۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۳:۳۹ ب٫ظ

«محمد ابراهیم ابوسنه»: انقلاب 1952 به ما از نظر فرهنگی الهام کرد تا یاد بگیریم چگونه در زیر سایه آن فرهنگ بسازیم و هر کدام راه و روش خودمان را پیدا کند. بر همین اساس شکی نیست که که ما همگی مدیون انقلاب جولای سال 1952 هستیم. اما ما اسیر و یا زندانی این انقلاب نبودیم و در آن دوره ش

نقش انقلاب سال 1952 مصر در اعتلای فرهنگ این کشور

«محمد ابراهیم ابوسنه» شاعری مصری است که در تمام مدت سال‌های شاعری خود در کنار سرودن از غم و شادی، همواره شاعر خشم و عصیان نیز بوده است. وی یکی از چهره‌های برتر نسل دهه شصت میلادی در حوزه شعر کشورش می‌باشد. او اخیرا موفق به دریافت جایزه بین‌المللی شعر شده است و همین بهانه‌ای شده است برای سایت خبری جزیره نت تا با وی به گفتگو بنشیند.

در این مصاحبه «محمد ابراهیم ابوسنه» دریافت جایزه بین‌المللی شعر را اتفاقی بسیار مهم در زندگی خود برشمرد و در باب آن گفت: من کسب این موفقیت را نشانه قدرانی از تجربه پنجاه ساله شعر سرودن خود می‌دانم. این جایزه از دید من پیش از هر چیز از منظر انسانی شعر مرا بزرگ داشته است.

این چهره عرصه ادبیات و شعر در ادامه گفتگوی خود با این سایت به دهه شصت میلادی اشاره کرد و به عنوان یکی از افراد این نسل گفت: در دهه شصت حوادث مهمی در عرصه سیاسی و ملی مردم مصر روی داد. از نظر فرهنگی و روابط خارجی نیز تغییراتی در این کشور به وجود آمد. ادبیات واقع‌گرا در این دوره بسیار قوی و پربار شد و تعداد بسیار زیادی از نمایش‌نامه‌ها و شعرهای بیگانه به عربی ترجمه شد. با توجه به تمام این موارد باید گفت که نسل دهه شصت مصر توانست حرکت شعر معاصر را در میان جامعه ریشه‌دار کنند.

«وی همچنین در ادامه توضیح داد: انقلاب 1952 به ما از نظر فرهنگی الهام کرد تا یاد بگیریم چگونه در زیر سایه آن فرهنگ بسازیم و هر کدام راه و روش خودمان را پیدا کند. بر همین اساس شکی نیست که که ما همگی مدیون انقلاب جولای سال 1952 هستیم. اما ما اسیر و یا زندانی این انقلاب نبودیم و در آن دوره شعرهای با مضامین آزادی می‌سرودیم. چرا که معتقد بودیم آزادی یکی از ارزش‌های مهم برای ابتکار و حتی برای زندگی است.

این شاعر مصری در خصوص به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان در مصر نیز نظر خود را این گونه بیان کرد: من نسبت به پیروزی اسلام‌گرایان نظری ندارم. چرا که از رفتار و دیدگاه آن‌ها نسبت به آزادی بیان بی‌خبر هستم. به همین دلیل نمی‌توانم پیشداوری کنم.  تا زمانی که برخورد این احزاب را با هنر نبینم به خود اجازه قضاوت کردن خوب و یا حتی بد را نمی‌دهم.

http://www.aljazeera.net/news/pages/5c4117a4-05bc-4a50-af67-a583a1953b01

 

زمان انتشار : 1391-05-06