۱۳۹۸/۰۸/۱۴
۶:۴۹ ق٫ظ

سی‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول با حضور بیش از 800 ناشر ترک و غیرترک در شهر استانبول کار خود را آغاز کرد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول افتتاح شد

به گزارش الأمه:

سی‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول روز شنبه با موضوع نسل 50 در ادبیات ما درهای خود را در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تویاپ به روی مشتاقان کتاب باز کرده است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه و همین‌طور مسئولان شهر استانبول انتظار دارند بیش از یک میلیون نفر امسال از این رویداد فرهنگی بازدید کنند. 

علی یرلیکایا، فرماندار استانبول، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب استانبول گفت سال گذشته 750 هزار نفر از نمایشگاه دوره قبل بازدید کرده بودند. او این رقم را در مقایسه با 3 میلیون دانشجو و استادی که در ترکیه تحصیل و تدریس می‌کنند بسیار کم دانسته است. 

اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول، نیز در سخنانی به اهمیت نمایشگاه کتاب استانبول اشاره کرد و گفت قصد دارد در سال جاری سهم نهاد شهرداری را در برگزاری این رویداد فرهنگی ارتقا دهد و به بخش مهمی از آن تبدیل کند. اکرم امام‌اوغلو از منتقدان حزب حاکم در ترکیه است و اخیراً در جریان یک انتخابات پرسروصدا به سمت شهردار استانبول برگزیده شد.

اتحادیه ناشران ترکیه گفته است بیش از 800 ناشر ملی و بین‌المللی و مؤسسه‌های غیر دولتی امسال در نمایشگاه کتاب استانبول شرکت کرده‌اند و حدود 300 نشست فرهنگی و هزاران برنامه امضای کتاب را برگزار می‌کنند. 

امسال قرار است برای نخستین بار طراحان کتاب و مدیران مؤسسه‌های انتشاراتی در نشستی دور هم جمع شوند و درباره مسائل مربوط به حوزه‌های کار یکدیگر صحبت کنند. در روز چهارم نیز قرار است ناشران، ویراستاران، مترجمان و صفحه‌آراها دور هم جمع شوند.  

برای بیش از 30 کتاب تازه‌چاپ نیز قرار است مراسم رونمایی برگزار شود. نمایشگاه کتاب استانبول تا دهم نوامبر فعال است. 

ناشرانی از کشورهای مختلف شامل آلمان،آذربایجان، چین، رومانی، عربستان سعودی،آلبانی، ایتالیا، کزیک،ازبکستان، ایرلند و صربستان در این رویداد فرهنگی حضور دارند.

ترکیه در سال‌های اخیر تلاش کرده استانبول را به مرکز چاپ و توزیع کتاب برای کشورهای مختلف تبدیل کند. به‌گونه‌ای که به موسسه های انتشاراتی اجازه داده در مناطق مختلق شهر چاپخانه‌های خود را تاسیس کنند و به بازارهای کشورهای شرقی و غربی دسترسی پیدا کنند.

 

منبع: ایبنا