۱۳۹۸/۰۲/۱۸
۱۲:۳۳ ب٫ظ

نمایشی با موضوع حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و جمع کثیری از تاجیکان و ایرانیان مقیم در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان توسط هنرمندان تاجیک اجرا شد.

نمایش فردوسی در تاجیکستان

به گزارش الأمه:

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بعد از اجرای این نمایش با اهدای نسخه ای فاخر از شاهنامه فردوسی به آقای عثماناف کارگردان نمایش، از زحمات وی و سایر هنرمندان این نمایش قدردانی کرد.
صابری در سخنانی گفت: 'فردوسی تاریخ نیاکان مان را بخوبی به تصویر کشید و باعث استحکام و اتحاد اقوام و ساکنان تمدن پر عظمت و مشترک ما شد. تمدنی که ایرانیان و تاجیکان بدان فخر و مباهات می‌کنند'.
وی با اشاره به نامگذاری روز 25 اردیبهشت (15 می) به نام روز فردوسی در تقویم ایران اظهار داشت: 'در آستانه این روز، امروز در این تالار تاریخی، شاهد نمایش هنرمندانه فردوسی توسط جمعی از برترین هنرمندان و بازیگران تئاتر کشور دوست و عزیزمان تاجیکستان بودیم.
صابری افزود: این نمایش زیبا و هنرمندانه ادای احترامی است به محضر فردوسی بزرگ از طرف هم زبانان و هم فرهنگان تاجیک و ارج گذاری این نمایش به فردوسی و اثر سترگ او شاهنامه، رشته‌های ناگسستنی و برادری دو ملت ایران و تاجیکستان را بار دیگر اثبات نمود.
سفیر ایران گفت: لازم می‌دانم قدردانی صمیمانه خود را نسبت به تلاش‌های بانیان، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی بیان کنیم. و امیدوارم در ایران و تاجیکستان، شاهد خلق آثار هنری بیشتری در مورد سرمایه ها و بزرگان ادبی، تاریخی و فرهنگی مشترک خود باشیم'.
پیش از آغاز نمایش «آرتیق قادر» هنرمند شهیر تاجیک ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و علاقه مندان حکیم توس و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه این نمایش ابراز داشت: 'برای نخستین بار است که در تاجیکستان نمایشی در مورد فردوسی بزرگ، بر اساس داستان «شاهنامه» و رمان «فردوسی» نوشته «ساتم الغ زاده» نویسنده نام آشنای تاجیک تهیه شده است.'
قادر یادآور شد: 'رمان الغ زاده در سال 1999 کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد و حتی صحبت‌هایی نیز در خصوص تولید فیلم سینمایی مشترک تاجیکستان و ایران بر پایه این اثر صورت گرفته و خوشبختانه امروز شاهد روی صحنه رفتن نمایش فردوسی به نویسندگی و کارگردانی «سلطان عثمان‌اف» هستیم'.
قادر در پایان با تاکید بر اشتراکات فراوان مردم تاجیکستان و ایران، شعر مشهور« لایق شیرعلی» شاعر فقید تاجیک درخصوص پیوندهای ایرانیان و تاجیکان را قرائت کرد که مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت.
چو از ﻧﺴﻞ ﻓﺮﯾﺪﻭﻧﯿﻢ/ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺭﯾﺸﻪ ﯾﮏ ﺧﻮﻧﯿﻢ/چو ﺍﺯ ﺧﻮن ﺳﯿﺎﻭﻭﺷﯿﻢ/ﺟﺎﻭﺩﺍﻥ ﻫﻤﺎﻏﻮﺷﯿﻢ/ﺩﺭﻓﺶ ﮐﺎﻭﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ/ﻓﺮ آﺭیاﻥ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ/عطاﯼ ﻓﻀﻞ ﯾﺰﺩﺍﻧﯽ/ﮐﻪ ﺑﺎ ﺟﻤﻊ ﻭ ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ/ﺗﭙﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ/ ﺗﻨﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ/ ﺩﻝ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ/ﺑﻪ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍنی /ﻣﺤﺒﺖ ﺑﺎﺩ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ/ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺑﺎﺩ/ﻧﺠﺎﺑﺖ ﺑﺎﺩ/ﺷﻬﺎﻣﺖ ﺑﺎﺩ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ/ﭼﻮ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺟﺎﻡ ﺟﻢ ﻫﺴﺘﯿﻢ/ﺍﺯ ﯾﮏ ﺟﺎﻡ ﻫﻢ ﻣﺴﺘﯿﻢ/ﺍﮔﺮ ﺭﺳﺘﻢ ﺳﺮ ﺍﻓﺮﺍﺯﺩ/ﺯ ﻧﻮ ﭘﺮﭼﻢ ﺑﺮﻓﺮﺍﺯﺩ/ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺎ/ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺳﺘﺮﮒ ﻣﺎ/عطﺎﯼ ﻓﻀﻞ ﯾﺰﺩﺍﻧﯽ/ﮐﻪ ﺑﺎ ﺟﻤﻊ ﻭ ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ/ﺗﭙﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ/ﺗﻨﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ/ﺩﻝ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ/ﺑﻪ ﺗﺎﺟﯿﮏ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ/ﻣﺤﺒﺖ ﺑﺎﺩ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ/ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺑﺎﺩ/ﻧﺠﺎﺑﺖ ﺑﺎﺩ/ﺷﻬﺎﻣﺖ ﺑﺎﺩ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ

 

منبع: ایرنا