۱۳۹۹/۰۱/۱۶
۶:۰۰ ب٫ظ

شیخ «محمد احمد شبیب»، از قاریان مصری، در خانواده‌ای دوستدار تلاوت قرآن متولد شد. او نخستین قاری‌ای بود که در مسجدالاقصی قرآن تلاوت کرد.

نخستین قاری مسجدالاقصی

به گزارش الأمه:

شیخ محمد احمد شبیب در سال ۱۹۳۴ در روستای «دندیط» شهرستان «میت غمر» استان دقهلیه مصر در خانواده‌ای دوستدار تلاوت قرآن چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۵۱ به مرکز «زقازیق» این کشور پیوست.

هنگامی که رادیو در مصر راه‌اندازی شد، مسئولان رادیو محمد رفعت را برای تلاوت به رادیو آوردند. پدر محمد شبیب با شنیدن صدای محمد رفعت شیفته تلاوت او می‌شود و با خدای خود عهد می‌بندد که اگر فرزندی که در راه دارد و تا سه ماه دیگر به دنیا می‌آید، پسر باشد حتماً نام او را از محمد رفعت برگرفته و محمد خواهد گذاشت.
محمد شبیب شیوه خیلی زیبایی در تلاوت و حفظ قرآن داشت و تقریباً جزء نادر قاریانی بود که قرآن را به این روش حفظ می‌کرد و آن هم این بود که هر روز قسمتی از قرآن را حفظ می‌کرد و بعد از حفظ، آن را با روش تحقیق می‌خواند. این بود که تقریباً از چهارسالگی که شروع به حفظ قرآن کرد، در ۹ سالگی توانست فقط ۱۷ جزء قرآن را حفظ کند و این شیوه‌ خاص محمد شبیب بود.‌
محمد شبیب سال ۱۹۶۴ یعنی تقریباً در سی‌سالگی در مراسم ترحیم پدربزرگ علی حمده، از کارمندان رادیو مصر(رئیس وقت رادیو مصر)، شرکت کرد و تلاوت فاخر وی در این مجلس باعث شد که حمده و بسیاری از کارمندان رادیو، که در مجلس حضور داشتند، شیفته او شوند. این امر باعث شد که بعد از مدت کوتاهی دعوتنامه‌ای برای محمد شبیب برای حضور در برابر هیئت مهارت‌سنجی رادیو ارسال ‌شود.
وقتی این دعوتنامه برای محمد شبیب ارسال شد، وی در جواب آن نوشت که من شش ماه زمان نیاز دارم تا مشکلات خود (اعم از مشکلات روحی و ...) را حل کنم. پس از شش ماه بود که محمد شبیب در برابر هیئت مهارت‌سنجی رادیو قرار گرفت و از آن سال به بعد تلاوت‌های بسیار فاخری را از این قاری قرآن در رادیو مصر شنیدیم.

شیخ شبیب در سال ۱۹۶۴ قاری رادیو مصر شد و در کنار قاریان مشهوری مانند مصطفی اسماعیل، شیخ البنا، عبدالباسط عبدالصمد، کامل یوسف البهتیمی، محمد صدیق المنشاوی و شیخ ابوالعینین شعیشع به تلاوت قرآن در رادیو پرداخت.

محمد احمد شبیب برای احیای شب‌های رمضان به کشورها و شهرهای متعددی از جمله قطر (سال ۱۹۸۲)، ابوظبی (۱۹۸۶) و جمهوری گابُن (۱۹۸۷) سفر کرد و در سال ۱۹۹۴ به دعوت یاسر عرفات، رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین، به قدس رفت و به عنوان نخستین قاری مسجدالاقصی در این مسجد قرآن تلاوت کرد.

محمد شبیب به ایران نیز سفر کرد و دیدار خیلی خوبی با همکاران رادیو قرآن داشت. وی در این دیدار نکات زیبایی را در مورد تلاوت و مفاهیم قرآن بیان کرد که قاری قرآن باید با مفاهیم قرآن آشنا باشد تا این مفاهیم بر قلب وی اثر کند و بتواند آن را به شنونده نیز انتقال دهد.

او توانایی بالایی در صوت و لحن داشت و همین امر موجب شد که به رادیو مصر بپیوندد و به شهرت و محبوبیت برسد و شیوخ دیگر از او به عنوان صاحبِ صوتی دوست‌داشتنی یاد کنند.

شیخ شبیب در سوم آوریل ۲۰۱۲ پس از گذران روزگاری طولانی در خدمت به قرآن دار فانی را وداع گفت. این قاری فقید مصری به خاطر سفرهای قرآنی‌اش سفیر قرآن و مصر در جهان عرب و اسلام بود.

 

منبع: ایکنا