۱۳۹۷/۰۷/۱۱
۲:۵۱ ب٫ظ

جوزف كوديلكا متولد 1938م عكاسی از اهل چك برای دومين بار جهت عرضه عكس های خود در قالب نمايشگاهی با عنوان« ديوارهای بيروت» در هنركده «دار النمر» بيروت به لبنان آمده است. وی پيش از اين در سال 1991م به لبنان سفر كرده بود.

نمایشگاه عکس های جوزف کودیلکا

به گزارش الأمه:

كوديلكا تصاوير خود را به دو مجموعه «ديوار» كه در سال های 2008 و 2012م گرفته شده و «بيروت» كه در سال 1991م گرفته شده اند تقسيم نموده است.

كوديلكا فارغ التحصيل مهندسی هواپيما بوده و تخصص وی به نوعی بر تصاويرش تأثير گذاشته است. تصاوير وی در آغاز بيشتر در كشور چك عرضه می شد اما پس از آن در ديگر كشورهای اروپای شرقی نيز عرضه شد.

قاب دوربين كوديلكا بيشتر آداب و رسوم مردم و زندگی و پوشش و فرهنگ آنها را ثبت می كرد. او در كشورهای رومانی و لهستان نمايشگاههايی را برگزار كرد اما پس از ورود تانكهای روسی به شهر پراگ در سال 1968م در زمره تظاهر كنندگان چك قرار گرفت و صحنه های اين تهاجم نظامی را به تصوير كشيد و برای جلوگيری از دستگيری خود و خانواده اش با نام مستعار (PP) تصاوير خود را به نمايش می گذاشت.

او كه از سال 1971م عضو آژانس بين المللی عكاسی «مگنوم» است ديگر نتوانست پس از حادثه بهار پراگ تصاويری از حوادث بزرگ و مهم را ثبت كند، اما روح حركت و جنبش همچنان در تصاوير او ديده می شود. وی پس از خروج از چك در كشورهای ايرلند، اسپانيا، اسكاتلند، پرتغال و فرانسه نيز آلبوم هايی از تصاوير مختلفی را در قاب دوربين خود ثبت كرد.

او همچنين در سفر خود به فلسطين اشغالی از ديوار نژاد پرستی ميان كرانه غربی و فلسطين اشغالی تصاوير ماندگاری را ثبت كرد كه در مجموعه ديوار او به نمايش گذاشته شده است.

بيشتر تصاوير او در اين صحنه ها، خالی از آدمها بوده و تنها در دو تصوير كه اولی يك فلسطينی را نشان می دهد كه بر آوار خانه خود ايستاده و نظاره گر ويرانی آن است و ديگری تصويری از دو كودك فلسطينی در كنار بشكه هايی پر از خاك است كه كوچه را مسدود كرده است. با نگاه به تصاوير كوديلكا اشكال هندسی و منظم جلب توجه می كنند. او خشونت ايجاد شده در برابر انسان ها كه از طريق موانع ديوارهای سيمانی و يا سيم خاردار ايجاد شده به ويژه در فلسطين اشغالی را به تصوير می كشد و نقش مخرب انسان را در انجام چنين اقدام هايی نشان می دهد.

در مجموعه «بيروت» نيز كوديلكا يكی از شش تن عكاس بين المللی بود كه پس از جنگ داخلی به لبنان آمد و تصاويری از ويرانی بيروت را در پائيز 1991م در دوربين خود ثبت كرد؛ تصاويری از ساختمان های ويران شده مركز شهر بيروت از جمله در ميدان نجمه را می توان در اين مجموعه مشاهد كرد.

اين نمايشگاه تا 22 نوامبر ادامه خواهد داشت.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_بیروت