۱۳۹۷/۰۵/۱۶
۱:۰۰ ب٫ظ

نوزدهمین نشست دوستداران زبان فارسی در سوریه ، با حضور آقایان صالحی نیا رایزن فرهنگی ، تسخیری وابسته فرهنگی ، مدرسین و دوستداران زبان فارسی ، روز دوشنبه 15 مرداد 1397 ، در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد .

نوزدهمین نشست دوستداران زبان فارسی در دمشق برگزار شد

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران_دمشق:

ابتدا آقای تسخیری به طور کوتاه در مورد سعدی سخنانی ایراد کرد . سپس آقای صالحی نیا ضمن خیر مقدم به حاضرین و تشکر از حضور در این نشست ، افزود در این روزها نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق برگزار می شود که رویداد فرهنگی مهمی می باشد و توصیه می کنم از این نمایشگاه و غرفه رایزنی فرهنگی بازدید کنید . رایزن فرهنگی سپس توضیحاتی در مورد ناشرین ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه از جمله مجمع ناشرین دفاع مقدس و کتاب های ترجمه شده به عربی از خاطرات رزمندگان و ادبیات مقاومت ، ارائه کرد و در ادامه به هم زمانی این نشست با پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانانش در جنوب سوریه و آزادسازی استان های درعا و قنیطره و سویدا اشاره کرد و این پیروزی ها را به حاضرین در جلسه و ملت سوریه تبریک گفت . رایزن فرهنگی سپس از افزایش فعالیت حاضرین در صفحه دوستداران زبان فارسی در فیسبوک ابراز رضایت کرد و چند عضو فعال گروه فیسبوکی را نام برد و تقدیر کرد و با بیان تأثیر مثبت این فعالیت در ارتقای سطح زبان آن ها ، از خانم ها و آقایان درخواست نمود بیش از پیش به این فعالیت اهتمام نشان دهند .


پس از آن دوستداران زبان فارسی طبق روال معمول به نوبت صحبت کردند و داستان کوتاه ، ضرب المثل فارسی ، شعر و متن های گوناگون به زبان فارسی را بیان نمودند . یکی از دوستداران زبان فارسی متن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را برای حاضرین خواند و یکی دیگر از حاضرین نیز ترجمه عربی آن را قرائت کرد . همچنین آقای دکتر فراس حلباوی مدرس زبان فارسی رایزنی که روز گذشته از دوره تربیت مدرس بنیاد سعدی در تهران بازگشته بود ، سخنانی در معرفی بنیاد سعدی و فعالیت هایش در ارتقای سطح آموزش زبان فارسی در دنیا و تدوین مجموعه کتاب ها و اقلام کمک آموزشی ایراد کرد و سپس در قالب گفتگو با یکی از دوستداران زبان فارسی در خصوص دوره تربیت مدرس توضیحاتی داد.

در این نشست همچنین نمایندگان ناشرین ایرانی از جمله حجت الاسلام هاشمی نماینده انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و آقای ناظری دبیر مجمع ناشرین دفاع مقدس حضور یافتند و سخنانی ایراد کردند