۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۰:۱۵ ق٫ظ

- نخست وزير مصر روز چهارشنبه سفر آفريقايي خود به كشورهاي اوگاندا و اتيوپي را آغاز كرد.

نخست وزیر مصر عازم اوگاندا و اتیوپی شد

به نقل از پايگاه خبري 'الجزيره'، 'عصام شرف' نخست وزير مصر امروز (چهارشنبه) در چارچوب ادامه تلاش هاي اين كشور براي حل بحران آب نيل و توزيع سهميه كشورهاي حوزه اين رود، به اوگاندا و اتيوپي سفر كرد.

بر اساس گزارش خبرگزاري 'الشرق الاوسط'، اين سفر رسمي نشانگر توجه عميق مصر به كشورهاي آفريقايي پس از انقلاب 25 ژانويه اين كشور است؛ همچنين مصر تلاش مي كند تا جايگاه خود را در ميان كشورهاي آفريقايي بيابد.

شرف در سفر به كامپالا، پايتخت اوگاندا با مقامات عاليرتبه اين كشور گفت و گو خواهد كرد ، همچنين در مراسم اداي سوگند 'يوري موسيويني'، رئيس جمهور اين كشور كه بار ديگر در انتخابات رياست جمهوري پيروز شده است، شركت خواهد كرد.

نخست وزير مصر پنجشنبه در اتيوپي با 'مليس زيناوي'، همتاي اتيوپيايي خود ديدار كرده و درباره امكان استفاده از آب رود نيل براي كشورهاي اطراف اين رود و ساخت طرح هاي مشترك گفت و گو خواهد كرد.

زيناوي اخيرا اعلام كرده بود تصويب توافقنامه 'عنتبه' كه به تقسيم آب رود نيل اختصاص دارد را تا زمان انتخاب رئيس جمهور جديد مصر به تاخير مي اندازد.

وي يادآور شد كه كشورش نمي خواهد توافقنامه اي را تصويب كند كه مصر آن را بررسي نكرده است ؛ بنابراين اگر ثابت شود كه اين توافقنامه تاثير منفي بر كشورهاي مصر و سودان مي گذارد، اتيوپي آن را لغو كرده و به سوي تصويب توافقنامه ديگري مي رود كه همه كشورهاي اطراف رود نيل درباره آن توافق داشته باشند.

رئيس جمهور اتيوپي با تشكيل كميته اي از كارشناسان مصر، سودان و اتيوپي موافقت كرده است تا احداث سد 'الالفيه' بر روي رود نيل را بررسي كرده و چنانچه اين سد به مصر آسيب مي رساند، اصلاحاتي را بر روي آن انجام دهند.

قاهره پيش از اين هرگونه بازبيني در توافقنامه هاي قبلي تقسيم آب نيل كه موجب كم شدن سهم اين كشور و افزايش سهميه كشورهاي ديگر اطراف اين رود شود را رد كرده بود.

بر اساس توافقنامه سال 1959 مصر سالانه 55 ميليارد متر مكعب از آب نيل را به دست مي آورد؛ استعمار انگليس نيز در توافقنامه سال 1929 متعهد شده بود كه مستعمراتش در شرق آفريقا طرح هايي كه به سهميه آب نيل آسيب وارد كند، اجرا نكنند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01