بزرگی است که می خواهد بداند چرا عرب‌ها از کاروان تمدن انسانی دور مانده‌اند. چرا امید و آرزوهای مردم عرب در نطفه از بین می‌رود؟

او در ادامه افزوده است: رابطه میان حاکمان و شهروندان در کشورهای عربی یک رابطه تقلبی است. چرا که حاکمان کشورهای عربی نسبت به مردم همیشه شک دارند و هرگز به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند و از طرف دیگر شهروندان کشورهای عربی نیز از حاکمان خود می‌ترسند.

لیلی الأطرش نویسنده عرب‌زبان نیز به نوبه خود درباره کتاب مذکور گفته است: این داستان از متن بسیار شجاعانه‌ای برخوردار می‌باشد. وی همچنین در خصوص الشبول گفت: نویسنده با چنگال‌های قلم خود جسم فساد را می‌کاود و از ستمی سخن می‌گوید که بر کشورهای عربی چیره بوده است. او فساد و ستم‌های حکومت‌های عربی را نشان می‌دهد که اگر بهار عربی روی نداده بود، هنوز بر گرده مردم سنگینی می‌کرد.

 

http://www.albawaba.com/ar/%D8%A3%D8%AF%D8%A8-%D9%88%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9/%D9%81%D9%8A%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%A8%D9%88%D9%84-431190

 

زمان انتشار : 1391-04-07