۱۳۹۹/۰۲/۲۰
۷:۱۱ ب٫ظ

نیروهای فاطمیون در بحران ویروس کرونا با همه وجودشان به میدان آمده‌اند و با تجهیز کارگاه‌های خیاطی علاوه بر تولید ماسک در ایران، بخشی از تولیدات خود را نیز به افغانستان ارسال می‌کنند. لشکر فاطمیون در کشور سوریه هم برای مردم سوری ماسک می‌دوزند.

نیروهای فاطمیون در بحران «کرونا» آستین همت بالا زده‌اند

به گزارش الأمه:

«گروهای جهادی فاطمیون را به شجاعت و داشتن سر نترس در رویارویی با دشمن در جبهه سوریه می‌شناسند. همان جوان‌های افغانستانی که خانواده‌هایشان از ۴۰ و اندی سال گذشته به دلیل جنگ‌های داخلی کشورشان، وارد ایران شدند و از همان موقع به مردمان سخت‌کوش، پرکار و خستگی‌ناپذیر شناخته شدند».

حالا فکرش را بکنید در این شرایط که بحران ویروس کرونا جهان را قبضه کرده، جنسی از همین آدم‌های شجاع، نترس و سخت‌کوش برای مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمده‌اند، آن‌هم با حکم جهاد.

هرچند گروه‌های جهادی فاطمیون پیش ‌از این برادری‌شان را به مردم ایران ثابت کردند؛ همین سال گذشته جهادی‌های فاطمیون با لباس‌های نظامی به‌صورت کاملاً خودجوش و داوطلبانه به مناطق سیل‌زده رفتند و هرکدامشان به هیأت مردان جنگی، سیل بند ساختند و سدی شدند در برابر سیلی که داشت خانه و کاشانه مردم را با خودش می‌برد.

 حالا هم با وجود بحران ویروس کرونا، ایستاده‌اند و پایمردی می‌کنند. آ‌نها خودشان را از مردم ایران می‌دانند و هر کاری از دستشان بیاید انجام می‌دهند. از ضدعفونی کردن معابر گرفته تا توزیع بسته‌های معیشتی، دوخت ماسک به‌صورت شبانه‌روزی و مهم‌تر اینکه در همین کارهای جهادی هوای یکدیگر را دارند.

برای جنگ‌زده‌های سوری ماسک می‌دوزیم

«غلام علی فصیحی» از سال ۹۲ یکی از فعالان فرهنگی گروهای فاطمیون، زاده ایران و اهل مشهد است. او که در لشکر فاطمیون به دلیل مداحی اهل‌بیت به «بلبل فاطمیون» شهرت پیدا کرده، می‌گوید: «علاوه بر رزمندگان فاطمیون که در ایران همراه با خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند با این ویروس مبارزه کنند. نیروهای فاطمیون مستقر در سوریه نیز برای حمایت از مردمان سوری قدم‌های مؤثری برداشته‌اند».

فصیحی به کارگاه‌هایی که این روزها در شهرهای بزرگ کشور برای دوختن ماسک تجهیز شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: «بعد از بحران ویروس کرونا نزدیک به ۱۰۰ دستگاه چرخ‌خیاطی به کارگاه‌های فاطمیون در کشور سوریه فرستاده شد تا بتوانند ماسک تولید کنند؛ اما به دلیل تولید بالا و حس نوع‌دوستی که در این نیروها وجود دارد، چندهفته‌ای است که ماسک‌هایی که شبانه‌روزی دوخته‌اند را بین مردم سوریه توزیع می‌کنند. نیروهای فاطمیون در بحران ویروس کرونا تلاش می‌کنند آنچه از دستشان برمی‌آید انجام دهند و بازهم مثل یک سرباز عمل می‌کنند. البته این کار سربازهای فاطمیون برای مردم سوری تازگی ندارد، آن‌ها پیش‌ازاین هم از امکانات شخصی خودشان برای حمایت از مردم سوریه استفاده کرده‌اند».

این دوستی دیرینه است

«ارتباط این روزهای نیروهای فاطمیون با مردمان سوریه و توزیع ماسک بین آنها مرا به یاد روزهایی می‌اندازد که با چشم خودم شاهد محبت بین مردم یکی از روستاهای جنگ‌زده سوریه و فاطمیون بودم. قصه ازاین‌قرار بود که مردم بی‌دفاع یکی از روستاهای نزدیک فرودگاه دمشق چند ماهی بود که خانه و کاشانه خودشان را رها کرده و رفته بودند و روستا شبیه به روستای مردگان شده بود. بعد از مدتی که پای دشمن را ازآنجا قطع کرده بودیم؛ اهالی به خانه و کاشانه خودشان برمی‌گشتند. روستایی‌ها جنگ‌زده‌هایی بودند که حتی لباس‌های تنشان هم پاره‌پاره بود. چه برسد به اینکه در آن شرایط چیزی برای خوردن داشته باشند. دیدن آن صحنه برای ما خیلی دردناک بود. تصمیم گرفتیم بخشی از جیره غذایی‌مان را با آنها تقسیم کنیم. پس همه داشته‌هایمان را جیره‌بندی کردیم تا بیشتر دوام بیاوریم.

