۱۳۹۷/۰۷/۲۵
۲:۲۰ ب٫ظ

با نگاه بر روی نقشه مصر نمی توان به تاثیر رود نیل بر زندگی روزمره مردم کشور پی برد. نیل همواره به عنوان شاخصی برای تحولات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مصر مطرح بوده است.

نمایشگاه هنرهای دیدگانی روایتگر سرگذشت رود نیل مصر

به گزارش الأمه:

حالا، پنج نقاش هنر دیدگانی در یک نمایشگاه سعی کردند نقش محوری و اصلی رود نیل را به تصویر بکشند. فعالیت این نمایشگاه تا نیمه دسامبر ادامه دارد. برگزاری کارگاه آموزشی و جلسات گفتگو با حضور هنرمندان و تاریخ نگاران و کارشناسان حوزه آب و کشاورزی و سینما از جمله برنامه های نمایشگاه است.
احمد رفعت برگزارکننده نمایشگاه می گوید «آماده سازی نمایشگاه حدود شش ماه طول کشید».
آندریا طال نقاش اتریشی و مسوول هماهنگی نمایشگاه خاطر نشان کرد «پیام اصلی آثار عرضه شده همان تاکید بر اهمیت حیاتی نیل و لزوم بازنگری در نحوه روابط میان شهروندان و این رود است.»
آندریا در ادامه به الشرق الاوسط گفت «رود نیل از سرچشمه تا دهانه آن که به مدیترانه می ریزد مسیر طولانی را طی می کند و هر قطره سه ماه طول می کشد تا به مصر برسد و در این مدت تحولات گوناگونی انجام می گیرد.»
آلاء یونس (نقاش) و علیاء مسلم (تاریخ نگار) فرآیند ساخت سد عظیم در جنوب مصر را با استفاده از هنردیدگانی و ارایه اسناد و مدرک مورد بررسی قرار داده اند. در این آثار، یادداشت روزانه و آلبوم عکس کارگران پروژه ساخت این سد و نیز سند دیگری درباره جبران خسارت زمین های مصادره شده نوبی ها و نقشه های سازه ای سد به چشم می خورد.
این آثار به بررسی سد عظیم به عنوان یکی از نمادهای ملی و استقلال مصر پرداخته و تصویری از مناسبات بین مصری ها و کارشناسان روس ارایه می دهند. گفتگوهای میان کارگران بومی سدسازی و کارشناسان روس توسط آلاء یونس و علیاء مسلم عرضه شده که کارگران سدسازی در آن به این موضوع اشاره می کنند که دو طرف زبان یکدیگر را نمی فهمند و به همین دلیل با اشاره با هم صحبت می کنند.
نقاش کلمبیایی کارولینا کایسیدو در آثار خود به زندگی مردمی اشاره کرده که کنار رود ماگدالنای کلمبیا زندگی می کنند و اینکه چطور زندگی آنان به دنبال احداث سد بزرگ بر رود تغییر کرده است. زندگی مردم جنوب مصر هم در دهه شصت میلادی به دنبال ساخت سد عظیم دستخوش تحول عمده ای شد.

 

منبع: شرق الاوسط