۱۳۹۷/۰۱/۲۵
۲:۲۶ ب٫ظ

الامه_فیلم " نیم ساعت بعد از نیمه شب" با طرح موضوع شکنجه زندانیان برای کشف مکان بن لادن جنجالی رسانه ای را در آمریکا برانگیخت و رییس سازمان جاسوسی این کشور را نیز وارد سناریوی خود کرد.

” نیم ساعت بعد از نیمه شب” ، اعترافی به شکنجه گری آمریکا

 
 

مایکل مورل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا( سی آی ای)، روز شنبه از تاکید بیش از حد فیلم تعقیب بن لادن بر شکنجه زندانیان به منظور کسب اطلاعات انتقاد کرد.

فیلم " نیم ساعت بعد از نیمه شب" اثر کارگردان امریکایی، کاترین بیگلو داستان تعقیب و کشته شدن رئیس القاعده، اسامه بن لادن بعد از حادثه ی 11 سپتامبر را به تصویر می کشد.

سرانجام این تعقیب و گریز در سال گذشته و طی عملیاتی به دست کماندوهای امریکایی و بعد از آنکه مخفیگاه بن لادن را در شهر آبوت آباد پاکستان زیر نظر گرفتند، تمام و به کشته شدن سرکرده القاعده انجامید.

این فیلم نشان می دهد که امریکایی ها از شکنجه ی شدیدی در بازجویی های خود استفاده کرده اند مانند  ايجاد توهم غرق شدن در آب یا غرق شدن مصنوعی که یکی از روش های شکنجه به شمار می آید و به منظور کسب اطلاعات از مظنونین صورت می گیرد اما طبق آنچه این فیلم به نمایش می گذارد، اطلاعات بدست آمده از زندانیان تحت شکنجه نقش مهمی در یافتن مخفیگاه بن لادن داشته است.

مایکل مورل در نامه ای خطاب به کارمندان سازمان سیا که خبرگزاری فرانسوی پرس، روز شنبه به نسخه ای از آن دست یافت، تاکید کرد ماجرا از این قرار نبوده است.

و گفت: فیلم چنین تلقین می کند که تکنیک های بازجویی شدیدی که در برنامه ی سابق ما جهت بازداشت و بازجویی گنجانده شده، در دست یابی ما به بن لادن نقش اساسی داشته است، اما این تصوری است اشتباه.

مورل در نامه ی خود خطاب به کارمندان سازمان سیا اضافه کرد: منابع اطلاعاتی زیادی، امکان دست یابی به بن لادن در آبوت آباد پاکستان را برای تحلیلگران سی آی ای فراهم آورد.

و تاکید کرد که برخی از اطلاعات در بازجویی از زندانیان تحت شکنجه های بسیار شدید به دست آمده اما منابع اطلاعاتی زیاد دیگری نیز وجود داشته است.

رئیس جمهور امریکا، باراک اوباما در سال 2009 استفاده از اینگونه روش های شکنجه جنجال برانگیز را ممنوع اعلام کرد.

مورل اضافه کرد: اگر استفاده از چنین روش های پیشرفته در شکنجه، وسیله ای مناسب و موثر برای دست یافتن به اطلاعات از سوی زندانیان باشد، همانطور که این فیلم نشان می دهد، شناخت این روش ها، مسئله ی جنجال برانگیزی است که هرگز تمام شدنی نیست.

روزنامه ی نیویورک تایمز روز چهارشنبه ابتدا متن نامه ی مورل را منتشر و سپس به بیان انتقاد سه تن از برجسته ترین اعضای مجلس سنای امریکا از جمله نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری، جان مک کین از این فیلم پرداخت. این سه تن معتقدند این فیلم چنین تلقین می کند که شکنجه نقش اساسی در یافتن بن لادن داشته است.

دایان وین استین و کارل لوین سناتورهای دموکرات و جان مک کین سناتور جمهوریخواه امریکا در نامه ای به مایکل لینتون رئیس شرکت فیلمسازی سونی پیکچرز اعلام کردند از محتوای فیلم " نیم ساعت بعد از نیمه شب" که نامزد دریافت اسکار شده است، انتقاد دارند.

 در این نامه نوشتند این فیلم عناصر سازمان سیا را به تصویر کشیده است که بارها زندانیان را شکنجه می کنند تا سرانجام زندانیان اطلاعاتی در اختیار ماموران سیا گذاشتند که منجر به یافتن مخفیگاه اسامه بن لادن شد.

بعد از اظهار نظر مورل و نمایندگان مجلس سنا درباره ی این فیلم، دو تن از مقامات سی آی ای داستان دیگری از سازماندهی جلسات بازجویی شدید ارائه دادند.

خوزه رودریگز رییس مرکز مقابله با تروریسم سیا، در مورد استفاده از چنین تکنیک هایی در بازجویی ها، در روزنامه ی واشنگتن پست در آوریل سال گذشته نوشت: گناهی که سی آی ای در حق زندانیان مرتکب شد بدتر از جنایات بن لادن بود.

 او به اهمیت اطلاعاتی که از تروریست ها به دست آورده بودند، اشاره کرد و گفت: برخی از آنها تحت شکنجه های شدید اما قانونی حاضر شدند بعضی از اطلاعات و نه تمامی آن را در اختیار ما بگذارند.

اما رئیس سابق سی آی ای، مایکل هایدن در ژوئن سال 2011 در مقاله ای که در روزنامه وال استریت ژورنال به چاپ رسید، گفت: عناصر کلیدی اطلاعاتی که منجر به یافتن بن لادن شد، از سه زندانی به دست آمد که تحت شدیدترین شکنجه ها اعتراف کردند.

و ادامه داد که او این کار را در سال 2007 و هنگامی که از پیشرفت هایی برای یافتن بن لادن مطلع شده است، آموخته است.

بیگلو ـ که در سال 2010 به خاطر فیلم" مخزن درد" که به جنگ عراق پرداخته است، جایزه اسکار را دریافت کرد ـ می گوید: فیلم " نیم ساعت بعد از نیمه شب" صحنه هایی از حوادث رخ داده در عملیات تعقیب بن لادن را به تصویر می کشد و قسمتی از جامعه ی اطلاعاتی امریکا را ارائه می دهد و اینکه چگونه روش ها در سال های اخیر و بعد از حادثه 11 سپتامبر تغییر کرده است.

منابع:

http://maktoob.news.yahoo.com/مدير-السي-آي-ايه-ينتقد-التركيز-على-التعذيب-073446182.html

http://www.aljazeera.net/news/pages/4facdadc-441b-4ac3-b2be-719cacc32aa9

 

زمان انتشار : 1391-10-05