۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۲:۳۹ ب٫ظ

داستان‌نویسان عرب در پنجاه سال اخیر به مسائلی چون فقر، ظلم، حق شهروندی، مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداخته‌ است. اما آیا این داستان‌ها باعث ایجاد انقلاب‌های عربی شده است؟

نقش داستان در شکل گیری بهار عربی از نگاه واسینی الاعرج

واسینی الاعرج نویسنده بنام عرب، به اعتقاد بسیاری از منتقدان کشورهای عربی یکی از بزرگترین‌ داستان‌نویسان معاصر جهان عرب به شمار می‌رود. قهرمانان و شخصیت‌های داستانی او از دل جامعه هستند و آن قدر ساده و ملموس می‌باشند که مخاطب بتواند به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کند. البته داستان‌های او در حد روایت محض از اوضاع و احوال جامعه باقی نمی‌ماند و اغلب با امید و آرزو به آینده بهتر بذر نشاط و فعالیت را در دل خوانندگان خود می‌کارد. بیش از سی داستان تاکنون از این نویسنده الجزائری به چاپ رسیده است که با اسلوبی بین جد و فکاهه به رشته تحریر درآمده است. این اسلوب خاص، موضوعات و دیدگاه نویسنده جایگاه ویژه و والایی را برای او به وجود آورده است که مورد احترام بسیاری از منتقدان و فعالان عرصه ادبی است.

واسینی الاعرج در سال 1954 در روستای سیدی بوجنان به دنیا آمد و اکنون نیز در دانشگاه سوربن فرانسه و دانشگاه الجزایر در کرسی استاد دانشگاهی مشغول به کار است.

سایت خبری جزیره نت در گفتگویی با این ادیب و داستان‌نویس الجزائری درمورد داستان و تاثیر آن بر انقلاب‌های عربی سخن گفت.

واسینی الاعرج در پاسخ به نقش داستان در شعله‌ور شدن انقلاب‌های عربی به جزیره نت گفت، داستان‌نویسان عرب در پنجاه سال اخیر به مسائلی چون فقر، ظلم، حق شهروندی، مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداخته‌ است. اما آیا این داستان‌ها باعث ایجاد انقلاب‌های عربی شده است؟ پاسخ به این پرسش بسیار سخت است اما شاید بتوان نقش این داستان‌ها را در مطالبی دانست که به مخاطب القا کرده اند. هر کدام از این داستان‌ها در واقع با اعتراض به وضع موجود در کشور و محیط خود و ترسیم اوضاعی بهتر، دانه اندیشه تغییر را  در وجود مردم عرب کاشته‌اند که پس از گذشت زمان به ثمر رسیده است.

واسینی الاعرج در پایان گفتگویش با جزیره نت گفت، این انقلاب‌ها در مرحله اول خود به سرمی‌برند. انقلاب به معنای سرنگونی حاکمان ستمکار نیست. انقلاب واقعی با سقوط نظام فاسد به حقیقت می‌پیونند. سقوط نظام‌های فاسد و روی کار آمدن نظام‌هایی که عادل‌تر و سالم‌تر باشند.

 

زمان انتشار : 1391-02-05