۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۵:۰۷ ب٫ظ

به نقل از الجزيره،‌ درحالي كه موسي ابراهيم، سخنگوي رژيم قذافي تاكيد كرد، در حملات روز گذشته ناتو به شهر طرابلس كه يك مكان توقف ماشين‌ها (پاركينگ) در نزديكي منطقه باب العزيزيه محل اقامت قذافي را هدف قرار داد، 3 تن كشته شدند و صداي انفجارهاي شديد از اولين ساعات بامداد در طرابلس به

نبردها در لیبی به سود انقلابیون در جریان است

انقلابيون ليبي با رد ادعاي نيروهاي طرفدار قذافي مبني بر كنترل 80درصد شهر مصراته تاكيد كردند كه نتايج ميدان نبردها كامل به سود آنها در جريان است.

به نقل از الجزيره،‌ درحالي كه موسي ابراهيم، سخنگوي رژيم قذافي تاكيد كرد، در حملات روز گذشته ناتو به شهر طرابلس كه يك مكان توقف ماشين‌ها (پاركينگ) در نزديكي منطقه باب العزيزيه محل اقامت قذافي را هدف قرار داد، 3 تن كشته شدند و صداي انفجارهاي شديد از اولين ساعات بامداد در طرابلس به گوش مي‌رسيد، خبرگزاري رويترز گزارش داد كه خبرنگاران آن در طرابلس صداي انفجارهاي شديدي را نشنيده، اما پرواز هواپيماهاي ناتو در آسمان اين شهر را ديده‌‌اند.

*پرواز جنگنده‌هاي ناتو از بامداد جمعه برفراز طرابلس

پيش از اين خبرگزاري فرانسه اعلام كرده بود كه صداي انفجار و شليك گلوله از بامداد روز گذشته در طرابلس به گوش مي‌رسد و جنگنده‌هاي ناتو بر فراز اين شهر به پرواز درآمده‌اند.

* بمباران الزنتان توسط ناتو

در همين راستا خبرگزاري ليبي گزارش داد كه بعد از ظهر روز گذشته هواپيماهاي ناتو شهر الزنتان در جنوب غربي طرابلس كه انقلابيون در آن به شدت با نيروهاي قذافي درگير هستند، را بمباران كردند.

*2كشته و 3 مجروح در حملات ناتو به الزنتان

اين خبرگزاري تاكيد كرد: در حملات روز گذشته ناتو به الزنتان دو تن كشته و 3 تن مجروح شدند، اما خبرگزاري ليبي اشاره‌اي به مناطق بمباران شده توسط ناتو نكرد.

* تلاش نيروهاي قذافي بر قطع ارتباط انقلابيون ليبي

ساكنان منطقه مي گويند، در روزهاي اخير درگيري‌ نيروهاي قذافي با انقلابيون در اين منطقه به شدت افزايش يافته بود و نيروهاي قذافي با استقرار و تمركز منطقه الجبل تلاش مي‌كنند،‌ موجب قطع ارتباط انقلابيون ليبي با يكديگر در اين منطقه كوهستاني شوند.

*پيروزي‌هاي انقلابيون ليبي در منطقه الجبل

منطقه الجبل بيش از 150 كيلومتر مربع مساحت داشته و مابين شهر يفرن در شرق و نالوت در نزديكي مرزهاي تونس در غرب قرار دارد و انقلابيون ليبي از بامداد روز پنجشنبه بر گذرگاه وازن ‌-‌ذهبيه استيلا يافته كه يكي از گذرگاه‌هاي مهم مرزي ميان ليبي و تونس است.

*تصرف يك ساختمان اداري در مصراته توسط انقلابيون ليبي

اما در مصراته بزرگترين شهر غرب ليبي كه انقلابيون اين كشور بر آن استيلا دارند و تحت محاصره نيروهاي قذافي است، خبرگزاري رويترز گزارش داد كه انقلابيون ليبي موفق شدند،‌ بر يكي از ساختمان‌هاي اداري بزرگ مركز شهر استيلا يابند و آن را به تصرف خود درآورند، تك تيراندازان قذافي از اين ساختمان براي هدف قرار دادن مردم شهر و انقلابيون استفاده مي‌كردند.

*رد ادعاي قذافي مبني بركنترل 80 درصد مصراته

انقلابيون ليبي در اين راستا تاكيد كردند: آنها موفق شدند، غير از اين ساختمان، ساختمان‌هاي ديگري را نيز در شهر تصرف نمايند و برعكس آنچه مقامات طرابلس ادعا مي‌كنند كه بر 80 درصد مصراته استيلا دارند، نتايج نبردها تماما به سود آنها رقم مي‌خورد.

*قصد ارتش ليبي براي عقب نشيني از مصراته

در اين راستا خالد الكعيم، معاون وزير خارجه ليبي ادعا كرد كه ارتش ليبي به دليل هدف قرار گرفتن توسط نيروهاي ناتو قصد دارد منطقه مصراته را ترك كند و ادامه نبردها يا مذاكره با انقلابيون را به قبايل محلي بسپارد.

*مسلح كردن قبايل اطراف مصراته توسط طرابلس

موسي ابراهيم، سخنگوي رژيم قذافي روز پنجشنبه اعلام كرد كه طرابلس آموزش و مسلح كردن قبايل پيرامون مصراته را آغاز كرده است.

*تشديد اوضاع اسفبار انساني در مصراته

اما در داخل مصراته اوضاع انساني بسيار اسفباري حاكم است و كمك‌هاي غذايي و پزشكي شهر رو به اتمام و برق شهر قطع شده و مردم برق مورد نياز خود را از مولدهاي برق خانگي تامين مي‌كنند و همين موجب شده تا صف‌هاي بسيار طولاني در پمپ‌هاي بنزين تشكيل شود و هزاران كارگر خارجي در بندر مصراته در انتظار خروج از اين شهر باشند.

*نبود آب آشاميدني و بهداشتي در شهر

"سايمون بروكس " رئيس هيئت صليب سرخ جهاني در بنغازي تاكيد كرد: يافتن آب بهداشتي و سالم در مصراته پس از قطع آب لوله اصلي شهر به امري غيرممكن تبديل شده است.

*كمبود شديد دارو و تجهيزات پزشكي

صليب سرخ جهاني با ابراز نگراني بسيار از وضعيت اسفبار حاكم بر مصراته تاكيد كرد: نبود امكانات و تجهيزات پزشكي و بهداشتي موجب بالا رفتن آمار مرگ و ميرها در شهر خواهد شد و بيمارستان مصراته هم اكنون با كمبود شديد دارو و تجهيزات پزشكي مواجه است.

 

زمان انتشار : 1390-02-03