۱۳۹۷/۰۱/۲۴
۱۰:۲۵ ب٫ظ

حسین التریکی" مبارز برجسته تونسی روز گذشته با حضور در نشستی در تهران به گفتگو درباره تحولات اخیر منطقه پرداخت و تاکید کرد: حزب اسلامگرای النهضه تونس بزرگترین و قویترین حزب کشور است که در انتخابات شانس بالایی دارد.

نشستی با مبارزه تونسی در تهران/ از قدرت اسلامگرایان تا محاکمه بن علی

حسین التریکی" مبارز برجسته تونسی روز گذشته با حضور در نشستی در تهران به گفتگو درباره تحولات اخیر منطقه پرداخت و تاکید کرد: حزب اسلامگرای النهضه تونس بزرگترین و قویترین حزب کشور است که در انتخابات شانس بالایی دارد.

 در این نشست که با حضور کارشناسان و سفرای اسبق ایران در لیبی در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد. "حسین جابر انصاری" کارشناس خاورمیانه و سفیر سابق ایران در لیبی با خوشامد گویی به "حسین التریکی" مبارز برجسته تونسی و "شیخ تیجانی السماوی" پژوهشگر تونسی اظهار داشت: در نظر داریم درباره تحولات اخیر آفریقا و خاورمیانه از نظرات آقای التریکی بهره مند شویم.

این کارشناس خاورمیانه در ادامه افزود: التریکی در سالهای گذشته نماینده اتحادیه عرب در آرژانتین بوده و پژوهشهای میدانی و مستند خود را از مسئله فلسطین در کتابی با عنوان "اینک فلسطین... صهیونیسم عریان" خلاصه کرده است.

 

حسین التریکی مبارز تونسی در این نشست با اشاره به پناهندگی "زین العابدین بن علی" به عربستان سعودی تاکید کرد: همه تونسیها خواستار تحویل وی به تونس در راستای محاکمه اش هستند.

وی که سالها در مسئله فلسطین و رهایی الجزایر از استعمار فعالیت داشته و هم اکنون 91 سال دارد با اشاره به قدرت اسلامگرایان تونسی در این کشور اظهار داشت : حزب النهضه بزرگترین و قویترین حزب تونس است که در هنگام برگزاری انتخابات در ماه جولای 2011 (مردادماه آتی) شانس بالایی برای پیروزی دارد.

پیش بینی اوضاع آتی تونس؛ ماه جولای برای تعیین سرنوشت

این مبارزه برجسته ماه جولای 2011 را ماهی تعیین کننده در راستای تعیین سرنوشت تونس دانست و افزود: در این ماه انتخابات پارلمانی برگزار شده و با انتخاب نمایندگان نخست وزیر هم انتخاب می شود. در آن زمان قانون اساسی جدید مورد تصویب قرار گرفته و انقلاب مسیر خود را طی خواهد کرد.

 

التریکی با اشاره به اینکه تونس در 5 دهه اخیر دچار یک بیماری مهلک بوده است، افزود: رهایی از این بیماری (دیکتاتوری، فساد و بی عدالتی) زمان لازم خود را می طلبد . اما در حال حاضر دولت "قائد السبسی" امور کشور را تا زمان برگزاری انتخابات پیش می برد. البته مردم همچنان هوشیار هستند و درباره انحراف از اهداف انقلاب هشدار داده اند.

درباره دخالت صهیونیستها در تونس هشدار داده ام

التریکی که در جریان تحولات دهه های اخیر تونس سه بار محکوم به اعدام شده و مجبور به ترک خاک تونس شده است، با هشدار درباره مصادره انقلاب این کشور توسط بازیگران خارجی افزود: اخیرا در مصاحبه ای که با تلویزیون تونس داشتم به مردم و جوانان درباره خطر مصادره انقلاب توسط صهیونیستها هشدار دادم.

وی با اشاره به پیشنهاد مالی ارائه شده به خودش در زمان مبارزه در مسئله فلسطین از سوی صهیونیستها و رد کردن آن، افزود: متاسفانه در تمام کشورها کسانی هستند که در برابر این کمکهای مالی تاب و تحمل نیاورده و وجدان خود را کنار می گذارند. همانطور که در مصر دیدیم نظام "حسنی مبارک" به بزرگترین حامی صهیونیسم در جهان تبدیل شد.

رژیم صهیونیستی از بیرون نفس می کشد

حسین التریکی در ادامه با اشاره به تاریخ شکل گیری رژیم اسرائیل افزود: در سال 1897 نخستین کنفرانس صهیونیسم بین الملل با حضور 200 شخصیت برگزار شد که در آنجا تصمیم گرفته شد کشوری یهودی تشکیل شود. آنان در سال 1948 به توانستند کشور یهودی را تشکیل دهند.

این مبارز تونسی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله فلسطین یک مسئله عربی و اسلامی نیست، افزود: موضوع فلسطین یک موضوع انسانی است که به تمام بشریت مربوط می شود.

التریکی تاکید کرد: صهیونیستها بر ارزش رسانه ها در جهان کنونی واقف هستند و از این ابزار برای ادامه حیات خود استفاده می کنند. آنان هم اکنون بر اکثر رسانه ها سیطره دارند که این مسئله خوبی برای انجام تحقیقات است.

وی با اشاره به فعالیت ویژه صهیونیستها در آمریکای لاتین اظهار داشت : در سالهایی که من به عنوان نماینده اتحادیه عرب در آرژانتین فعالیت می کردم 26 موسسه صهیونیستی در آنجا مشغول فعالیت بودند که در یک سال قریب به 5 هزار نیروی آموزش دیده فارغ التحصیل تحویل داد.

التریکی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی 75 درصد از نیروی لازم برای بقای خود را از خارج دریافت می کند، افزود: در صورتی که این حمایتهای خارجی گرفته شود رژیم اسرائیل هم شانس بقای خود را از دست می دهد. ما درباره مسئله فلسطین در اکثر کشورها حامیانی داریم که می توانند به تحقق اهدافمان کمک کنند.

زمان انتشار :1390-02-01