۱۳۹۸/۱۱/۱۲
۹:۱۹ ق٫ظ

انجمن انديشه عربی در سالن شهرداری غبيری نشستی را روز جمعه 20 ديماه پيرامون شهادت سردار سليمانی و همرانش با حضور رايزن فرهنگی كشورمان و استاد منير شفيق پژوهشگر و انديشمند فلسطينی و برخی از انديشمندان و فرهيختگان برگزار نمود.

نشست انجمن اندیشه عربی پیرامون شهادت حاج قاسم سلیمانی

به گزارش الأمه:

در ابتدا منير شفيق به ابعاد اقدام تروريستی آمريكا در به شهادت رساندن سردار سليمانی و ابومهدی المهندس و همران آنها اشاره نموده و پاسخ ايران را قاطع معرفی كرده و گفت: در گذشته رژيم صهيونيستی تنها كشوری بود كه می توانست تمام كشورهای خاورميانه را هدف قرار دهد، اما در حال حاضر اين معادله برهم ريخته و اين رژيم تنها قدرت منطقه به شمار نمی رود بلكه وجودش نيز مورد تهديد قرار گرفته است و اين امر خود نوعی تغييری تاريخی پس از جنگ جهانی اول به شمار می رود، پس از جنگ جهانی دوم نيز هر كشوری كه می خواست سری بلند كند و مقاومت كند او را شكست می دادند و با او وارد جنگ می شدند.
اين پژوهشگر فلسطينی در ادامه افزود: آن چيزی كه آمريكائيها درباره ايران نتوانستند درك كنند موضعی بود كه امام خمينی در قبال اسرائيل به عنوان غده سرطانی اتخاذ كرد و در ادامه امام خامنه ای نيز همين راه را دنبال كرد و هم اكنون شاهد اين هستيم كه تمام موشكهای ايران به سمت اين رژيم نشانه رفته است و نتايج كنونی تمام آرايش منطقه را برهم ريخته است.
منير شفيق در ادامه خاطر نشان كرد كه اگر ايران در اين رويارويی پيروز گردد، چهره منطقه بلكه كل جهان تغيير خواهد كرد. تحليلگران اسرائيلی و آمريكائی تصور نمی كردند ايران به رغم وجود فشارهای ‌اقتصادی با آنها وارد جنگ شود.
وی افزود: پاسخ ايران به عمليات تروريستی آمريكا شايد از نظر برخی كارشناس قدرتمندانه نبوده اما همين كه كشوری جرأت كند پايگاه نظامی آمريكا را هدف قرار دهد، خود نوعی شكست برای‌آمريكا به حساب می آید و خود اين امر اهانتی برای آمريكائيها به شمار می رود. بنابراين معادله ای كه ايجاد شده است آمريكا را نگران كرده و آنها خواهان گسترش جنگ نيستند و اتفاق مهم اين است كه نشان داد می توان در برابر آمريكا ايستاد و موفق بود.
منير شفيق در پايان سخنانش گفت: آن چه كه در اين ترور اتفاق افتاد دو نتيجه در پی داشت: نخست اين که تظاهرات ميليونی عراقی ها و ايرانی ها بود كه هديه ای الهی در ازای اين شهادت بزرگ به دست آمد و باعث پشيمانی ترامپ و همراهان او شد و نكته ديگر اين كه پارلمان عراق تصميم به خروج آمريكائيها از كشورش گرفت و حضور آنها را غير قانونی اعلام كرد و عراقِ بدون آمريكا يك نتيجه مثبت ديگری است كه شهادت سليمانی باعث آن شد و ما وارد مرحله تازه ای در منطقه شده ايم.
سپس دكتر خامه يار با تشكر از ابراز همدردی حاضران نسبت به حادثه شهادت سردار سليمانی گفت: در تكميل سخنان منير شفيق بايد به وداع تاريخی مردم با سردار سليمانی اشاره كنم.ما شهادت بسیاری از مسئولان انقلاب از شهدای هفتم تیر تا شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر و نیز رحلت امام خمینی را تجربه کرده ایم اما وداع تاريخی و بی نظير مردم ايران با سردار سلیمانی در شهرهايی كه تشييع شد،و حتی تشییعی که در دیگر شهرها به صورت نمادین صورت گرفت، نشان داد كه اين شهيد عزيز به رغم آن كه مسئوليت دولتی نداشت اما نزد مردم از جايگاه بسيار والايی برخوردار بود و ايران حول محور خاتم سليمان جمع شدند و با تمام قامت به احترام او ایستادند و می توان گفت بدون آن که از نسل سادات باشد اما در حد يك امامزاده با ايشان برخورد شد. او یک قدیس بود و مردم به جسد او تبرک می جستند.
