۱۳۹۷/۰۴/۲۱
۲:۰۵ ب٫ظ

رساله بررسی زمینه ها و عوامل سیاسی – اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آن در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد.

ناکامی بیداری اسلامی در مصر و راهبردهای جمهوری اسلامی

به گزارش الأمه به نقل از حوزه:

رساله  امیرحسین مرادپور دهنوی از طلاب حوزه علمیه قم که در مقطع دکتری علوم سیاسی گرایش جامعه شناسی سیاسی  با عنوان «بررسی زمینه ها و عوامل سیاسی اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آن» که استاد راهنما دکتر محمد ستوده و  استاد مشاور دکتر مسعود معینی پور بود، دفاع شد.

 در چکیده این رساله علمی آمده: انقلاب مردم مصر که در 25 ژانویه 2011 آغاز و با سرنگونی حسنی مبارک در 11 فوریه جنبه عینی یافت ،منجر به پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری محمد مرسی شد.

روند انقلاب و بیداری اسلامی یکسال بعد با تظاهرات و اعتراضات مردم و شکل گیری جنبش تمرد نسبت به حکومت محمد مرسی شکل جدیدی به خود گرفت و منجر به سقوط حکومت توسط نظامیان و در نهایت به قدرت رسیدن السیسی عنصر مورد حمایت عربستان وامریکا  و شکست انقلاب گردید.

 دراین رساله در پاسخ به این سوال اصلی که مهمترین زمینه­ ها و عوامل سیاسی- اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر چیست ؟ و راهبرد­های مواجهه ایران با آن کدام است ؟ این فرضیه آزمون شد که میراث استعمار، ساختار استبدادی حکومت و فرهنگ سیاسی از جمله زمینه­ها و رقابت­های ایدئولوژیکی و حزبی زمان انقلاب، ناکارآمدی دولت جدید ، عدم حمایت الازهر از انقلابیون و دخالت قدرتهای بزرگ از موارد عوامل ناکامی بیداری  اسلامی در مصر می باشد .

 راهبردهای جمهوری اسلامی ایران  جهت مواجهه با وضعیت بحرانی بیداری اسلامی در دو دسته راهبردهای معطوف به پیش ران­های بیداری اسلامی و راهبردهای مربوط به رفع محدودیت­ها در سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیان گردید.

راهبردهایی مانند: ایجاد وارتقاء روابط دیپلماتیک، موازنه امنیتی منطقه ای ، همکاری در مبارزه با تروریسم  و راهکارهایی ازجمله «استفاده از فرصت­های فرهنگی وتمدنی نظیر زبان فارسی، همکارهای قرآنی و نخبگانی ،تشکیل سمن­های مشترک با صوفیه مصر در مقابله با جریان سلفی – تکفیری  مورد بررسی قرار گرفت.