۱۳۹۸/۱۰/۲۸
۱:۳۳ ب٫ظ

نشست هم اندیشی ۳۰ تن از روشنفکران و تحلیلگران لبنانی به مناسبت شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه در محل رایزنی فرهنگی ایران در بیروت برگزار شد.

نشست هم اندیشی روشنفکران لبنانی برگزار شد

به گزارش الأمه:

در این نشست یکی از حاضران پرسید که آیا زمان آن نرسیده که اکنون مردم مسلمان منطقه ی خاورمیانه به عنوان تکلیف شرعی اقدام به اخراج آمریکایی ها از این منطقه کنند؟

هم چنین یکی دیگر از روشنفکران درباره ی میزان آمادگی ایران برای ورود به جنگ احتمالی با آمریکا پرسید که رایزن فرهنگی ایران در پاسخ به این ۲ پرسش گفت: موضوع اخراج آمریکا از منطقه مربوط به این زمان نبوده بلکه ایران همیشه حضور آمریکایی ها در منطقه را محکوم کرده و خواهان خروج آنان است.

«عباس خامه یار» هدف آمریکا از حضور در خاورمیانه را تامین منافع خود و  اِعمال جنگ اقتصادی و تحریم و فشار سیاسی و روانی علیه ایران عنوان کرد و افزود: کشورمان به رغم تحریم و فشارها توانست صادرات غیر نفتی خود را افزایش و میزان وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

وی با اشاره به شلیک موشک های ایران به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق گفت: این اقدام نخستین واکنش ایران به جنایت ترور سردار سلیمانی بود و ابهت و هیبت آمریکا با این ضربه ی موشکی فرو ریخت و افسانه شکست ناپذیری آن از بین رفت.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان تشییع میلیونی و بی سابقه پیکر این سردار شهید در شهرهای مختلف ایران را دومین واکنش مردم کشورمان به جنایت ترور قاسم سلیمانی دانست و خاطر نشان کرد: تاکنون در جهان حضور چشمگیر و بی سابقه ای را ، مشابه آن چه در ایران اتفاق افتاد، برای بدرقه پیکر انسانی که هستی اش را فدای برقراری امنیت و دفاع از استقلال و هویت مردم منطقه کرد، سراغ نداریم.

روشنفکران لبنانی برگزار شد" href="https://img9.irna.ir/d/r2/2020/01/16/3/156895200.jpg" data-fancybox="gallery">

خامه یار تاکید کرد: سردار سلیمانی به عنوان یک اسطوره واقعی نزد ملت ایران و ملت های منطقه شناخته شده است و از این پس هنرمندان و تحلیلگران درباره ابعاد نظامی و حماسه های او خواهند نوشت.

وی به ابعاد غیر نظامی فرمانده شهید نیروی قدس اشاره و اظهار کرد: او فردی بود که از دوربین ها دوری می جست، حتی در جلساتی که به صورت رسمی با حضور مسئولان نظام برگزار می شد در گوشه ای و به دور از نگاه ها می نشست.

خامه یار گفت: ابعاد اخلاقی و انسانی او بسیار فراتر از ابعاد نظامی است و رفتار او با دیگران درسی برای آزادگان و آیندگان ما خواهد بود و در آینده همراهان او خصوصیات اخلاقی اش را نشر خواهند داد.

وی با اشاره به این نکته که وضعیت پیش از ترور با وضعیت پس از ترور سردار سلیمانی متفاوت است، افزود: ما در مرحله جدیدی قرار گرفته ایم و اکنون گروه های مقاومت در منطقه در برابر طرح و توطئه های آمریکا ، آشکارا ایستاده اند.

رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص ۵۲ نقطه فرهنگی و تاریخی در ایران را که آمریکا تهدید به ویرانی آن ها کرده، گفت: آمریکایی ها آثاری را که نشانگر تمدن کشورهای منطقه است در معرض نابودی قرار داده اند و بیشتر این آثار یا به سرقت رفته یا منهدم شده است.

خامه یار اضافه کرد: نخستین جایی که پس از حمله آمریکا به عراق مورد سرقت قرار گرفت، موزه ملی این کشور در بغداد بود که بیش از ۱۵ هزار  اثر آن ناپدید شد. در موصل عراق، سوریه، افغانستان و فلسطین اتفاق های مشابهی را شاهد بوده ایم.

وی تاکید کرد: هنر و نقش آمریکا از بین بردن تاریخ تمدن و  فرهنگ ‌مسلمانان و مسیحیان منطقه ی خاورمیانه است تا آنها را بی هویت و بی تاریخ نشان دهد و این، نقشه و طرح منطقه ای این کشور است که قصد تداوم آن را دارد.

روشنفکران لبنانی برگزار شد" href="https://img9.irna.ir/d/r2/2020/01/16/3/156895199.jpg" data-fancybox="gallery">
منبع: ایرنا