۱۳۹۸/۰۸/۱۴
۶:۳۳ ق٫ظ

دو فیلم از کارگردانان مطرح عراقی در این فصل اکران گروه «هنر و تجربه» روی پرده سینماهای ایران رفت.

نمایش ۲ فیلم عراقی در سینماهای ایران

به گزارش الأمه:

فیلم سینمایی راه مریم ساخته عطیه جبار الدراجی و سفر ساخته محمد الدراجی دو اثر از سینمای جهان است که در این فصل از اکران «هنر و تجربه» روی پرده هستند.

عطیه جبار الدراجی فیلمساز عراقی فارغ التحصیل مدرسه هنرهای زیبا در سال ۱۹۹۲ است. او در سال ۲۰۰۴ شرکت الرفیدین عراق را با هدف به تصویرکشیدن رنج‌های شهروندان عراقی برای تولید فیلم تأسیس کرد.

این کارگردان در سال ۲۰۱۱ اولین فیلم مستند خود به نام در آغوش مادرم را کارگردانی کرد. این فیلم در مورد درد و رنج یتیمان در عراق است و در بیش از ۵۰ جشنواره بین المللی شرکت کرده و  ۱۸ جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین المللی کره و آسیا و اسکار اقیانوسیه را کسب کرده‌است.

در خلاصه داستان راه مریم آمده است: پدری دختر هشت ساله خود را از بصره به کربلا می‌برد و در جست‌وجوی درمانی برای سرطان اوست.

در این فیلم بازیگرانی چون ﺍسعد عبد المجید،شهد عطیه، محمد جباره و حسن رهیف و فواد حنون ایفای نقش می‎کنند و مدیر فیلم‌برداری را نیز درید المنجم برعهده دارد.

همچنین سفر چهارمین فیلم داستانی بلند محمد الدراجی است که سه مستند بلند هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. سفر برای اولین بار در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

سفر محصول ۲۰۱۷ عراق، کانادا، انگلیس، فرانسه، قطر، هلند است که به عنوان نماینده عراق به اسکار خارجی زبان ۲۰۱۹ معرفی شد.

محمد الدراجی تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم در بغداد متولد شده و در رشته فیلم‌سازی در لندن تحصیل کرده‌است. او فعالیت‌های سینمایی‌اش را به عنوان فیلم‌بردار و از سال ۲۰۰۳ با کارگردانی فیلم کوتاه

شماره ۴۳۸ آغاز کرد. الدراجی اولین فیلم بلندش رویاها را سال ۲۰۰۶ مقابل دوربین برد و بعد از آن پسر بابل (۲۰۰۹) و شن‌های بابل (۲۰۱۳) را کارگردانی کرد.

آثار این کارگردان در جشنواره‌های مختلف و معتبری از جمله برلین، کارلووی واری، ورشو، ساندنس، تریبکا، روتردام، سیاتل، اِدینبرو، شب‌های سیاه تالین، آسیا پاسیفیک اسکرین، استانبول، قاهره، بروکلین و … به نمایش درآمده و جوایز مختلفی نیز دریافت کرده است.

در خلاصه داستان سفر آمده است: «سارا با نیت و قصدی شوم برای مراسم بازگشایی مرکزی در بغداد به این شهر وارد می‌شود. در همین حال که او برای انجام یک اقدام غیرقابل تصور خود را آماده می‌کند، تمام برنامه‌های او در پیِیک برخورد ناخواسته و ناخوشایند به ‌هم می‌ریزد».

 

منبع: ایرنا