ايشان همچنين گفت: اشكهايی كه جاری شد و احساسات عمومی كه ابراز شد و نگاهها و شخصيت هايی كه در اين تشييع ميليونی حضور يافتند، مفهوم سردار دلها و سردار عشق را بيان می كند.
وی سپس به محاسبات غلط آمريكائيها در ترور سپهبد سليمانی اشاره نمود و گفت: شهادت اين سردار رشيد اسلام باعث شد تا همه مردم از موافق و مخالف گرفته، همگی حول محور او جمع شوند و بار ديگر ملت را زير يك پرچم جمع كرد و به نماد وحدت ملی تبديل شود و در حقيقت هدفی را كه آمريكائيها در پی آن بودند نه تنها محقق نشد بلكه نتيجه عكس آن شد. همه مردم گفتند که ما سلیمانی هستیم و همه ما قاسم هستیم.
خامه يار حضور ميليونی جمعيت حاضر در تشييع سپهبد سليمانی را با عنوان انقلاب دوم پس از انقلاب 57 توصيف كرد و گفت: آمريكائيها قصد داشتند تا با ترويج شعار: نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران، فرهنگ مقاومت را در ميان ايرانيان از بين ببرند، اما حضور ميليونی مردم رفراندوم و مهر تأييدی بر ادامه راه مقاومت تا پيروزی نهايی به شمار می رود و تمام نقشه های دشمنان مقاومت را نقش برآب كرد. در واقع سردار سليمانی برای جوانان ما به يك اسطوره جاودانه تبديل شده است.و همه دیدیم که سیل جمعی
چگونه تمام توطئه ها را با خود شست و برد. ما در گذشته شاهنامه فردوسی را خوانده بودیم و رستم شخصیتی اسطوره ای در آن بود اما هم اکنون شاهنامه قاسم سلیمانی واقعی و حقیقی بود.
رايزن فرهنگی كشورمان در ادامه ضمن اشاره به پيشرفت نظامی ايران گفت: این پیشرفت ها پوششی بر پیشرفت های علمی و چشمگیر ایران است همان گونه که بُعد نظامی سردار سليمانی بر ديگر ابعاد شخصيتی او غلبه كرده است و مقام معظم رهبری نیز به برخی از اين ابعاد اشاره نمودند، ابعادی‌مانند اخلاق، تواضع، محبت به ديگران و.. از صفاتی بود كه كمتر به آن توجه شده است، اما همين صفات باعث شد تا مردم همه به تشييع او بيايند.او سالها در پی شهادت در کوهها و بیابان ها در دفاع از مظلومین به جهاد برخاست و سخنانش همه حق بود و فراتر از ابعاد حزبی و جناحی بود.
خامه يار در ادامه با پرداختن به موضوع قدرت نرم و قدرت سخت، به قدرت هوشمند سردار سليمانی اشاره كرده و گفت: همين قدرت او بود كه ما در سوريه، عراق، لبنان، يمن و ديگر اماكن شاهد آن بوديم و قدرت نرم او بر ملت ما اين چنين تأثيری برجای گذاشت همان گونه كه قدرت سخت او دشمنان را پراكنده و متزلزل ساخت و شهادت او باعث شد كه برای نخستين بار پس از جنگ جهانی دوم كسی جرأت كند تا به پايگاههای آمريكا در جهان حمله كند و به آنها ضربه وارد كند.
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان به منظومه موشکی ایران اشاره نموده و گفت: هدف این منظومه نبوده بلکه نگاه استقلال طلبانه ایران مهم است و نکته دیگر این که الگوی برتر استقلال طلبی باعث پیروزی ملت ما شد. ترور سلیمانی که با زبان اصلی و جوهره دینی سخن می گفت همان استقلال طلبی بود و او الگوی انسان مقاوم، هوشمند و برتر بود.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_بیروت