 خوب یادم می‌آید اولین باری که بخشی از خشکبار مواد غذایی را برایشان بردیم به دلیل شباهتی که لباس‌های نظامی ما بالباس‌های ارتش سوری داشتند تصور می‌کردند که ما سربازان کشور خودشان هستیم؛ اما حین حرف زدن متوجه شدند که زبان ما زبان عربی نیست و نیروهای فاطمیون هستیم و از طرف ایران برای دفاع و حمایت از آن‌ها اعزام‌ شده‌ایم. اهالی روستا خیلی منقلب شده بودند. پیرمردهایشان مرتب روی ما را می‌بوسیدند حالا که ماسک‌های دست‌دوز را به آنها هدیه می‌دهیم بازهم همان قصه تکرار شده و مردمان سوری بازهم تحت تأثیر محبت و حمایت نیروهای فاطمیون قرار گرفتند».

پیروزی با سلاح محبت

«شاید به دلیل جنگ‌زدگی که سال‌ها نیروهای فاطمیون افغان در ایران داشتند و به دلیل آموزش‌هایی که در مکتب انقلاب اسلامی ایران دیده‌اند در جبهه جنگ نیز با تیزهوشی و البته رقت قلب نسبت به اسرا رفتار می‌کنند و همین اتفاق‌ها باعث جذب خیلی از اسرا به مکتب امام خمینی شده است.» این‌ها را فصیحی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «چند سال گذشته در منطقه «دیرالزور» سوریه، نیروهای فاطمیون چند نفر از داعشی ها را به اسارت گرفته بودند. اسرا حدود ۲۰ تا ۲۳ ساله و جزو نیروهای شناسایی دشمن به شمار می‌رفتند. زمان اسارت داعشی ها مصادف شده بود با ماه محرم. فاطمیون به احترام ماه محرم با اسرا ملاطفت بیشتری می‌کردند و حتی آ‌نها را در مراسم عزاداری دهه محرم شرکت می‌دادند».

 فصیحی با اشاره به این خاطره فراموش‌نشدنی می‌گوید: «اتفاقاً خودم هم در آن مراسم‌ها شرکت داشتم که یکی از نیروهای داعشی بسیار تحت تأثیر سیر و سلوک نیروهای فاطمیون قرار گرفت و اذعان کرد که مکتبش بعد از این مکتب امام خمینی است. نام سرباز داعشی «عبدالرحمان» بود که نامش را به علی‌اصغر تغییر داد. خیلی از علمای وهابی تحت تأثیر فاطمیون تغییر رویه دادند و من شاهد بودم که در حوزه‌های مکتب امام خمینی درس‌های حوزوی می‌خوانند».

کارگاه‌های ماسک دوزی در شهرهای بزرگ

کارگاه‌های خیاطی و ماسک دوزی قرارگاه‌های جهادی فاطمیون در اغلب شهرهای ایران راه‌اندازی شده است و فعال‌ترین کارگاه‌ها در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، شهرری، ورامین ...قرار دارد. بیشتر افرادی که در این کارگاه‌های فعالیت می‌کنند راه ارتزاق خودشان از طریق همین چرخ‌های خیاطی است. اما به دلیل شرایط خاص علاوه بر وقت و نیرویشان حتی گاهی چرخ‌های خیاطی‌شان را برای تولید بیشتر در اختیار دیگر داوطلبانه دوزنده ماسک قرار می‌دهند تا میزان تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی افزایش پیدا کند.

نیروهای فاطمیون حالا که دستشان باز است زن‌ها و بچه‌هایشان را نیز با خود آورده‌اند. می‌پرسیم کجا؟ به کارگاه‌های خیاطی برای دوخت ماسک، لباس‌های بخش قرنطینه بیمارستان‌ها، دستکش و گان بیمارستانی. هرکدامشان داوطلبانه به‌اندازه چندین نفر کار می‌کنند و مثل همیشه از خستگی و کار زیاد، هیچ واهمه‌ای ندارند.

فاطمیون با خانواده به میدان آمده‌اند

 «علی حسینی» یکی از فعالان حوزه فرهنگی در پایگاه فاطمیون شهرری می‌گوید: «آنچه اهمیت ویژه‌ای داشت حضور داوطلبانه خانواده‌های افغانستانی‌‌ها بود که به‌صورت خانوادگی برای دوختن ماسک مراجعه می‌کردند. خیلی‌ها همان ابتدا پیشنهاد دادند که ماسک را داخل منازلشان بدوزند و به ما تحویل دهند ما هم موافقت کردیم؛ اما تعدادی هم مراجعه‌کننده داشتیم که می‌خواستند کار کنند؛ اما چرخ‌خیاطی نداشتند ما هم کارگاهی را با حفظ موازین بهداشتی تجهیز کردیم. آماده‌سازی کارگاه‌ها هزینه داشت و تعدادی از خیرین برای کمک به ما آستین بالا زدند و چندین چرخ‌خیاطی در اختیارمان قراردادند. حالا هر شب ماسک‌های دوخته‌شده را جمع‌آوری می‌کنیم و با عبور دادن از زیر پرس حرارتی از پاکیزگی ماسک‌ها مطمئن می‌شویم و آنها را در اختیار بیمارستان‌ها و برخی محله‌های ضعیف قرار می‌دهیم. در کنار ماسک‌ها، بسته‌های بهداشتی مثل مواد ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده را نیز به خانواده‌ها تحویل می‌دهیم».

به افغانستان هم ماسک می‌فرستیم

 افغانستانی‌هایی که در مشهد کارگاه‌های تولید ماسک را راه‌اندازی کرده‌اند تولیدشان را به‌قدری بالابرده‌اند که حالا می‌توانند بخشی از ماسک‌های تولیدشده خودشان را به کشورشان افغانستان ارسال کنند. کارگاه تولید ماسک مشهد در حسینیه‌ای مختص به فاطمیون در دوطبقه زنانه و مردانه تجهیز شده است. تعداد زیادی از چرخ‌خیاطی‌های داخل این کارگاه مربوط به افرادی است که با چرخ‌خیاطی نانشان را درمی‌آوردند و حالا با کسادی بازار کار، به‌صورت خودجوش و داوطلبانه ماسک می‌دوزند. مواد اولیه و پارچه‌های تولید ماسک را آستان قدس در اختیار این کارگاه‌ها قرار داده است.

تهیه بسته‌های معیشتی 

 تهیه بسته‌های معیشتی و فرستادن آنها به دست نیازمندان یکی دیگر از فعالیت‌های نیروهای فاطمیون و خانواده‌هایشان است. این روزها تهیه افطاری و رساندن یک وعده‌ غذای گرم به دست خانواده‌هایی که سرپرست آنها به دلیل ویروس کرونا شغل خود را ازدست‌داده در اولویت قرارگرفته است.

 فصیحی می‌گوید: نیروهای داوطلب تلاش می‌کنند که تهیه و خرید مواد غذایی را با حداقل قیمت انجام دهند تا تعداد بیشتری از نیازمندان را پوشش دهند به همین منظور در ابتدای ماه رمضان تعدادی از نیروهای داوطلب با کمک یکی از خیرین کامیون دار به شهر بم رفتند و خرما را بدون واسطه با نازل‌ترین قیمت تهیه کردند و در اختیار خیرین قرارداد تا بتوانند با هزینه کمتری تعداد بیشتری از خانواده‌های نیازمند را در ماه مبارک رمضان حمایت کنند.

 توزیع  ۶۰۰ کیلو آش نذری 

 از دیگر اقدامات داوطلبان افغان‌ که زیر پرچم فاطمیون تلاش می‌کنند تا در بحران کرونا باری از دوش جامعه بردارند. توزیع آش‌های نذری بود. بسیاری از هیأت‌های مذهبی، مساجد و حتی خیلی از خانه‌ها نذر پخت آش و غذا داشتند و با این شرایط که تجمع مردم مشکلات را دوچندان می‌کند. نمی‌دانستند آیا می‌توانند آش نذری را به دست مستحق برسانند یا نه؟ تا اینکه با پیشنهاد جمعی از نیروهای داوطلب قرار شد نذری‌ها پخته شود و جوان‌های داوطلب توزیع آش نذری را هر شب قبل از افطار بر عهده بگیرند «مهدی غلامی» یکی از جوان‌های توزیع‌کننده آش در مشهد می‌گوید: «بالغ‌بر ۶۰۰ کیلو آش نذری را بین نیازمندان در شب‌های ماه مبارک رمضان به‌صورت خانه به خانه تقسیم می‌کنیم از ساعت ۲ بعدازظهر توزیع آش آغاز می‌شود و تا دقایقی قبل از افطار ادامه دارد».

می‌گوید: «خیلی وقت‌ها که در خانه‌ای را می‌زنیم و کاسه یک‌بارمصرف آش را به دست صاحب‌خانه می‌دهیم، انگار دنیا را به آنها داده‌ایم. الحق که تیم شناسایی بسیار خوب عمل کرده است بااینکه آدرس‌ها بسیار دور و پرت است؛ اما به سختی‌اش می‌ارزد».

افغانستانی‌هایی که فرزند ایران‌ هستند

حالا کور شوند دشمنان و شبکه‌های معاندی که می‌خواهند باخبرهای تفرقه‌برانگیز، مودت و دوستی بین مردم ایران و مردم افغانستان را برهم بزنند همان شبکه‌هایی که می‌گفتند سال گذشته نیروهای فاطمیون را با ضرب‌وزور برای مهار سیل به مناطق سیل‌زده فرستاده بودند؛ اما نمی‌دانند که طی همه این سال‌ها افغانستانی‌ها هم نسبت به ایران عرق پیداکرده‌اند. حالا هم با بروز بحران کرونا افغانستانی‌ها هم مثل جهادگران ایرانی آستین همت بالا زده‌اند و با آنچه در توان دارند از خانواده‌های بی‌بضاعت افغانستانی و ایرانی حمایت می‌کنند.

 

سودابه رنجبر

منبع: فارس